Nekromanti Effektmall/Generell utformning av magiska effekter

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Jag håller just nu på att sammanställa alla mina husregler och i samband med så har jag försökt utforma reglerna för några magiska effekter, däribland min gamla nemesis: Effekten rörelse. Jag har lyckats formulera några regler som jag är rätt nöjd med, men mallen jag använder för effekter känns för tillfället bristfällig. För tillfället ser effektmallen ut som följande:

Effektnamn

Varaktighet
Anger om effekten varar i en scen eller om den är momentan.

Beskrivning
Här beskrivs i stora drag hur effekten fungerar, hur den ser ut och liknande.

Användningsförslag
Här anges det hur effekten kan användas, samt hur den fungerar i olika specialsituationer.

Magnituder
Här anges vilka magnituder som är möjliga samt en mer generell beskrivning av skillnaden mellan dessa; den numrerade listan specificerar det hela mer exakt.
  1. Beskrivning hur effekten fungerar vid magnitud 1.
  2. Beskrivning hur effekten fungerar vid magnitud 2.
  3. Beskrivning hur effekten fungerar vid magnitud 3, etc
Här följer ett exempel:

Teleportera

Varaktighet
Momentan.

Beskrivning
Teleporterar en person eller annan beskälad varelse från en plats till en annan tillsammans med alla föremål som denne är i direkt kontakt med (vapen, kläder, ryggsäck och liknande). Platsen måste vara väldefinierad, såsom en platform, ett område på marken eller på ett bord men inte i tomma luften eller djupt under vattenytan. För att effekten ska kunna träda i kraft måste den som ska teleporteras vara medveten om vad som händer och gå med på att det sker. Personen som teleporteras ser ut att implodera mot sitt masscentrum med ett ljud som påminner om en liten sten som faller ner i vatten från en hög höjd.

Användningsförslag
Man kan alltid teleportera sig till en plats som man kan se, men även till platser som man inte kan se så länge magikern har en klar mental bild av platsen i fråga. Om omfånget modifieras teleporteras alla inom området så länge de är medvetna om vad som händer och går med på det.

Magnituder
Magnituden avgör hur långt man kan teleportera målet, till skillnad från räckvidden som avgör hur nära målet magikern måste vara för att kunna teleportera denne.
  1. Målet kan flyttas inom räckvidden Närstrid (0-2 meter).
  2. Målet kan flyttas inom räckvidden Kort (2-5 meter).
  3. Målet kan flyttas inom räckvidden Medellångt (5-20 meter).
  4. Målet kan flyttas inom räckvidden Långt (20-100 meter).
  5. Målet kan flyttas inom räckvidden Mycket långt (100-200 meter).
Här har jag räknat med att ett filament motsvarar en magnitud samt att alla effekter i grund har räckvidden närstrid och ett omfång på endast en person eller ett föremål. Är det någon som har förslag på hur detta kan ställas upp på ett snyggare och tydligare sätt? Är det någon helmgastare som har några riktlinjer?
 

Saknarstaemband

Veteran
Joined
2 Jun 2015
Messages
10
Ser snyggt och smidigt ut!
Jag gillade dessutom räckvidden (närstrid, kort, meddellångt, långt och mycket långt). Något jag känner har saknats.
Om effekten gör samma sak på alla magnituderna kanske du bara kan skriva.

1. Gör X skada.
2+ Gör +X skada.

Eller något liknande. I övrigt kul projekt.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Hejsan,
Här är två varianter på hur vi använder vår effektmall:
Vrede

Filament: 1+
Aspekt: Pyrotropi
Omfång: En varelse
Räckvidd: Intill
Varaktighet: Koncentration
Beskrivning: Målet får en stark impuls av en vrede och fientlighet och om den inte motstås så blir den påverkade lättretad och aggressiv.
: Självkontroll mot [F+6]: Gör ett Vildsint anfall mot vävaren.
[II]: Självkontroll mot [F+2]: Gör ett Vildsint anfall mot ett av vävaren utvalt mål.

Ljus

Filament: 2+
Aspekt: Fototropi
Omfång: En klotvolym (1 m diameter)
Räckvidd: Intill
Varaktighet: Koncentration
Beskrivning: Lyser upp omfånget med ett magiskt vitt ljus.
[2]: Skum belysning
[4]: Gott nog för att läsa
[6]: Dagsljus
[8]: Nära på bländande
[+2]: Valfri färg

Förklaring:
  • Magnituder och filament i Eon IV är faktor 4 jämför med Eon 3, dvs 3 magnituder/filament i Eon 3 motsvarar 12 magnituder/filament i Eon IV, detta för att vi matchar det mot svårigheten (och får bättre finkornighet).
  • Räckvidd är alltid Intill (samma som Närstrid) så det kommer vi nog att plocka bort då det är underförstått. Varaktighet Koncentration beskrivs i grundboken på sida 226.
  • F ersätts med antalet filament som effekten vävs med.
  • Romerska siffror i hakar betyder att man väljer en av effekterna.
  • Vanliga siffor i hakar beskriver effekten på för olika filament/magnituder.
  • En modifikation i hakar är ett valfritt tillägg.
Än så länge har vi inte lagt så mycket krut på beskrivning och användningsförslag men det kan helt klart vara en idé att lägga till. Kanske även något som hanterar eventuella begränsningar.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Tack så mycket Kaigon! Då jag formaterade om effekterna enligt din modell blev texterna generellt mycket kortare, så det är helt klart en uppgradering. Jag prövade att införa "begränsningar" också. Såhär ser teleportationen ut numera:

Teleportera

Aspekt: Ataxatropi

Magnitud: 4+

Omfång: En varelse

Varaktighet: Momentan

Beskrivning: Teleporterar en varelse från en plats till en annan tillsammans med alla föremål som denne är i direkt kontakt med såsom vapen, kläder, ryggsäck och liknande. Om omfånget modifieras teleporteras alla varelser inom området.

Begränsningar: Målet måste gå med på att teleporteras. Man kan endast teleporteras till platser som är synliga för magikern eller som denne har en klar mental bild av. Platsen måste vara väldefinierad, till exempel en platform, ett område på marken eller på ett bord men inte i tomma luften eller djupt under vattenytan.

Påverkan:
[4] Målet teleporteras upp till avståndet Närstrid.
[8] Målet teleporteras upp till avståndet Kort.
[12] Målet teleporteras upp till avståndet Medellångt.
[16] Målet teleporteras upp till avståndet Långt.
[20] Målet teleporteras upp till avståndet Mycket långt.

Jag kämpar som sagt även med effekten Rörelse som för tillfället ser ut såhär:

Telekinesi (gamla rörelse)

Aspekt: Ataxatropi

Magnitud: 4+

Omfång: Ett föremål

Varaktighet: Koncentration

Beskrivning: Gör så att magikern kan flytta ett föremål fritt genom luften i maklig takt inom räckvidden (där magikern räknas som centrum för räckvidden) och vrida det kring sina axlar. Föremålet kommer inte att svaja utan kommer att hänga i luften helt stilla på ett spöklikt sätt och rotera på ett ryckigt, nästan mekaniskt vis.

Utvidgas omfånget kommer alla föremål inom området att lyftas upp så länge de är lätta nog. Magikern kan inte specificera rörelsen för ett enskillt föremål så de kommer alla att röra sig unisont.

Begränsningar: Det krävs mer arbete desto högre man vill lyfta ett föremål, och därmed krävs större magnitud. Vill man lyfta föremålet Kort, Medellång, Långt eller Mycket långt ovanför marken kostar det 4, 8, 12 respektive 16 extra filament utöver de som används för att väva effekten.

Är magin formaliserad kan endast simpla och väldefinierade rörelser utföras. Om effekten istället är improviserad tillåts mer avancerade och sammansatta rörelser, exempelvis enkel skrift med krita på en plan yta. Man kan inte lyfta varelser.

Påverkan:
([Magnituden]-[Höjdförändringen])/4 T6 mot svårigheten att fysiskt lyfta föremålet: Föremålet kontrolleras av magikern.

Jag har svårt att hitta ett effektivt sätt att formulera slaget som beskrivs under "Påverkan". Den nuvarande lösningen känns aningen bökig. Är det någon som har en elegantare lösning som även skulle fungera för andra effekter?
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Jag tror jag har funnit en lösning på hur telekinesi och liknande ska fungera utan att bli krångliga. Den senaste versionen ser ut såhär:

Aspekt: Ataxatropi

Magnitud: 4+

Omfång: Ett föremål

Varaktighet: Koncentration

Beskrivning: Gör så att magikern kan flytta ett föremål fritt genom luften i maklig takt inom räckvidden (magikern räknas som centrum för räckvidden) och vrida det kring sina axlar. Föremålet kommer inte att svaja utan kommer att hänga i luften helt stilla på ett spöklikt sätt och rotera på ett ryckigt, nästan mekaniskt vis. Utvidgas omfånget kommer alla föremål inom området att lyftas upp så länge de är lätta nog. Magikern kan inte specificera rörelsen för ett enskilt föremål så de kommer alla att röra sig unisont.

Begränsningar: Det krävs mer arbete desto högre man vill lyfta ett föremål, och därmed krävs större magnitud. Vill man lyfta föremålet Kort, Medellång, Långt eller Mycket långt ovanför marken kostar det 4, 8, 12 respektive 16 extra filament utöver de som används för att väva effekten (mindre höjdförändring än så kostar inget).

Är magin formaliserad kan endast simpla och väldefinierade rörelser utföras om inte besvärjelsen formaliserats just för att utföra en specifik manöver. Hur många filament som används till höjdförändringen måste bestämmas i formaliseringsprocessen. Om effekten istället är improviserad kan detta bestämmas på plats. Varelser kan inte påverkas av denna effekt.

Påverkan:
[Magnitud-Höjdförändring+6] mot föremålets kroppsbyggnad: Magikern får kontroll över föremålet.

Föremålets vikt uppskattas som en liten, medelstor, stor, eller mycket stor varelse (se s.260). Föremålet får då samma värde i kroppsbyggnad som den typ av varelse föremålet väger lika mycket som.

[Manöver]: Självkontroll mot manövers svårighet: Föremålet utför en avancerad rörelse.

Exempel på manövrar och deras svårighet:
[12]: Skriva ett enkelt meddelande på en vägg med krita. Skära av ett snöre med en dolk. Vika kläder.
[16]: Trä en nyckel i ett lås och vrida om. Hälla upp ett glas vin på ett elegant sätt.
[20]: Fuska i ett tärningsspel.

Om besvärjelsen är formaliserad är alla svårigheter 4 steg lägre.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Utifrån effektmallen har jag nu skapat en mall för formaliserade besvärjelser:

[h=3]Besvärjelsens namn[/h] Aspekt: Anger besvärjelsens aspekt.

Total svårighet: Här anges svårigheten man måste övervinna med sin aspektfärdighet.

Varaktighet: Anger hur länge besvärjelsen varar.

Komponenter: Här listas alla effekter, transformeringar och modifikationer på effekterna tillsammans med deras bidrag till den totala svårigheten (vilket anges inom parantes).

Beskrivning: Här beskrivs hur besvärjelsen ser ut, hur de olika komponenterna samverkar samt hur den används.

Påverkan: Denna sektion har samma format som den har för de enskilda effekterna, men beskriver även vad som händer om besvärjelsen modifieras då den vävs som improviserad magi.

Det kan vara svårt för utomstående att bedöma exemplet nedan då ni inte har tillgång till de enskilda effekterna, men förhoppningsvis är det någorlunda läsligt ändå.

[h=3]Telekinetisk slunga, även känd som Ataxgals vrede[/h] Aspekt: Ataxatropi

Komponenter, modifikationer och svårighet:
  • Alstra 16 ataxatropiska filament. (+16)
  • Väva Telekinesi, magnitud 6.
  • Väva Telekinetisk stöt, magnitud 10.
Total svårighet för att väva besvärjelsen är 16. Den totala magnituden är 16.

Varaktighet: Momentan

Beskrivning: Magikern använder telekinetiska krafter för att greppa tag om ett objekt i sin direkta närhet (närstridsavstånd) och slunga det på ett mål inom avståndet Medellångt från magikern. Om målet är statiskt och måttligt stort så kommer magin alltid att träffa så länge det är inom kastets räckvidd. Detta är för att kastet inte på något vis beror på magikern motorik eller koordination utan på krafter som kontrolleras av magikerns intentioner. Magikern behöver således endast vilja träffa ett mål för att magin ska rikta in sig.

[h=4]Påverkan:[/h] [Magnitud för Telekinesi+6=12] mot föremålets kroppsbyggnad: Magikern plockar upp ett föremål och slungar iväg det inom avståndet Medellångt.

[Total magnitud=16] mot Sköld eller Undvika: Föremålet träffar och orsakar sin koppsbyggnad + 4T6 krosskada.

Är besvärjelsen improviserad så tar den istället 2 rundor att färdiställa och ser ut som följande:

Första rundan:
[Magnitud för Telekinesi+6] mot föremålets kroppsbyggnad: Magikern plockar upp ett föremål.

Andra rundan:
[Magnitud för Telekinetisk stöt-6] mot Sköld eller Undvika: Föremålet träffar och orsakar föremålets kroppsbyggnad + (Magnitud+6)/4 T6 i krosskada. Går divisionen inte jämnt ut avrundas resultatet nedåt.

Den improviserade magin är potentiellt mycket kraftfullare då alstringen kan delas upp i 2 rundor, men är i gengäld mindre träffsäker.

Är dessa regler alldeles för krångliga eller är det hela någorlunda läsligt?
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Möjligvis så kommer jag att dela upp de formaliserade besvärjelserna i enkla versioner och mer detaljerade (som man gjort i Mystik och Magi vill jag minnas). Här är ett exempel på en förenklad version:

[h=3]Telekinetisk slunga, även känd som Ataxgals vrede (simpel)[/h] Aspekt: Ataxatropi

Svårighet: 16

Varaktighet: Momentan

Beskrivning: Magikern använder telekinetiska krafter för att greppa tag om ett objekt i sin direkta närhet (närstridsavstånd) och slungar det mot ett mål inom avståndet Medellångt från magikern.

Påverkan:
12 mot föremålets kroppsbyggnad: Magikern plockar upp det och slungar iväg det mot ett mål inom avståndet Medellångt.

16 mot Sköld eller Undvika: Föremålet träffar och orsakar sin kroppsbyggnad + 4T6 krosskada.
 
Top