Nekromanti Effekten "nederbörd"

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Jag hittade inget på erratan, och jag är nyfiken på hur det är tänkt egentligen. I texten står det att man får 1mm nederbörd per filament som används.
Tolkas detta rimligtvis som att ifall man förlänger varaktigheten till 2 minuter regnar det bara hälften så intensivt som om man inte gjort det? (eller regnar det 1mm / använt filament/ minut?)
 

Catalyst

Veteran
Joined
15 Sep 2000
Messages
33
Location
Göteborg
Tolkas detta rimligtvis som att ifall man förlänger varaktigheten till 2 minuter regnar det bara hälften så intensivt som om man inte gjort det? (eller regnar det 1mm / använt filament/ minut?)

Det regnar troligen hälften så intensivt, du måste använda fler filament om du ska ha mer vatten(och det får du ju om det regnar dubbelt så länge med samma styrka). Det måste erkännas att det inte är lite lön för mödan att förlänga varaktigheten, men skit händer...

- Catalyst
"30n 0r d13!"
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
håpp.. om man gör den provisorisk eller permanent då?
kommer det då regna en millimeter genom oändligheten då eller? näe, ush.. då blir det juh inte bra alls..

ett mindre troligt alternativ är att effekten själv räknar ut hur länge den kommer att finnas med någon underlig bortglömd magiregel som tillåter magin själv att spå saker perfekt och utan att den gör fel.. annars ebbar ju den bara ut till ingenting..! om man kan lägga sånna effekter som själva räknar ut saker och använda de som indikatorer kan man nog komma riktigt långt..

försök analysera effekten.. vad gör den? får vatten att ramla ner.. kondensera är väll ungefär som nederbörd, bara det att nederbörd har en inbyggd areaeffekt eller nått? jag skulle nog tro att de fungerade på samma sätt.. ökar man varaktigheten så fortsätter den helt enkelt att göra det den gjorde förut, bara det att den gör det under lite längre tid..

ta någon annan effekt.. pentagram exempelvis. när man ökar på dess livstid så blir ju inte pentagrammet vare sig mindre eller svagare. varför skulle då nederbörd bli mindre eller svagare?

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Alla andra effekter som får förlängd varaktighet med en minut blir ju dubbelt så bra. Om du gör effekten Falköga så att den varar en minut längre så blir den ju inte mindre effektiv för att den varar längre. Alltså; det regnar dubblet så mycket. Det regnar 1mm/minut, så är det bara. Och som jag minns det så kan man inte provisorisera eller permanentisera den effekten. Den ÄR temporär. Vill du ha mer än minuter så kan du ju svänga ihop en ritual med förlängd varaktighet.

/Sluta jiddra, börja trolla
 

Catalyst

Veteran
Joined
15 Sep 2000
Messages
33
Location
Göteborg
Jag hade fel...

Aarrghhl ! /images/icons/shocked.gif
Nej, inte häxan/slynan (beroende på personlig övertygelse) från Salston Tor!

Appropå ingenting så erkänner jag i mitt förra inlägg hade fel /images/icons/blush.gif och det stämmer med 1mm/filament och minut. Alltså förlängd varaktighet=mera vatten.


- Catalyst
"30n 0r d13!"
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Catalyst on 2001-04-26 14:01.</EM></FONT></P>
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Varför?

Varför kan man provisorisera något sådant? Då är det ju bara för herr K.Bold, magikermästare, att pressa staden på stålar, eller så leker han med sina ritualer och får det att regna tills han får sitt!

Visst, riva sönder väv finns ju som effekt, men tänk dig en stad där man inte uppskattar magi och därmed inte kan effekten? Kryphål för ökad inkomst!
 

Catalyst

Veteran
Joined
15 Sep 2000
Messages
33
Location
Göteborg
Re: Varför?

Varför kan man provisorisera något sådant?

Enligt reglerna är det bara att använda effekten regn och sedan använda effekten provisorera, och permanenta också om man vill det.

Då är det ju bara för herr K.Bold, magikermästare, att pressa staden på stålar, eller så leker han med sina ritualer och får det att regna tills han får sitt!

Om du tänker över hur svårt det skulle bli att utöka effekten så att den täcker en hel stad eller by. Det är +Ob1T6 svårare, på alla slag för ritual, för var 30:e meter man ska öka radien, om magikern är såpass mäktig att han kan få det att regna för alltid över en by så har han troligen redan en förmögenhet som överglänser det som denna byn kan hosta upp!

- Catalyst
"30n 0r d13!"
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Catalyst on 2001-04-26 19:23.</EM></FONT></P>
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Är det någon av er...

som öht. har läst effektbeskrivningen, eller sitter ni bara och harvar iväg svar och saker på känn?

<I>Varför kan man provisera något sådant?</I>
Jadu.. det kan juh kännas lite koboldiskt om det nu faktiskt regnar 1mm/minut/filament och inte 1mm/filament.(punkt) Å tredje sidan skulle man kunna göra rätt coola vattenhjul av det om det var så att det var /filament/minut :o) Det faller ju trots allt ner lite styvt 700 liter per minut per filament i så fall.

<I>...och permanenta också om man vill det.</I>
Sparka mig i skrevet om jag har fel... men defaulten säger att effekten inte kan göras permanent? (Jag kommer själv inte ihåg utan måste kolla när jag kommer hem..ringa hatten)...
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Re: Är det någon av er...

"Jadu.. det kan juh kännas lite koboldiskt om det nu faktiskt regnar 1mm/minut/filament och inte 1mm/filament.(punkt)"
Låter lite puckat, Borde den här besvärlelsen inte ha två axlar.
1. x(filament)mm regn/1 minut alt. 1mm regn/x(filament) minut
2. x(filament)mm regn/x(filament)minuter


Villket skulle ge fyra filament för ett regn som ger 2 mm regn /min i två minuter.

-roblin-
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Varför?

Varför kan man provisorisera något sådant? Då är det ju bara för herr K.Bold, magikermästare, att pressa staden på stålar, eller så leker han med sina ritualer och får det att regna tills han får sitt!

Som Catalyst skrev är det i princip omöjligt att göra en areaeffekt som täcker en hel stad. Dessutom får nog en sådan magiker ett högt pris på sitt huvud och diverse prisjägare kommer att göra livet surt för denne.

Sedan tycker jag inte att man måste skrika efter kobolder bara för att det finns några mäktiga besvärjelser på samma sätt som att en krigare inte måste vara kobold bara för att han kan någon bra stridskonst.

Visst, riva sönder väv finns ju som effekt, men tänk dig en stad där man inte uppskattar magi och därmed inte kan effekten? Kryphål för ökad inkomst!

Som jag tycker det ska vara borde magikern kunna pressa folk på pengar med hot om nästan vad som helst då vanligt folk av naturliga skäl borde vara väldigt rädda för magi. Sedan spelar det ofta ingen roll om magikern kan göra det han hotar om. Han behöver bara göra lite mindre saker för att styrka att han verkligen är magiker. Detta kan införa viss obalans men det är ändå konstigt om vanligt folk inte är rädda för magi. Då kan SL istället säga att man som spelare inte får spela den sortens magiker.

C
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Varför?

Vanlig folk är knappast särskilt insatta i hur magi fungerar och är säkert både lättskrämda och lättimponerade. En karismatisk magiker som är duktig på att bluffa kan säkert komma långt med hjälp av bara några enkla trick.
 

Catalyst

Veteran
Joined
15 Sep 2000
Messages
33
Location
Göteborg
Re: Är det någon av er...

"Jadu.. det kan juh kännas lite koboldiskt om det nu faktiskt regnar 1mm/minut/filament och inte 1mm/filament.(punkt)"
Låter lite puckat, Borde den här besvärlelsen inte ha två axlar.
1. x(filament)mm regn/1 minut alt. 1mm regn/x(filament) minut
2. x(filament)mm regn/x(filament)minuter


Nej, det regnar 1 mm per filament och håller på i 1 minut. Om man ökar svårigheten på slaget besvärjelse med +Ob1T6(i enlighet med reglerna), så ökar varaktigheten med 1 minut. Det regnar då 1mm/minut, vilket (som alla fattar) 2 mm regn.
Lägger man till ett filament till blir det 2mm*2min=4 mm regn totalt.

Alltså:
Alstra Hydrotropi: Ob2T6
Besvärjelse: Ob3T6

Ger 2mm regn/minut, och det regnar i två minuter.

Jag ber om ursäkt för att jag sa att man kunde permanenta nederbörd, det kan man ju inte./images/icons/crazy.gif

- Catalyst
"30n 0r d13!"
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Ytan som regnet täcker

Visst är det "omöjligt" att göra en besvärjelse som regnar över en hel stad (det beror givetvis iof. på hur stor staden är antar jag ' :o), men det verkar som om "nederbörd" ger ett nederbördsområde som är 30m i diameter(radie?).. men jag ingen aning om hur man utökar detta, gissningsvis som man ökar räckvidden.. den har tydligen ngn. slags "inbyggd" areaeffekt.
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Rainman

Nej, det regnar 1 mm per filament och håller på i 1 minut. Om man ökar svårigheten på slaget besvärjelse med +Ob1T6(i enlighet med reglerna), så ökar varaktigheten med 1 minut. Det regnar då 1mm/minut, vilket (som alla fattar) 2 mm regn.
Lägger man till ett filament till blir det 2mm*2min=4 mm regn totalt.

Alltså:
Alstra Hydrotropi: Ob2T6
Besvärjelse: Ob3T6

Ger 2mm regn/minut, och det regnar i två minuter.


Ger inte det en lite stelbent besvärjelse, tänk om den beryktade vädermagikern Phåålman vill överösa sina fiender med ett hastigt skyfall, detta blir snarare en vanlig novemberdag och effekten av det plötsligt kommande och avtagande skyfallet försvinner.

Jag vill inte påstå att det ovan, av Catalyst redovisade, är fel, det är det ju inte, bara att det finns bättre sätt IMHO.

-roblin-
 
Top