Nekromanti Efektgivande musik.

Rodnil

Veteran
Joined
7 Jan 2006
Messages
18
Location
Visby
Så vitt jag vet så finns det ingen typisk "Bard" i Eon vilket jag tycker är bra. Det är enligt mig löjligt at man skall kunna ska folk med hjälp av ljudvågor. Men i min spelgrupp finns det nu en liten missla vid namn Harmonika. Hon reser för tillfället runt med bla en rovriddare och en pansionerad stadsvackt och söker äventyr men jag känner att eftersom det blir en hel del stridigheter så funerar jag på att ge hennes skalder olika former av efekter,

Då kommer frågan: Vilka efekter skall jag ge henne, jag funderar på saker som

Käparens glöd
Insrument (ob4t6)
sång (ob3ts)
Efekt: gör det lättare för fösvarareatt ta tilbaka VINIT nästa runda.

Vad tycker ni. ri eller ros komm gärna med egna idéer
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Cool idé!

Om man ska göra den här typen av effekter tycker jag att man ska ta i ordentligt på en gång. Eftersom försvarare och anfallare kan växla från runda till runda (det är inte alltid den egna sidan som ska slå VINIT) kanske det är bättre att ge en bonus till egna sidan och minus till den andra.

Inspirerande Sång
Även känd som: Kämparens Glöd, Dvärgisk Stridssång, Zorians Hymn
Spela (instrument): Ob4T6
Sjunga: Ob3T6
Effekt: Ger inspiratörens sida Ob1T6 lättare på sina VINIT-slag och samtidigt motståndarna Ob1T6 svårare på sina VINIT-slag.

Skalden Sjunger och Spelar en inspirerande sång om kämpaglöd och seger. Alla som hör sången får del av effekten. Om Skalden inte gör något annat, räknas båda slagen på samma svårighetsgrad som om de varit var för sig (ingen extra ObT6 för att utföra flera handlingar alltså).

Skalden kan teoretiskt fortsätta spela och sjunga även i strid eller medan han eller hon gör något annat, men varje manöver blir ju svårare att utföra, enligt det vanliga mönstret. Observera att Sjunga respektive Spela i så fall räknas som två sepparata handlingar.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Jag spelade en dvärgisk kvädare en gång och han hade en magisk lyra med liknade effekter men även helande och en sövande effekt (gav långtidsutmattning och om man misslyckades med ett slag mot vilja så somnade man). Den krävde även den lyckade slag mot musik. Om man gör det på det viset och blandar in lite magi i det hela så blir det ju inte lika konstigt med mer exrema effekter som skada och skadeläkning. Det kan vara ett tips om du vill ge misslan ännu större makt längre fram eftersom du tyckte det var löjligt ifall vanliga ljudvågor kunde skada.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Cool idé!

Detta är ingen dum idé! Tänk på att den endast borde fungera under relativt tysta förhållanden, alltså kanske inte under ett fältslag!

Därför torde de vanligaste stridseffektgivade låtarna vara med trummor eller högljudda brassinstrument... Ett uppsving för militärmusiken i Mundana!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Cool idé!

Säckpipor! Vad jag minns från Geografica Mundana (eller var det nu var) så är det för léaram (och Tokon?) inte bara en moralhöjare för de egna och en -sänkare för fienden, utan dessutom så har åtminstone léaramalverna i Alarinn utkämpat hela krig enbart med säckpipefighter :gremwink:

Fram för regler för stridsmusik! :gremsmile: (och upp med dem på Wikin!)
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Varför inte ge "barden" i din spelgrupp möjligheten att få folk att somna på ett mer harmoniskt sätt så de kanske återhämtar mer utmattning, smärta och kanske till och med trauma under natten?
Inte magiskt, bara för att de är ett mycket skönare insomnande (och därmed en bättre nattsömn)...
Sedan upp till dig som SL om omständigheterna är bra nog, jag menar ingen gonattsång kan göra en natt som det haglar och du ligger i skydd under ett glest träd till en bekväm natt...

Sedan kanske du kan ge henne effekter som att få folk att lugna ner sig, sådär spela en lugn och trevlig låt... Få en nivå svårare på aggressionsslag...

Kampsånger visst, göra det lättare att ta tillbaka VINIT låter inte helt fel... Varför inte, dom kanske ger högre moral...

Om du läst Fenix-artikeln om "skräck i Eon" så kanske hennes spelande ska göra det lättare att klara skräckslag... Om hon sjunger när källan för skräck dyker upp...
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Annars är jhu nidvisor en fin idé.
Om Skalderkonstnären lyckas med sitt slag mot berättarkonst/sång/instrument? Så måste fienden slå ett motståndsslag mot AGG för att inte automatiskt gå in i ett "raserianfall". =)
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Längesen jag spelade EON och jag tänker inte komma med något förslag, men jag vill bara säga det att det avr en mycket bra idé :gremlaugh:
 
Top