Sebastian Andersson
Hero
Problematiken med att simulera verkligheten
Ljusetsriddare - som för länge sedan insett det hopplösa i att söka ett regelverk som täcker verklighetens alla variablar (speciellt då spel med den ambitionen inte sällan drunknar i en massa översvullstiga regler) och som därför nyttjar cinematiska välsmakande lösningar på de logiska luckorna
Problemet du tar upp tycker jag är väldigt allmängiltligt för de flesta regelsystem - det är förbannat svårt att få ett regelsystem att simulera en hel världs verklighet, speciellt i strid då det finns så mycket variablar att ta hänsyn till. Det hela löses enligt mig genom att tolka de regler som faktiskt finns lite olika beroende på vilken situation som föreligger. Om detta inte fungerar tillfredställande så får man ju givetvis snacka om regeländring.När jag gör flera attacker (med flera tärningar), gör jag då egentligen en satans massa finter, skutt, parader etc eller avslutar jag bara sånt där i förtid? När jag koncentrerar mig och ökar chansen att lyckas med bara ett anfall (verkligen satsar på att bryta ner garden innan man försöker skada), tar det lika lång tid som bara en av de attackerna när jag gjorde flera?
Ja, jag håller med dig i att taktiken du talar om nog är rätt vanlig (iallafall har jag nyttjat den själv). Dock så tycker jag inte att min regelvariant gör det varken svårare eller lättare att simulera denna situation. Vad är det som säger att de små distraherande utfallen inte sker i en runda och följs upp utav ditt "killer blow" nästa runda exempelvis? I så fall skulle ju motståndaren ha chans att kontra precis innan och som bekant är det ju just i de stora utfallen som man är som mest sårbar för motattacker.När jag strider så undviker jag att bli träffad i första hand, i andra hand försöker jag störa motståndaren så mycket som möjligt (flera små "anfall") och i tredje hand försöker jag få in ett killing blow så att säga. Kan jag inte få till det gör jag i regel inget utfall. Jag kan tänka mig att denna taktik inte är ovanlig alls, och hur hade du tänkt att den ska simuleras med din regel?
Ljusetsriddare - som för länge sedan insett det hopplösa i att söka ett regelverk som täcker verklighetens alla variablar (speciellt då spel med den ambitionen inte sällan drunknar i en massa översvullstiga regler) och som därför nyttjar cinematiska välsmakande lösningar på de logiska luckorna