Edge Studios tar över Star Wars RPG från FFG

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Detta har vi vetat länge. Att FFG skulle avyttra alla sina rollspel till ett annat bolag inom samma koncern, alltså.
Den enda nyheten är att Edge nu har en egen websida med relativt tydliga uttalanden om vad de tänker ge ut.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
För att vara exakt: Edge verkar planera nytryckningar av alla FFGs gamla böcker, samt ge ut ospecificerade nya böcker till Star Wars (men det låter som om de inte går in direkt under de tre existerande produktlinjerna), och en ny setting till Genesys (Twilight Imperium, som vi fick teasers om redan under FFGs sista dagar).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Ja just det, Genesys. Känns som att det norpat fel SF-franchise ;)
Alla Genesys-settings hittills har varit från bräd- eller kortspel som FFG redan gett ut. Idén verkar alltså vara att satsa på IP man redan har, och inte att "norpa" andras.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Alla Genesys-settings hittills har varit från bräd- eller kortspel som FFG redan gett ut. Idén verkar alltså vara att satsa på IP man redan har, och inte att "norpa" andras.
Så mina marker ligger på att deras nästa bok efter TI blir Tannhäuser, eftersom den redan finns som mini-setting i Core Book och är hyfsat utvecklad såsom IP.
Eter det... tja, en Genesys-version av Midnight, kanske?
Annars har de inte så mycket egen IP som är mer än ett enda brädspel med väldigt snävt fokus. Jag menar, kan man till exempel göra ett rollspel av Cosmic Encounter?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Annars har de inte så mycket egen IP som är mer än ett enda brädspel med väldigt snävt fokus. Jag menar, kan man till exempel göra ett rollspel av Cosmic Encounter?
Tja, om vi snackar FFG så kanske Android kan vara en grej? De har ju släppt en "världsbok" redan vad jag vet, och även om jag inte vet om settingen egentligen erbjuder så mycket eget jämfört med alla andra cyberpunkiga scifispel så tror jag ändå det skulle kunna bli najs. Det är ju lite Asimovsk pseudo-cyberpunk och det kanske kan sälja en och annan bok?

Det vore lite coolt om de plockade upp FFGs gamla Fireborn-property och gjorde nå't av den.

("Mechamorphosis", deras gamla pseudo-transformers, får de gärna låta ligga, dock.)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Jag blev nyfiken och scrollade igenom alla FFG-properties utöver de redan nämnda.

Discover: Lands Unknown Överlev ensam i en vildmark (nutid).
Age of War Daimyos krigar i det feodala Japan.
Blood Bound Två vampyrklaner intrigerar mot varandra.
Dawnforge En d20-setting från 3e-eran, idén är att om den vanliga DnD-miljön är postapokalyptisk skall detta utspela sig under guldåldern.
Dead of Winter Bygg ett nytt samhälle efter en zombieapokalyps.
Dragonstar En d20-setting i rymden men med fantasy-raser, där drakar styr rymdimperier.
Drakon Spring i en labyrint för att undkomma en drake.
Fireborn Spela människor i nutid som fötts med draksjälar som ger dem magiska krafter.
Grimm Spela som barn vilka blivit fångade i en ond sagovärld.
Hey, That's My Fish! Spela pingviner som försöker fånga så mycket fisk som möjligt.
Mission: Red Planet Steampunk-prospektörer på Mars.
Raxxon Evakuera en stad som drabbats av zombieapokalyps.
Red November Gnomes försöker överleva på en ubåt som håller på att gå under.

OK, några av dessa koncept borde de kunna göra något med.
 
Top