Sebastian Andersson
Hero
En situation som inte allt för sällan uppstår vid strid i Eon är att man kan lyckas få till en mycket bra träff med ett vapen (dvs. att man får mycket i effekt på färdighetsslaget) men sedan får mindre tur med skadetärningarna vilket resulterar i kass skadeverkan. Fjuttig skada som konsekvens av en bra träff således. För mig känns detta lite ologiskt. Dessutom brukar det ta glöden ur spelarna när glädjen för deras superslag (med en effekt på exempelvis 10) förbyts i det trista konstaterandet att ”Va, inte ens en extraskada?”.
Därför har jag valt att snickra ihop en liten egen regelvariant där skadan baseras just på hur bra du lyckas med ditt anfall. Tanken är att anfallarens positiva relativa effekt adderas som ökad skada för skadeverkan som vapnet ger. Eller för att förklara mig lite enklare och utförligare:
Den effekt som du får med din anfallsfärdighet är samma som den ökade skada som du adderar till din skadeverkan.
Som exempel kan man ta ett hugg med ett svärd där tärningssumman blir 10 mot ett färdighetsvärde (i Svärd då naturligtvis) på 15 vilket ger en effekt på 5. Således adderar man också 5 till skadeverkan för svärdet.
Om motståndaren försöker att undvika och lyckas med sitt Undvikaslag MEN får lägre effekt än anfallaren (vilket förstås resulterar i en träff) så drar man istället ifrån effekten från detta slag från anfallarens skadebonus.
Ett tärningsslag för Undvika på 10 mot ett färdighetsvärde på 12 ger en effekt på 2. Detta innebär att om man nu får mindre i effekt än anfallaren så minskas ändå dennes skadebonus.
Om vi binder ihop de båda nämnda exemplen så innebär det att anfallarens slutgiltiga extraskada i detta fall skulle ha blivit 3 (5-2). Denna skadan tar man alltså sedan och adderar till den vanliga skadan för vapnet.
Det är min tanke att denna regel rimligtvis ersätter de två frivilliga reglerna för ”Lyckade försvar” (då ett bra Undvikaslag redan resulterar i minskad skada) och ”Extra skadebonus” (då en skicklig person genom sitt höga färdighetsvärde redan har en ökad chans till högre skada) på sidan 113 i grundboken .
Alternativt kan man kombinera min regel med någon av dessa om man vill antingen öka eller minska dödligheten i spelet ytterligare.
Så för er som liksom mig önskar ett alternativt sätt att hantera skadorna, där det faktiskt har direkt betydelse hur bra du lyckas med dina anfalls/försvarsslag, så har jag nu givit er en möjlig variant.
Synpunkter?
Ljusetsriddare - som tack vare frågvisa och kritiskt tänkande spelare tvingas att modifiera sina regler då och då...
Därför har jag valt att snickra ihop en liten egen regelvariant där skadan baseras just på hur bra du lyckas med ditt anfall. Tanken är att anfallarens positiva relativa effekt adderas som ökad skada för skadeverkan som vapnet ger. Eller för att förklara mig lite enklare och utförligare:
Den effekt som du får med din anfallsfärdighet är samma som den ökade skada som du adderar till din skadeverkan.
Som exempel kan man ta ett hugg med ett svärd där tärningssumman blir 10 mot ett färdighetsvärde (i Svärd då naturligtvis) på 15 vilket ger en effekt på 5. Således adderar man också 5 till skadeverkan för svärdet.
Om motståndaren försöker att undvika och lyckas med sitt Undvikaslag MEN får lägre effekt än anfallaren (vilket förstås resulterar i en träff) så drar man istället ifrån effekten från detta slag från anfallarens skadebonus.
Ett tärningsslag för Undvika på 10 mot ett färdighetsvärde på 12 ger en effekt på 2. Detta innebär att om man nu får mindre i effekt än anfallaren så minskas ändå dennes skadebonus.
Om vi binder ihop de båda nämnda exemplen så innebär det att anfallarens slutgiltiga extraskada i detta fall skulle ha blivit 3 (5-2). Denna skadan tar man alltså sedan och adderar till den vanliga skadan för vapnet.
Det är min tanke att denna regel rimligtvis ersätter de två frivilliga reglerna för ”Lyckade försvar” (då ett bra Undvikaslag redan resulterar i minskad skada) och ”Extra skadebonus” (då en skicklig person genom sitt höga färdighetsvärde redan har en ökad chans till högre skada) på sidan 113 i grundboken .
Alternativt kan man kombinera min regel med någon av dessa om man vill antingen öka eller minska dödligheten i spelet ytterligare.
Så för er som liksom mig önskar ett alternativt sätt att hantera skadorna, där det faktiskt har direkt betydelse hur bra du lyckas med dina anfalls/försvarsslag, så har jag nu givit er en möjlig variant.
Synpunkter?
Ljusetsriddare - som tack vare frågvisa och kritiskt tänkande spelare tvingas att modifiera sina regler då och då...