Nekromanti Effekt vid strid = ökad/minskad skada (ny regel)

En situation som inte allt för sällan uppstår vid strid i Eon är att man kan lyckas få till en mycket bra träff med ett vapen (dvs. att man får mycket i effekt på färdighetsslaget) men sedan får mindre tur med skadetärningarna vilket resulterar i kass skadeverkan. Fjuttig skada som konsekvens av en bra träff således. För mig känns detta lite ologiskt. Dessutom brukar det ta glöden ur spelarna när glädjen för deras superslag (med en effekt på exempelvis 10) förbyts i det trista konstaterandet att ”Va, inte ens en extraskada?”.
Därför har jag valt att snickra ihop en liten egen regelvariant där skadan baseras just på hur bra du lyckas med ditt anfall. Tanken är att anfallarens positiva relativa effekt adderas som ökad skada för skadeverkan som vapnet ger. Eller för att förklara mig lite enklare och utförligare:
Den effekt som du får med din anfallsfärdighet är samma som den ökade skada som du adderar till din skadeverkan.
Som exempel kan man ta ett hugg med ett svärd där tärningssumman blir 10 mot ett färdighetsvärde (i Svärd då naturligtvis) på 15 vilket ger en effekt på 5. Således adderar man också 5 till skadeverkan för svärdet.
Om motståndaren försöker att undvika och lyckas med sitt Undvikaslag MEN får lägre effekt än anfallaren (vilket förstås resulterar i en träff) så drar man istället ifrån effekten från detta slag från anfallarens skadebonus.
Ett tärningsslag för Undvika på 10 mot ett färdighetsvärde på 12 ger en effekt på 2. Detta innebär att om man nu får mindre i effekt än anfallaren så minskas ändå dennes skadebonus.
Om vi binder ihop de båda nämnda exemplen så innebär det att anfallarens slutgiltiga extraskada i detta fall skulle ha blivit 3 (5-2). Denna skadan tar man alltså sedan och adderar till den vanliga skadan för vapnet.

Det är min tanke att denna regel rimligtvis ersätter de två frivilliga reglerna för ”Lyckade försvar” (då ett bra Undvikaslag redan resulterar i minskad skada) och ”Extra skadebonus” (då en skicklig person genom sitt höga färdighetsvärde redan har en ökad chans till högre skada) på sidan 113 i grundboken .
Alternativt kan man kombinera min regel med någon av dessa om man vill antingen öka eller minska dödligheten i spelet ytterligare.

Så för er som liksom mig önskar ett alternativt sätt att hantera skadorna, där det faktiskt har direkt betydelse hur bra du lyckas med dina anfalls/försvarsslag, så har jag nu givit er en möjlig variant.

Synpunkter?

Ljusetsriddare - som tack vare frågvisa och kritiskt tänkande spelare tvingas att modifiera sina regler då och då...

Pendragon

Swashbuckler
Kaka på kaka

Alltså, att räkna effekt gör att hela poängen med att kunna göra många anfall försvinner, efter som effekten blir viktigare än att bara lyckas.

/Joel

Men om man gillar kakor då?

Alltså, att räkna effekt gör att hela poängen med att kunna göra många anfall försvinner, efter som effekten blir viktigare än att bara lyckas.
Är det inte så i verklig strid också då, att du hellre gör en ordentlig träff en flera mindre? Vi snackar om alternativet att göra ett eller flera anfall per runda (dvs. anfall per samma tidsmått). Tycker du att det låter realistiskt att du gör lika mycket skada om du fokuserar dig på flera kvicka attacker i rad som om du lägger all din fokus på ett och samma anfall?
Min erfarenhet från att ha provat på att träna illafall tio olika kampsporter (varav tre innefattat vapenträning) säger mig att så inte är fallet. Fokus är i regel det samma som kraft och flera attacker i rad, om det så må vara slag, sparkar eller vapenstötar, innebär i regel mindre fokus per attack. På så vis finner jag faktiskt mitt regelförslag rimma bättre med verkligheten (åtminstone så som jag har fått erfara den) än urpsrungsregeln.
Vad gäller ditt antagande, att det med min regel skulle vara bättre att satsa på en attack än flera, ger jag dig bara visst medhåll i detta. En träff är fortfarande en träff och flera träffar är likväl otrevligt för att inte tala om svårare att parera/undvika. Således fyller de fortfarande ett syfte dock med skillnaden att de i genomsnitt gör lite mindre skada över lag (om du har FV på 16+) samt att hur bra du träffar (effekt på attackslaget) plötsligt har någon betydelse.

Fast om du likväl stör dig på regeln så är ju lösningen enkel - du behöver ju inte köra med den! :gremgrin: Förslaget var ju menat för dem som gillar tanken med att det har betydelse hur bra man lyckas med sitt anfall eller försvar. Det är helt enkelt en fråga om vad man prioriterar vid en regelmässig stridssimulering.

Ljusetsriddare - som efter att ha speltestat regeln tycker att den har fungerat bra

Stridsfursten

Veteran
denna regel var jävligt bra, och från och med att jag läste detta, kommer denna regel användas när jag är spelledare!

Det blir för mycket extra skada.

Varför fungerar det bättre för mindre vapen? (relativt alltså, det spelar ingen roll om du har en dolk eller en yxa, du lägger på samma värde)

Sen vill jag inte spela med undvika som inte lyckas när man lyckas. Om man räknar effekter så här försvinner poängen med fler anfall, som sagt.

Krille

Lord
Det finns två sätt att mäta effekt på i Eon.

För det första finns den klassiska skalan fummel till perfekt. Den skalan är redan inräknad i skadan i Eon i form av de extra skadetärningar man slår.

För det andra finns effekten. Den är i princip enbart till för att mäta två direkt motsatta slag av samma sort (dvs situationer av typen "den med högst effekt vinner").

Den första metoden är som sagt var redan inräknad. Att räkna in den andra också blir som någon uttryckte det kaka på kaka. Dessutom blir det en subtraktion till i ett redan regeltungt moment. Således, du får kaka på kaka till priset av ännu trögare stridsregler.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Effekt vid strid = ökad/minskad skada (ny rege

Jag kommer bara ihåg grunderna av Eon, då jag bara har spelat det för några år sedan.. Det finns säkert dessutom lika många extraregler som det finns husregler till Eon så det är säkerligen saker jag missar..

För det första får man tänka igenom lite vad vapenslaget och skadeslaget står för.. Vapenslaget är redan indelat i en skala med fyra steg - perfekt, lyckat, misslyckat och fummel.. Vapenslaget säger om man träffar eller inte.. Skadeslaget säger sedan hur bra träffen blev.. Om det blev en bra träff eller en dålig träff.. Det är som Krille skriver.. Det blir lite kaka på kaka om du låter vapenslaget få avgöra det också..

Om du ändå ska ändra på reglerna, så varför bygger du då på med en extraregel? Modifera och kasta bort de gamla för den nya regeln istället.. Gör systemet lite snabbare.. Varför inte ta bort vapenskadeslaget helt och enbart köra på differens som modiferas lite utav vilket vapen man har?

Ta bort perfekt slag när du ändå är på gång.. Visst.. Det gamla argumentet "Ja, men man kan råka få till något bra".. Tja.. Det är gammalt rollspelstänkande.. Ut med skiten.. Kör med differens istället..

Oj.. Nu känns det som om jag rantar.. Jag kanske ska komma med något konstruktivt.. Låt SI-värdet bli vapenskadan istället (jag antar att det är max 4 för vapen?).. Grundskadan är STY/10 (avrunda nedåt) eller hur man nu räknar ut det (den skada man gör i grund med stick, kross och hugg).. Addera vapenskadan och grundskadan till färdighetens värde.. Detta för att symbolisera att det är svårare att slåss mot någon som har ett längre eller smidigare vapen eller är längre fysiskt..

När du slår vapenfärdighetsslaget, så räkna ut differensen.. Rustning drar av på differensen.. Du får göra om värdena lite för rustningar.. Detta blir den skada som man får på skadetabellen.. Nu vet jag inte om man kan dö på ett slag (artärblödning är väl ett alternativ?) på skadetabellen så mitt regelförslag kan brista lite i logiken just där.. En differens på 10 eller mer är ett dödligt slag (väl?) och kan ses ungefär som ett perfekt slag..

Exempel: Svärdskämpen Geran (STY 13 - grundskada 1) stöter på ett troll (STY 27 - grundskada 2).. Trollet (Slagsmål 13 + grundskadans 2 = 15) vinner initiativet och måttar ett slag mot Geran (Svärd 12 + grundskadan 1 och svärdets SI-värde 2 = 15).. Trollet får 7 på sitt slag (differens :gremcool: medan Geran misslyckas med sitt försvarsslag.. Träffen tar i Gerans skalle och han får ett krosslag med 8 på skadetabellen..

Nu kommer säkert folk klaga men själv så tycker jag det är rätt segt att vilket vapen man använder sig av spelar så stor roll in på skadan.. Det är en gammal rollspelsartefakt som borde förkastas eller åtminstone ifrågasättas.. Nu spelar visserligen skickligheten kanske in för mycket..? Men, men.. Man kan inte få allt.. :gremsmile:

Det går säkert att utveckla från detta.. Jag kan, som skrivet, inte reglerna riktigt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inser att han kommer få skit för många kommer tycka med idiotargument som "Jamen, man ska ju kunna göra oändligt med skada" och "Jag gillar OB-skadans oberäknerlighet"

It hurts tooo much?

Det blir för mycket extra skada.
Ja, det beror liksom på helt och hållet vilka frivilliga regler du kör med och hur du räknar på det hela.
Visst normalt sett när du träffar så gör du med mitt regelförslag ett par extra steg i skadeverkan. Men om du har ett färdighetsvärde på 16 eller mer så får du enligt den frivilliga regeln "Extra skada" en skadebonus som stegras upp till och med +Ob2T6 per träff på ett färdighetsvärde av 22+. Tanken med min regel var att du helt enkelt tar bort denna skadebonus då den pratiskt taget ersätts av den ökade skadan i och med chansen till högre effekt på färdighetsslaget. Alltså så går det hela mer eller mindre jämt ut. Marginellt mer skada vid ett värde av 15 eller mindre alltså men mer eller mindre det samma vid ett högre värde.

Att inte förglömma är dock att tanken med min regel dessutom var att du skulle ersätta den frivilliga regeln "Lyckade försvar" (vilken innebär att om motståndaren lyckas med sitt färdighetsslag för försvarsmanövern så halveras anfallerns skadeverkan mot denna, vilket innebär att väldigt allvarliga träffar på exempelvis 40 i skadeverkan reduceras till hälften dvs. i detta fallet hela 20 steg!) med en reduktion av anfallarens skadebonus med lika många steg som du fick i effekt för undvika/försvarsslaget. OM man kör med regeln "Lyckade försvar" så blir plötsligt ett lyckat unvikaslag alls lika bra såvida du inte får en bra effekt - vilket är poängen med det hela!

Varför fungerar det bättre för mindre vapen? (relativt alltså, det spelar ingen roll om du har en dolk eller en yxa, du lägger på samma värde)
Poängen är att du dödar rätt enkelt med båda sorternas vapen om du vet hur och svingar dem på rätt sätt. En person med 20 i dolk gör i regel en hel del skada med sin dolk då han vet hur han ska nyttja den på bästa sätt. Enligt den frivilliga regeln "Extra skada" så har han också en skadebonus just för sitt höga färdighetsvärde. I praktiken så har han ju även det med min regel så skillnanden är egentligen inte så stor. OM du nu kör med den frivilliga regeln "Extra skada" dvs.(vilket jag personligen rekommenderar att man gör) annars är naturligtvis skillanden stor. Dock så kan du ju fsom ovan sagt även nyttja dig av regeln för "Lyckade försvar" för att kompensera detta.

Sen vill jag inte spela med undvika som inte lyckas när man lyckas.
OK, alltså kör du inte med regeln för lyckade försvar antar jag, vilket med enbart grundreglerna innebär att två duktiga killar kan slå på varandra i en hel evighet (speciellt om de båda har både rustning och sköld!) då båda har god chans att lyckas med sina pareringar dvs. att inget händer (utom möjligtvis minskat BV - OM man nu kör med den regeln dvs...).

Om man räknar effekter så här försvinner poängen med fler anfall, som sagt.
Utveckla gärna detta resonemang vidare för med mitt perspektiv försvinner då rakt inte effekten av flera anfall och då kan jag nog ändå stridsreglerna bättre än de flesta här på forumet (jag kör förresten med samtliga av bokens frivilliga stridsregler, samt ett par extra husregler, dock minus de båda ovan nämnda som ersätts av min regelvariant varvid våra regelmässiga tillämpningar iofs kan skilja sig åt).

Ljusetsriddare - som iofs inser att hans regel kan vara dödlig men som heller inte har något emot att den kan vara det - svärd som dolkar gör ju rätt ont som sagt - speciellt i händerna på någon som kan hantera dem... :gremelak:

Skillnad på effekt was the point liksom

Det finns två sätt att mäta effekt på i Eon.
Ok, vi snackar om ett förslag på en regeländring varvid hur saker och ting funkar väl knappast är någon gräns - eller?

För det andra finns effekten. Den är i princip enbart till för att mäta två direkt motsatta slag av samma sort (dvs situationer av typen "den med högst effekt vinner").
Och min poäng var ju som sagt att jag INTE gillade att det enbart handlade om en abstrakt och icke betydande sådan jämförelse (förutom i utgången "lyckat" respektive "icke lyckat" resultat). Jag VILLE att effekten skulle ha betydelse varvid ditt argument känns orelevant.

Att räkna in den andra också blir som någon uttryckte det kaka på kaka. Dessutom blir det en subtraktion till i ett redan regeltungt moment. Således, du får kaka på kaka till priset av ännu trögare stridsregler.
Fast OM du kör med den frivilliga regeln för "Lyckade försvar" (vilket jag personligen gör eller snarare gjorde innan jag tillämpade min nya regel) så måste du ändå halvera skadeverkan dvs. dividera värdet med två. Min regel innebär en subtraktion istället vilket knappast är svårare för någon som kan åtminstone mellanstadienivåns matte.

Men som sagt - gillar man inte regeln så tänker jag inte tvinga någon att köra med den.

Interesting indeed but to much work to be done...

Vapenslaget säger om man träffar eller inte.. Skadeslaget säger sedan hur bra träffen blev.. Om det blev en bra träff eller en dålig träff.. Det är som Krille skriver.. Det blir lite kaka på kaka om du låter vapenslaget få avgöra det också..
Fast jag ville rent spelmässigt ge uttryck för att en skicklig svärssvingare i regel gör mer skada än en kass sådan. Således effekt för färdighetsslaget (vilket du som bekant i regel får mer i med högt FV) som direkt påverkar skadeslaget.

Om du ändå ska ändra på reglerna, så varför bygger du då på med en extraregel? Modifera och kasta bort de gamla för den nya regeln istället.. Gör systemet lite snabbare.. Varför inte ta bort vapenskadeslaget helt och enbart köra på differens som modiferas lite utav vilket vapen man har?
Nu blev det plötsligt mycket intressant... din tanke skulle innebära att jag ändå kan tillämpa principen god effekt = ökad/minskad skada (beroende på om det handlar om anfall/försvar) samtidigt som du föreslår ett sätt att snabba upp det hela dvs. göra det smidigare. Bra feedback sannerligen...nackdelen är dock att om jag genomför denna förändring så måste jag räkna om en massa andra saker som exempelvis rustningars skyddsvärde (som ju är balanserade gentemot de ursprungliga skadevärdena).
God idé som sagt men som kräver alldeles för mycket hantverk för att JAG skall orka genomföra den då mitt nuvarande system flyter fint för oss.

Ljusetsriddare - som vill ge Han credit för att vara duktig på att ge konstruktiva förslag i allmänhet!

Krille

Lord
Re: Skillnad på effekt was the point liksom

"Ok, vi snackar om ett förslag på en regeländring varvid hur saker och ting funkar väl knappast är någon gräns - eller?"

Vill du hålla Eon till dess regelkärna så är det definitivt en gräns. Då har du ett antal givna sätt att hålla dig inom.

Foggmock

Myrmidon
Kort not

Tycker du att det låter realistiskt att du gör lika mycket skada om du fokuserar dig på flera kvicka attacker i rad som om du lägger all din fokus på ett och samma anfall?

Man gör korta snabba kvicka anfall för att öppna motståndarens gard, för att sen ärkefläskans jävelsvullokötta till honom. I de flesta rollspel räknas dessa "anfall" som allt som behövs göras för att skada motståndaren, alltså inkluderat finter och sånt och inte bara ett Hugg.

Problemet är att det är så pass abstraherat att man aldrig vet när det är vad som gäller, till exempel finns väl "Fint" som ett eget regelmoment i Eon om jag inte minns fel.

När jag gör flera attacker (med flera tärningar), gör jag då egentligen en satans massa finter, skutt, parader etc eller avslutar jag bara sånt där i förtid? När jag koncentrerar mig och ökar chansen att lyckas med bara ett anfall (verkligen satsar på att bryta ner garden innan man försöker skada), tar det lika lång tid som bara en av de attackerna när jag gjorde flera?

När jag strider så undviker jag att bli träffad i första hand, i andra hand försöker jag störa motståndaren så mycket som möjligt (flera små "anfall") och i tredje hand försöker jag få in ett killing blow så att säga. Kan jag inte få till det gör jag i regel inget utfall. Jag kan tänka mig att denna taktik inte är ovanlig alls, och hur hade du tänkt att den ska simuleras med din regel? Eon har ju liksom inget utrymme för passivt cirkulerande runt varandra och måtta upp motståndaren med ett par lösa hugg, utan där är det pang på hugghuggbytinitiativhugghugg hela tiden.

Foggmock

Myrmidon
Re: Interesting indeed but to much work to be done...

Appapp, en skicklig eller oskicklig svärdssvingare har inget med skadan att göra, tio centimeter stål gör ont oavsett vem det är som smiskar in det. Däremot har veteranen större potential att göra fler träffar -> mer skada i längden vilket simuleras med - just det - hans FV.

Sankt Creigh

Warrior
Re: Men om man gillar kakor då?

Jag tycker att det var en bra idé, när man väl har kommit in i systemet så tror jag inte att det kommer att ta så mycket längre tid än innan.

Bra idé. Kommer att tillämpas.

Mvh

Creighan

lijat

Swordsman
Re: Effekt vid strid = ökad/minskad skada (ny rege

Jag tycker inte att det är en bra ide men då kör jag inte med ökad skada pågrundav högt färdighetsvärde svårighetsförändring pågrund av snabba/kraftfulla anfall eller att ett försvar måste ha högre efekt än det annfal det försvarar mot.

Jag tycker att två skikliga personer (tänk fv 15-18) ska kunna slås mot varandra en lång stund kanske 6-7 rundor innan någon får in en träff däremot så ökar deras utmatning kraftigt hela tiden och när en gör ett mistag (fummlar ett anfall eller misslyckas med ett försvar) så är personen ganska illa ute med eons regler.

Om man vill använda efekten som bonus till skadan (vilket är en bra ide) så skulle jag minska vapnens vanliga skada med i genomsnit ob1t6 och kanske ochså minska grundskadan något.

Lijat - som tycker att det ska vara svårare för skikliga personer att träffa varandra än för nybörjare att göra så.

Relativ effekt

Vill du hålla Eon till dess regelkärna så är det definitivt en gräns. Då har du ett antal givna sätt att hålla dig inom.
Hemläxa: Läs styckena i regelboken om Effekt och Aktivt motstånd (med dess tillhörande förklaring av relativ effekt ) i kapitlet om Färdigheter.
Om du efter att ha läst detta fortfarande anser att jag inte håller mig till regelkärnan med min regelvariant så är jag i så fall väldigt nyfiken på vilket exemplar av Eons grundbok du har...

Du är vad som ger vapnet dess potential

Appapp, en skicklig eller oskicklig svärdssvingare har inget med skadan att göra, tio centimeter stål gör ont oavsett vem det är som smiskar in det.
Skulle du uppmäta kraften i exempelvis ett slag från en otränad eller tränad kille inom i princip vilken kampsport som helst så kan jag garantera dig att du utmäter en skillnad. Visst, en tränad kille har förmodligen en bättre tränad kropp och således en ökad styrka och rörlighet, men just tekniken för slaget är också mycket avgörande. Alltså hur mycket av kroppens potentiella kraft lyckas du egentligen lägga bakom slaget?
För att ta det kända exemplet med Bruce Lee så kunde han ju genomföra sin "2 inch punch" på just 2 inchs avstånd varifrån han knockade sin motståndare. Att hävda att detta enbart berodde på en vältränad kropp (=högt värde i STY ovh RÖR) är nog något de flesta inte skulle göra eller att han skulle ha mer "bly i nävarna" än någon annan - jag är tveksam om ens Mike Tyson skulle kunna hantera en sådan manöver (och NEJ jag är inte intresserad i någon besserwissande OT diskussion om huruvida vem som är bäst osv. jag använde dem helt enkelt enbart som illustrerande exempel). Det är helt enkelt en fråga om superior teknik vilket i Eons termer förstås innebär ett högre FV inom en given stridkonst/stridsfärdighet.
Ok, mitt exempel baserade sig på en obeväpnad färdighet men principen är den samma om du nyttjar ett vapen, vet du hur du hanterar det, har du en bra teknik då kan du vara fän så mycket bättre på att sprätta upp någons mage (även med bara ETT hugg) än en nybörjare.
För att hårdra det hela så låt oss ta exemplet med en penna, den är i normala fall ett tämligen harmlöst vapen, men i en tränad persons händer förvandlas den till något livsfarligt (han kanske exempelvis sätter pennan i halsen eller ansiktet på sina motståndare med sådan kraft att han till och med kan döda denne). Skillnad i skada även här alltså beroende på förmågan att hantera sitt "vapen".
Muskelmassa eller vapnets utformande är alltså inte det enda som avgör hur mycket din motståndare skadas - din potential innebär i slutändan också vapnets potential om det så handlar om förmågan att faktiskt träffa som det kroppsliga trauma som du orsakar när du väl träffar.

Ljusetsriddare - som av erfarenhet vet att det vanligtvis gör ondare att träffas av ett slag/hugg från en motståndare som vet vad denne sysslar med än från en som inte vet det...

Relativt motstånd?

Lijat - som tycker att det ska vara svårare för skikliga personer att träffa varandra än för nybörjare att göra så.
Tycker du detta är särskilt realistiskt då om de skickliga personerna nu är lika jämnbördiga sinsemellan som nybörjarna (dvs. att färdighetsvärdesdifferensen är den samma)? Borde de inte ha nästan exakt samma potential för att träffa respektive missa varandra? Med enbart det grundläggande systemet är det ju som bekant inte så...

Ljusetsriddare - som bara problematiserar själva principen med det hela men som givetvis tycker att Liljat skall fortsätta att köra med sin regeltillämpning om den passar honom bättre

lijat

Swordsman
Re: Relativt motstånd?

Tycker du detta är särskilt realistiskt då om de skickliga personerna nu är lika jämnbördiga sinsemellan som nybörjarna (dvs. att färdighetsvärdesdifferensen är den samma)? Borde de inte ha nästan exakt samma potential för att träffa respektive missa varandra? Med enbart det grundläggande systemet är det ju som bekant inte så...
Ja jag tycker det är realistiskt när nybörjare slåss träffar nästan varje slag (men olika bra) men jag har sett tex karate tävlingar och det tog nästan en halv minut vilket är ungefär 7 rundor i eon innan någon fick in en träff (när dom väl träffade träfade dom dock bra och flera gånger) dom personer jag talar om är såna som är på väg att ta svart bälte.

Mitt antagande bygger förstås på att personerna inte släpper garden och försöker att inte själv bli träffad.

Lijat - som tycker om iden med ökad skada vid skikliga personers träffar men inte träff vid vartannat försök.

ps. som det nu är i eon (om man kör med halvlyckade försvar) har en skiklig person högre changs att träffa en jämnbördig än en nybörjare har att träffa en nybörjare. då den skikliga sällan missar färdighetslaget medans en nybörjare gör det ofta.

Krille

Lord
Re: Relativ effekt

"Hemläxa: Läs styckena i regelboken om Effekt och Aktivt motstånd (med dess tillhörande förklaring av relativ effekt ) i kapitlet om Färdigheter."

Hemläxa: läs vad jag skriver. Jag skriver till exempel inte att du är utanför gränsen, bara att det finns en gräns.

Personligen anser jag dock att relativ effekt, effekt och aktivt motstånd inte skrevs för stridsreglerna, utan för alla andra motståndssituationer som inte är lika detaljerat beskrivna. Och jag anser fortfarande att det blir ett räknemoment till i ett system som definitivt inte behöver ett räknemoment till där.