Nekromanti Effekt vid strid = ökad/minskad skada (ny regel)

Problematiken med att simulera verkligheten

När jag gör flera attacker (med flera tärningar), gör jag då egentligen en satans massa finter, skutt, parader etc eller avslutar jag bara sånt där i förtid? När jag koncentrerar mig och ökar chansen att lyckas med bara ett anfall (verkligen satsar på att bryta ner garden innan man försöker skada), tar det lika lång tid som bara en av de attackerna när jag gjorde flera?
Problemet du tar upp tycker jag är väldigt allmängiltligt för de flesta regelsystem - det är förbannat svårt att få ett regelsystem att simulera en hel världs verklighet, speciellt i strid då det finns så mycket variablar att ta hänsyn till. Det hela löses enligt mig genom att tolka de regler som faktiskt finns lite olika beroende på vilken situation som föreligger. Om detta inte fungerar tillfredställande så får man ju givetvis snacka om regeländring.

När jag strider så undviker jag att bli träffad i första hand, i andra hand försöker jag störa motståndaren så mycket som möjligt (flera små "anfall") och i tredje hand försöker jag få in ett killing blow så att säga. Kan jag inte få till det gör jag i regel inget utfall. Jag kan tänka mig att denna taktik inte är ovanlig alls, och hur hade du tänkt att den ska simuleras med din regel?
Ja, jag håller med dig i att taktiken du talar om nog är rätt vanlig (iallafall har jag nyttjat den själv). Dock så tycker jag inte att min regelvariant gör det varken svårare eller lättare att simulera denna situation. Vad är det som säger att de små distraherande utfallen inte sker i en runda och följs upp utav ditt "killer blow" nästa runda exempelvis? I så fall skulle ju motståndaren ha chans att kontra precis innan och som bekant är det ju just i de stora utfallen som man är som mest sårbar för motattacker.

Ljusetsriddare - som för länge sedan insett det hopplösa i att söka ett regelverk som täcker verklighetens alla variablar (speciellt då spel med den ambitionen inte sällan drunknar i en massa översvullstiga regler) och som därför nyttjar cinematiska välsmakande lösningar på de logiska luckorna

Re: Relativt motstånd?

Ja jag tycker det är realistiskt när nybörjare slåss träffar nästan varje slag (men olika bra) men jag har sett tex karate tävlingar och det tog nästan en halv minut vilket är ungefär 7 rundor i eon innan någon fick in en träff (när dom väl träffade träfade dom dock bra och flera gånger) dom personer jag talar om är såna som är på väg att ta svart bälte.

Mitt antagande bygger förstås på att personerna inte släpper garden och försöker att inte själv bli träffad.
Ok, jag förstår ditt resonemang och det finns som sagt flera olika sätt att se på det här. Uppenbarligen baserar du din tillämpning på en viss logik vilket således rättfärdigar ditt användade av just denna lösning, men det viktigste är dock att om du gillar just den lösningen så tycker jag du skall köra med den. :gremsmile:

ps. som det nu är i eon (om man kör med halvlyckade försvar) har en skiklig person högre changs att träffa en jämnbördig än en nybörjare har att träffa en nybörjare. då den skikliga sällan missar färdighetslaget medans en nybörjare gör det ofta.
Där har du en poäng helt klart. Personligen så uppfattar jag det dock som så att det enda som i regel hindrar en vältränad kombatant från att träffa sin motståndare är dennes motståndares förmåga att hålla sig undan. Nybörjaren har dock fullt upp med att försöka genomföra de olika manövrerna på ett korekt sätt varvid han kanske i värsta fall inte skulle lyckas om motstådaren så stod stilla.

Relativt relativit

Hemläxa: läs vad jag skriver. Jag skriver till exempel inte att du är utanför gränsen, bara att det finns en gräns.
Ok, det är mycket möjligt att jag tolkade fel vad du skrev, men i ett svar till mig där du hävdade en sådan sak så kändes det rätt uppenbart att det hela också var menat till just mig. Jag är dock medveten om att jag mycket väl kan tolka saker och ting fel varför intentionen i det du skrev kan ha misstolkats.

Och jag anser fortfarande att det blir ett räknemoment till i ett system som definitivt inte behöver ett räknemoment till där.
Fast det blir inte ytterligare ett räknemoment utan bara ett annat räknemoment om du tidigare använde dig av regeln Lyckade försvar vilket det i mitt fall handlade om.

Ljusetsriddare - som iallafall kan med och erkänna att han kan ha haft fel vilket dock långt ifrån alla på forumet verkar kunna förmå...

Zug209_ivenhoe

Warrior
Re: Effekt vid strid = ökad/minskad skada (ny rege

Tycker det är ett bra förslag som ökar realismen. Om man är riktigt skicklig kan man lägga på flera finter och gör då de snabba småanfallen innan "ze killing blow".