Nekromanti Effekter för få?

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Hej alla erfarna eonspelare ,sitter i detta nu och håller på skriver på lite fler magiska effekter till eon ,undrar om ni skulle kunna ge några tips på några aspekter där ni tycker där det saknas effekter? ;o
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ikonotropi är väl den effektfattigaste aspekten efter daimotropin, och pyrotropin är inte långt därefter. Börja på dem, speciellt ikonotropin.

Och säg till om du råkar komma på några riktigt bra kryo- eller pneumotropiska effekter i förbifarten; skulle kunna ha användning för det.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Föreställ dig någonting som du tycker att en magiker borde kunna göra, sedan kan du fokusera på vilken aspekt den borde ligga i.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Mer vardagliga-besvärjelser imo, effekter med för den delen!


Iavhé, som älskar städande virvlar.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag spånar lite här, och ta det med en nypa salt då jag är full av öl och koskenkorva... :gremtongue:

Jag vill ha skärande vindar. Eller bara starka fokuserade vindpustar.
Jag vill ha detaljerad ikono/semotropi som förklarar hur man med rätt tecken eller symbol kan kontrollera/förstärka/hämma något.

Exempelvis en semotropisk effekt som gör att en text blir oläsbar förutom för rätt kriterier.
Ikonotropisk effekt som förenklar alstring? Kostar 2 ikonotropiska filament plus 2 per magnitud. Går ej att göra permanent. Behöver kombineras med en harmoniserande effekt kanske?

Vill ha förmågan att låsa folk i temporära stasisfält. Troligen nomotropiskt.
Vill ha "haste", alltså kronotropiska effekten tidsflykt fast tvärtom. Effekten gör att någonting rör sig dubbelt så snabbt. Så det åldras dubbelt så fort, men hinner också göra dubbelt så mycket. Kanske inte dubbel hastighet på magnitud ett, men "haste" iallfall.

Vill ha offensiva effekter på fler aspekter.
Vad sägs om kryotropiska effekten köldknäpp? Gör att offret måste slå ett tål-slag för en viss kroppsdel med magnitud antal tärningar. Misslyckas slaget förfryser kroppsdelen omedelbart?

Biotropiska effekter som kan göra skada kanske? Typ "hypermetabolism" som gör att ett offer behöver filament nånting extra föda per dygn. Detta gör att du kan utsätta någon för svält. På samma not, biotropisk effekt som gör att du behöver äta mindre, eller bara tar upp näring enklare.
Genom detta kan du göra så att oananade personer blir tjocka då du dubblerar deras näringsintag utan att personen ändrar sitt födointag.

Utstuderade daimotropiska och teotropiska effekter. Finns det en teotropisk effekt för att skapa liv? Hur annars skapar gudar sina troende väsen?

Fototropiska effekten laser kanske är lite väl extrem, men möjligheten att ha en fototropisk effekt som antingen gör att folk kan mista sin syn på grund av extrem näthinneskada, eller rentutav bränna sönder saker vore lite roligt.

Skadande geotropiska effekter i stil med att en jordpelare skjuter upp ur marken och antingen knockar eller punkterar offret.

Hydrotropiska effekten erodera skulle vara kul. Tänk er att långsamt lösa upp fiendens borg med ett vattenskinn. Nånting i stil med: "Effekten eroderar upp magnitud/10 kilo material."
Hydrotropiska effekten osmos vore också roligt. Styra vätskebalanser med magi kan säkert vara användbart, för någon, kanske?

Selenotropisk effekt som orsakar hög respektive lågvatten skulle ju kunna ha sina användningsområden. Kanske skulle selenotropi kunna användas för att kasta lykantropi på folk?
Lykantropi, offret kommer vid varje fullmåne, eller selenotropiskt kraftflöde, måsta slå ett (magnitud)obT6 slag mot vil och tål för att inte förvandlas till random djur. Jag vet inte, jag spånar bara.

Skuggharmoni. Det vore sjukt coolt att kunna harmonisera med skuggor. Jag är dessutom av åsikten att alla harmoniserade effekter borde göra så att all påverkan från det element eller den aspekt man harmoniserar med har svårare att påverka en. och att ju mer filament man använder för att harmonisera desto större inverkan på det harmoniserade får man. Med ett filament eldharmoni kan du hålla fingret i en ljuslåga utan att bränna dig, och alla eldskador minskas med 1T6, typ.
Skuggharmoni iallafall skulle innebära att man kastar en större skugga efter sig, och att man döljs i skuggor enklare, samt att man kan gestalta en skototropisk varelse. :gremlaugh:
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Dela gärna med er av effekter ni hittar på. Vi har samlat alla nya effekter vi hittat på och stulit från hemsidor och forum till vår kampanj. Lägger upp det här, men som sagt allt har vi inte hittat på själva och om någon protesterar så tar jag bort.

/F
 

Attachments

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag skrev ner en egen effekt som en av mina rollpersoner till Katres Gåtor lärde sig.

Han var en före detta damarisk gatutjuv och senare även vägpirat som var oerhört skicklig med yxa. Till slut insåg han att hans leverne skulle få honom dödad, så han flydde österut till Västmark, och lyckades få ett boende i Katres kloster. Där gick han med Alkemisterna, och studeradce en hel del pneumotropi.

Med hjälp av sina nya pneumotropikunskaper och sina färdigheter med yxan, lyckades han kalkylera ut en ny effekt.
... Aja, nog med backstory, ni vill ju bara ha mer slaktmaterial!

Vindhugg
Pneumotropi Magn: 1+
Avstånd, Momentan

Effekten koncentrerar under ytterst kort tid luftflödet till en klinga, som träffar målet och gör Ob1T6 huggskada per filament. Rustning skyddar som vanligt. Det går inte att måtta eller sikta.


Nå?
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Inge dum idé, Krae - Jag gillar verkligen idén, slår 'Vindpust' by far, som jag kallar alla vindstötar :gremtongue:
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Lord Avallach said:
Dela gärna med er av effekter ni hittar på. Vi har samlat alla nya effekter vi hittat på och stulit från hemsidor och forum till vår kampanj. Lägger upp det här, men som sagt allt har vi inte hittat på själva och om någon protesterar så tar jag bort.

/F
Jag protesterar starkt emot att du har gjort en så bra samling! :gremsmile: skämt å sido dock... vad heter teckensnittet du använder? vill väldigt gärna veta det för min dator tycks inte kunna analysera det.

En del av effekterna känns ganska obalanserade... t.ex. Stjärnsmäll, som gör samma sak som smärta, fast bättre.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Och psyko har inte sina nackdelar?


Effekten blixt är fortfarande IMHO by far den bästa skadeeffekten.

Idiotin när det kommer till skadeeffekter är dock blödningstackt, blodförlust och trauma effekterna som alla är ifrån den totalt galet svåralstrade Nekro.

/Poseur som åtgärdat det redan.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Älskar effekten blödning. Ceremonia den med areaeffekt på magnitud 5 med väldans ökad räckvidd och vips kommer en adelsfamilj behöva byta heltäckningsmattor.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Eller så designades inte effekterna med artillerimagiker i åtanke, eller kanske medan man funderade på hur man skulle _undvika_ artillerimagiker? :gremwink:

Personligen är jag glad att man slipper en massa mer eller mindre krystande skadeeffekter à la D&D.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Regmolar said:
Eller så designades inte effekterna med artillerimagiker i åtanke, eller kanske medan man funderade på hur man skulle _undvika_ artillerimagiker? :gremwink:

Personligen är jag glad att man slipper en massa mer eller mindre krystande skadeeffekter à la D&D.
Jag ser gärna att magi fungerar på ett ungefär som det gör i eon, fast just Stjärnsmäll kändes överdriven... men jag är ju känd för mina extrema åsikter med.

Dock skulle jag vilja se att improviserad magi fungerade annorlunda... Det känns så jävla krystat då man t.ex. ska kasta effekten döda, som jag houserulat att den har beröring istället för personlig. Jag funderar nästan på att helt dumpa ataxtropi effekterna 'avstånd' och liknande, så att man istället kan öka svårigheten med +Ob1T6 för att kasta något personligt på beröring etc. Enda problemet med det är ju att sanna magiker skulle bli äckliga. ah well

Sen har vi ju dock stridsbesvärjelsernas moder... Arams Forcerade Intrusion! Ob3T6 Trauma och en helt egen rörelse då man kastar den. Bör också tilläggas att vi seriöst funderade lite på 'Förstena' följt av 'Spräcka'. Men det är nördhumor på hög nivå.
 
G

Guest

Guest
Teotropiska effekter
Dela Aspekt
Sammanföra Aspekt
Skapa Antiaspekt
Abstrahera Aspekt
Konkretisera Aspekt

Det finnes även teorier om ett skapa neutralt aspekt som kräver både ett anti och ett original aspekt

Alla börjar på en magnitud av 500, kan de ökas i magnitud ökas stegen med 500 per steg...

Detta är inget för att göra Användbara effekter dock utan snarare hur jag ska kunna f-cka med aspekterna som jag vill genom mitt mörker utan forumet ska klaga på mig för att jag tar bort aspekt med mera...

/Zorbeltuss
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
håller på få fram en del effekter nu ,vore bra me fler tips om ni har fler aspekter jag ska arbeta fram effekter till x)q
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tänker att ett simpelt sätt att få fram nya "offensiva" effekter är att skjuta en okontrollerad dissipation på någon, eller i alla fall verkningarna från dom, fast utan qadosh förlust. Det känns fånigt att när man klantar sig skapar man nya effekter som inte går att skapa om man inte fumlar. Typ den hydrotropiska effekten vattenfyllning som fyller en persons lungor med vatten, på samma sätt som okontrollerad dissipation.
 
Top