Nekromanti Effekt av LÅG Quadosh vid död...

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Vad händer med en karaktär med låg Quadosh i EON? Jag minns något om att man har en chans att bli demon, precis som man omvänt har chans att bli gud om man har hög Quadosh... stämmer detta, eller är det något jag har hittat på pga. att min älsklingskaraktär precis dog? =)
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Lägg till |negativ Qadosh| till synbar ålder, vilket leder till åldringsslag snabbare. Samt om du kommer ner till -15 och lägre så kommer du få ytterligare Åldringsslag p.g.a. att du tappar kontakt med världen och börjar blekna bort.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Det är nog något du hittat på. Jag har i alla fall aldrig läst det någonstans.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Jag kan inte minnas att det finns något sådant med i något officiellt material till Eon. Tyvärr.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Effekt av LÅG Quadosh vid död... (spoiler)

Det finns mig veterligen (och jag har läst allt material :gremwink:) ingen notering om att du blir demon om du går med låg qadosh. Du har nog antingen gjort ett "tvärtom-resonemang" gällande hög qadosh -> gud, läst något på forumet eller tänkt fel gällande den frivilliga regeln om risk för demonisk påverkan vid låg qadosh. Så, du har nog tyvärr bara hittat på, men kom ihåg att även den ovettigaste regel kan bli verklighet med en tillräckligt snäll/lättpåverkad SL :gremwink: (speciellt om du är bra på att övertala folk)

Och bara för att jag är så nördig ska jag dra ett helt resonemang gällande titeln på ditt inlägg :gremwink:

Låg qadosh gör som sagt att åldrandet påskyndas. Karaktären förlorar dessutom förmågan att vara i indirekt kontakt med gudar (kan inte få några regeltekniska religionsfördelar), och börjar vid riktigt låga värden förändra verkligheten kring sig (gäller magiker), och riskerar till sist att "tona bort" och försvinna.

Vad händer då om en person med låg qadosh dör?

För det första kan inte personen hitta sin gud och sluta sig till den, om nu själar gör sådant efter döden (antyds enligt mig av vissa religioners regler), eftersom själen förlorat förmågan till indirekt kontakt med gudar. Är personen schaman så blir det riskablare att återta en ny kropp, eftersom qadoshförlursten kan börja ackumuleras mot farliga tiotal.

Utifrån vissa esoteriska tolkningar av texter i L&H samt Drakar kan jag tänka mig två obehagliga och negativa effekter av att vara död med låg qadosh...

För det första är det möjligt att minnen och färdigheter försvinner i en snabbare takt än vad de gör för "vanliga" andar. Det kan av liknande orsaker eventuellt även vara omöjligt för en sådan själ att bli en ande.

För det andra kan det finnas en risk till att själen lättare drar till sig hungriga demoner, enligt de möjliga konsekvenserna av regeln jag nämner i början av inlägget. Tror inte att det behöver kommenteras...

Ett specialfall kan vara en död magiker med låg qadosh som är kunnig i alstrande av psykotropi. De psykotropiska störningar han ger upphov till skulle mycket väl kunna tänkas vara som en fyrbåk på andeplanet, och eventuellt dra till sig andra själar (som börjat utvecka sin andeförnimmelse), samt nyfikna andar och demoner, med okända resultat...

Hypotetiskt kan det också säkert leda till störningar om man försöker återuppliva personen, men det är väl inte sådant du vill höra, antar jag :gremwink:
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Det enda jag kan komma på är att negativ Qadosh gör att åldrandet snabbas upp, och possitiv Qadosh gör att åldrandet bromsas upp. Inget om att man kan bli en demon.

Däremot kan en shaman som andevandrar när han dör ta över kroppen hos någon annan. Men det har nog inte med Qadosh att göra.

/Honken
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Jag minns något om att man har en chans att bli demon
Finns ingen sådan officiell regel. Däremot nämns nåt om att de fysiska förändringar som drabbar personer (magiker) med låg quadosh orsakas av demoner, gudarnas motståndskraft. Det finns några andra teorier också. Någon "sanning" är dock, mig veterligen, inte presenterad.

Den slutgiltiga konsekvensen av för låg quadosh blir iaf att man helt enkelt slutar att existera, man upplöses helt enkelt. Varför och vart man hamnar om man hamnar nånstans är egentligen inte intressant. RP:n är borta, ej spelbar, död, bortom allt hopp osv...
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag minns att jag här på forumet läst en lång diskussion om "Apodaimos" (motsvarigheten till Apoteos) eller rättare sagt, om det egentligen borde heta typ "Deodaimos". Om upphovet till denna term var vad som hände vid låg quadosh vet jag däremot inte.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Apodaimos och språkpolis

Jag var delaktig i diskussionen och kan inte minnas att låg qadosh minnas, men jag har ju just nu inte så stort rykte i tillförlitlighet, så sök på den själva om ni vill vara säkra... "katodaimos" borde leda er garanterat rätt.

Språkpolisens inlägg (varning för stor mängd pretentiös lingvistik): "Deodaimos" är en lingvistisk styggelse och skall utförligen förgöras; "deo" betyder "gud-", varpå de flesta borde inse varför det inte fungerar i detta sammanhang... Dessutom är "deo" latin och "daimos" grekiska, så det går inte ihop där heller. Alla de officiella magitermerna i Eon är förresten på grekiska. (apodaimos är dock grundat i den faktiska termen "apoteos", som trots dess betydelse inte har något med prepositionen "upp" att göra; "apo-" betyder lustigt nog "från", riktningsbetydelsen).

Vill man nödvändigtvis kalla det något utan "apo-" är "katodaimos" ("ned-" + "demon") mitt bästa förslag, men Apodaimos är fortfarande det bästa alternativet.

Tack för mig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Själen hos någon som dött med låg qadosh torde ha sämre förutsättningar att efter döden hålla sig kvar på Mundanas andeplan. Den kommer vara försvagad, och lättare drabbas av borttoning. Om en borttonad själ är utplånad för evigt, återgår till Vävaren eller blott försvinner bortom för alltid, är det såklart ingen som kan svara på.

Kanske är det helt enkelt därför kamorferna inte bevisligen har något efterliv? Var och varannan kamorf som har dött den senaste eonen har liksom varit hundratals om inte tusentals år gammal, och givet hur mycket magi de bösar med borde de ha dragit på sig ganska feta qadosh-förluster vid det laget.

- Ymir, spekulerar
 
Top