Nekromanti Effekten rörelse och improviserad magi

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Jag har länge haft en del funderingar kring en specifik magisk effekt, nämligen rörelse som titeln antyder. Jag skrev till Helmgast för en tid sedan med mina frågor, men de har nog väldigt mycket att göra just nu så jag tänkte vända mig till allmänheten för tips om möjliga tolkningar/moddar.

Min första magiker i Eon blev inspirerad av introduktionen till improvisationskapitlet i Mystik & Magi; jag tyckte det skulle vara häftigt med en telekinesimagiker, precis som i texten, och improviserat skulle det också vara för att vara så flexibel och slug som möjligt. Det sket sig tyvärr då det krävs groteskt många filament för även den enklaste formen av telekinesi som, till råge på allt, är fullständigt omöjlig att improvisera. Problemet med introtexten till MoM kan sammanfattas som följande:

Introduktionen beskriver hur en missla som troligtvis med effekten rörelse improviserar en besvärjelse som stänger en fönsterlucka, problemet är att detta är omöjligt utan modulen Drakar; effekten rörelse har avståndet beröring och måste därmed modifieras med metaeffekten avstånd, men i improviserad magi har man problemet att det inte går att modifiera effekter på detta vis för att effekterna inte kan läggas samtidigt och därmed kan inte avståndsmodifieringen göras. Det enda sättet att kringgå detta verkar vara med den tomma effekten som beskrivs i Drakar. Kort sagt för att åstadkomma besvärjelsen i introduktionen till improvisationskapitlet så krävs det först att man lägger en tom effekt med 2 filament, avstånd med 1 filament och till sist rörelse med 1 filament. Tomma effekten är drakmagi så frågan är om misslan som beskrivs känner en drake?

Förutom det så står det att effekten rörelse sätter ett föremål i rörelse med 1 m per runda per filament men det står inget om att effekten påverkas av föremålets vikt, så är kraften större per filament desto större föremålet är så länge ingen friktion förekommer? Ett skepp som fåtts att sväva med någon form av ritual som rör sig tre meter per runda är ju inte ekvivalent en fjäder som rör sig tre meter per runda, då rörelsemängden skiljer sig radikalt.

Är det någon som har några förslag på hur man tolkar/fixar allt detta? Är telekinesi i Eon en praktisk omöjlighet eller finns det något sätt att få föremål att sväva och flyga omkring på avstånd utan att behöva alstra kring 8 filament? Jag är oerhört tacksam för input.
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Den där rörelsen alltså ;). Men ja, det vore la lite skoj med input för att få se hur andra tänker runt ämnet.
RasmusL said:
Fantastiskt kul med en trollformel vars effekt är att stänga ett fönster och har räckvidden beröring :p
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
I många fall finner jag att effekten "animera föremål" är minst lika praktisknär det gäller att t ex stänga dörrar och liknande. Man kan ju helt enkelt animera gångjärnet och sen öppna och stänga dörren så mycket man har lust under varaktigheten. Jag har inte MoM till hands men jag vill minnas att den är något lättare att få iväg, men det är kanske bara som del av en formel. Det var ett tag sen jag satte mig ned och konstruerade besvärjelser sist.

/Joel
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Pendragon;n28199 said:
I många fall finner jag att effekten "animera föremål" är minst lika praktisknär det gäller att t ex stänga dörrar och liknande. Man kan ju helt enkelt animera gångjärnet och sen öppna och stänga dörren så mycket man har lust under varaktigheten. Jag har inte MoM till hands men jag vill minnas att den är något lättare att få iväg, men det är kanske bara som del av en formel. Det var ett tag sen jag satte mig ned och konstruerade besvärjelser sist.

/Joel

Jag kollade över "animera föremål" och den har tyvärr också beröring som räckvidd. Kort sagt så verkar det som att vad som är en lvl 0 besvärjelse i Pathfinder måste göras som en ritual i Eon för att man inte ska behöva slå med fruktansvärt många tärningar. Jag hoppas att de fixar detta till Eon IV då magireglerna väll släpps. Jag vill minnas att jag läste något om en ny aspekt, "topotropi", som specifikt skulle röra bland annat telekinesi. Jag kan tänka mig att döda någon/sälja min njure för att få regler kring denna aspekt innan februari nästa år. Alternativt kunde min SL kanske låta mig forska fram en eller flera av dessa saker *kisar argt mot konami_code*.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Är det någon som har bra houserules angående telekinesi skulle jag även uppskatta om man kunde dela med sig av dem här. Min SL har rätt mycket att hålla reda på och att försöka införa en ny effekt och godkänna hur denna fungerar ställer han sig nog skeptiskt till, men är det någon som har beprövade och balanserade hemmagjorda regler som bara går att plug in utan vidare så skulle han nog vara mer positivt inställd.
 

Chad

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
30
Va de inte just sådana små stämningsfulla effekter som skulle bli mycket enkla i IV enligt bloggen? Om man va tillräckligt bra i färdigheten behövde man inte ens slå för att lyckas utan de va automatiskt lyckat.
Deckard said:
Jo, jag hoppas det.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Levitation - rörelse - avstånd. Effekter färdigställs som de är, men alla efterföljande effekter påverkar den tidigare väven tills man misslyckas med ett färdighetsslag eller slutar väva . Väven är inte färdig förrän det sista färdighetsslaget kastats. Med andra ord finns det inget regeltekniskt hinder i EON 3 för att först kasta levitation, sedan rörelse för att påverka levitation, och till sist avstånd för att påverka de två tidigare.

Ex:
Alstra pneumotropi OB1T6
Besvärjelse OB1T6 <--- Levitation
Alstra ataxatropi OB1T6
Besvärjelse OB1T6 <--- Rörelse
Alstra ataxatropi OB2T6
Besvärjelse OB2T6 <--- Avstånd.

I improviserad magi får man inte lov att alstra alla filament på en gång och spara filament för vävning, men besvärjelsen anses inte färdig så länge magikern fortsätter väva. Således är det möjligt att skapa betydligt mer komplexa och stora besvärjelser med improviserad magi, än med formaliserad.

Eller också kan man använda ett magisystem som inte dras med sådana här problem.
Deckard said:
Står det inte att det inte går att förändra räckvidd då det är improviserat? I beskrivningen för "den tomma effekten" i Drakar står det att "Dess huvudsakliga mål är att göra det möjligt för effekter med avstånd Personlig att kunna användas mot andra mål i improviserad magi." Du menar på att det är möjligt att väva in metaeffekter i improviserad magi, vad är grejen med tomma effekten då?
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Jag kan inte hitta någonstans där det står att räckvidd inte går att förändra. Berätta gärna på vilken sida du hittar denna begränsning. Jag gillar att pilla med magiska effekter och skulle vara väldigt intresserad av denna detalj. Jag kan inte själv hitta den.

Alla metaeffekter är permanenta (dvs de förändrar alla redan existerande effekter momentant och varar sedan för alltid) och måste således vävas efter effekter med varaktighet. Eftersom alla effekter färdigställs som de är så är det bara effekter med längre varaktighet än momentan som kan ändras till beröring och avstånd. Annars vävs den momentana effekten och avslutas innan metaeffekten hunnit bli vävd, och väver man metaeffekten först så förändrar den momentant alla redan existerande effekter, vilka är inga alls. En konsekvens av detta är att exempelvis levitation bara kan kastas inom 30 meter (med metaeffekten avstånd) och aldrig med areaeffekt. Areaeffekt och ökat avstånd (till exempel 60 meter i stället för 30) kan bara vävas in på effekter med avstånd, och levitation har inte räckvidden avstånd förrän efter man vävt metaeffekten avstånd, men vid det laget har redan effekten levitation påbörjats.
Deckard said:
VI har alltid tolkat det som att effekterna färdigställs och sedan är de helt klara och inte går att påverka, men nu då du säger det så kan jag inte hitta något som direkt stödjer detta så din tolkning kan nog mycket väl vara mer rimlig. Tack för input!
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Mitt i kapitlet om improvisation i mystik och magi finns det en liten klutt som talar om hur länge man kan lägga till saker till en färdig väv. Personligen tycker jag att man gott kunde ha klargjort detta tydligare, jag drabbades av samma bryderi som du när jag läste om magi.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Deckard;n27728 said:
Jag har länge haft en del funderingar kring en specifik magisk effekt, nämligen rörelse som titeln antyder. Jag skrev till Helmgast för en tid sedan med mina frågor, men de har nog väldigt mycket att göra just nu så jag tänkte vända mig till allmänheten för tips om möjliga tolkningar/moddar .
Neogames brydde sig aldrig mycket om att ha bra kontakt med sina fans och det verkar som att Helmgast har fortsatte denna tradition.

Bolag som Järnringen och Fria Ligan har mer respekt för sina fans iaf.
Pendragon said:
Helmgast har inte skrivit eller gett ut Mystik och Magi, eller ens några grundregler som är kompatibla med den (den skrevs till Eon I eller möjligtvis II). Ska man förvänta sig att Fria Ligan svarar på regelfrågor till Mutant UA, eller vad sägs om Mutant 2 eller Mutant Chronicles?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
WhiteWolf;n32858 said:
Neogames brydde sig aldrig mycket om att ha bra kontakt med sina fans och det verkar som att Helmgast har fortsatte denna tradition.

Bolag som Järnringen och Fria Ligan har mer respekt för sina fans iaf.
Detta måste genast ändras på! Attitydförändring! Blir ju annars som Valve Corporation och deras Half-life-serie. Först lägger dom bara ner Half-life 2: Episode 3, barasådär, för att sedan lägga ner allt och hålla radiotystnad i snart ett decennium, dock har det läckt ut vissa "rykten" att de jobbar med Half-life 3 - men de säger absolut INGENTING. :mad:
Phelan said:
Antalet egna inlägg, svar och kommentarer från exempelvis Kaigon eller Big Marco på det här forumet är nog redan med råge fler än alla Neogames-inlägg på gamla forumet, så jag tycker det är rent elakt att påstå att Helmgast följer Neogames stil vad gäller kontakt med fansen.

Kan de bli ännu bättre? Visst, men just nu antar jag de har rätt mycket att stå i med alla åtaganden efter crowdfundern :)
Kärlekscraft said:
Kan ju varit som det varit tidigare(x antal år sen), när inte JAG var här. Dock gör Kaigon och Big Marco ett bara jobb ;)
Alltid bra dock att lyssna lite på fansen eftersom det är någon enstaka person/en handfull personer som typ bestämmer hur hela spelvärlden & spelreglerna ska se ut...
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Tycker personligen inte att kontakt med fansen på rollspel.nu är så viktig. Den kan vara användbar, men fansen utgörs ju knappast av de som hänger på det här forumet enbart. Forumanhängarna på rollspel.nu utgör endast ett litet utsnitt av Neogames spelare (eller ens andra bolags spelare) och jag är tveksam till att vi utgör bra representanter för rollspelare i allmänhet. Exempelvis känner jag i dryga tal två dussin rollspelare, av dessa är det bara jag som hänger på rollspel.nu.

Dessutom finns det ett annat problem. Många som hänger här vferkar vara typen av rollspelare som hänger sig åt dramatik, berättande struktur och som gärna lägger fokus på karaktärernas inre och yttre dialoger. Man vill gärna ha personliga öden och mer jordnära konsekvenser. Av okänt skäl så visste författarna till EON III att den typen av rollspelare är lååångt ifrån den enda typen av rollspelare. Som konsekvens verkar man ha skrivit ett spel som tillåter många olika typer av rollspel.

Specifikt beskriver man hur olika typer av rollspel kan spelas, allt från sword&sorcery till dark fantasy till high fantasy och säkerligen några saker däremellan. Man hjälper en ny spelgrupp att själva hitta den stil som dessa tycker om att spela, och sedan tillåter reglerna också spel av den typen. Många av reglerna är frivilligregler och man kan klippa och klistra lite som man själv vill. Magireglerna är väldigt väl anpassade för just det ändamålet.

I den pdf som släpptes syns en oroväckande utveckling. Där har man i regelsystemet bakat in den typen av rollspel som stöds av många av forumanvändarna, medan regelsystemet och kampanjvärlden näppeligen tillåter andra typer av fantasyspel. Man har alltså lyssnat noggrant på forumets användare och sedan byggt ett regelsystem och kampanjvärld med forumets användare i åtanke. Resultatet är inte flexibelt. Det tunnlar i stället in spelgrupper i en viss typ av rollspel, och den stora risken man tar är att överges helt av fans som inte vill spela på det sättet.

Som jag skrev i en annan tråd; man borde ha kallat pdfen för "Jargien," eftersom "EON IV" är en missvisande titel för fansen.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Denna tråd handlar om regler specifikt kring improviserad magi och effekten rörelse. Jag ber vänligast WhiteWolf, Kärlekscraft och Purgatid att flytta alla inlägg som är orelaterade till detta ämne till en ny tråd.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Deckard;n32988 said:
Denna tråd handlar om regler specifikt kring improviserad magi och effekten rörelse. Jag ber vänligast WhiteWolf, Kärlekscraft och Purgatid att flytta alla inlägg som är orelaterade till detta ämne till en ny tråd.
För att knyta an till din frågeställning: Hur är det med hastigheten och accelerationen när det kommer till effekten rörelse? Samt kraften/antal newton som bildas när någonting träffas? Regler/lösningar för det?
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Skall vi ta regelboken i dess helhet på allvar så vill jag lyfta fram fallreglerna och därmed dra slutsatsen att hastighet, acceleration och kraft är antingen meningslösa eller helt annorlunda begrepp i Mundana.
Kaigon said:
För fallskada motsvarar 1T6 skada 2 m/s, med vissa undantag för de kortare fallen. Sen kan man så klart fundera på om det är en bra konvertering.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
konami_code;n33070 said:
Skall vi ta regelboken i dess helhet på allvar så vill jag lyfta fram fallreglerna och därmed dra slutsatsen att hastighet, acceleration och kraft är antingen meningslösa eller helt annorlunda begrepp i Mundana.
Har du kanske rätt i.......
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
MODERERING:

Alla vidare diskussioner om Helmgasts kontakt med sina kunder hänvisas till en annan tråd. I den här tråden ska ursprungsfrågan från startinlägget diskuteras!

Dessutom: Om någon användare anser att något inlägg bryter mot reglerna ska han eller hon anmäla det till moderatorerna, inte påpeka det själv.

Tack så mycket!

/tobias
 
Top