Nekromanti EDD och DoD91

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Grisodlar'n;n310816 said:
I stort sett kör vi som det är skrivet, men vi använder Magiboxen med alla magiskolor (plus magi från moduler som Drakar och Kaos väktare) samt mina egna utrustnings- och vapenlistor med mer korrekta vikter etc. Vi använder också ett rollformulär som jag har gjort själv.

Någon chans att du skulle kunna lägga upp de någonstans...
:)

C
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Förresten, en husregel vi har är att man bara behöver köpa FV i vapengrupper, t ex enhandssvärd, inte i separata vapen. En annan husregel är att alla minusmodifikationer man får av skador drabbar en först när striden är över (d v s om man inte får armen avhuggen eller något i den stilen).
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Grisodlar'n;n310877 said:
En tackar och bockar!
Gediget formulär.

Vi kör sporadiskt med DoD2016 nu, men ibland kliar det för lite "köttigare" regler. Men jag behöver få nybörjarna i gruppen varma i kläderna först.

Skulle inte kunna gå tillbaka till individuella vapenfärdigheter så vapengrupper känns rimligt. Tänker nog nerfa skadorna lite grann, tittat en del på senaste versionen av Mythras.

C
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,128
Dd-91 känns inte som det åldrats med värdighet.
Balansen är genmrutten, strider är en powergamingfest och magin hade kunnat reduceras ned till EXPLOSION och HELA. Körde man med extraböckerna blev det inte bättre precis, krigarens och magikerns handbok var modiga försök men slutresultaten kändes inte speltestade.
Monsterböcker i allmänhet är ju ganska poänglösa generellt, monsterboxen, speciellt Kaos och Legendariska varelser kändes ganska oanvändbart, svart hämnare? Drake? Demonprins? DÖDEN?!!
(Kul notis var att döden blev farligare UTAN sin lie, hans svinghöga grundegenskaper gjorde att han fick ohemula mängder attacker med sina nävar)

Dock fanns det ett litterärt värde i DD, såväl magiboxen som Trakorien och Svartfolk är läsvärda. Dom äldre böckerna i allmänhet var bättre skrivna än dom senare, superlativen och anglofieringen kom krypande allt eftersom och blommade väl ut med chronopia.
Länge trodde jag att den stilbildande humorn innom svenska rollspel var död, men tråden om Kopparhavets kapare fick mig att dra på smilbaonden igen (Eldvarelsen, hehe)
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Quadrante;n310882 said:
OT vad baseras priserna på?
Nu kommer jag inte ihåg exakt, men jag vet att jag satt en hel del med medeltida prislistor, fanns någon site med en medieval price list. Jag tror allt började med priset på en ko. Sedan satt jag med gamla EDD och försökte få ihop någon slags deflation. Det fanns någon slags rim och reson bakom allt, även om jag höftade en hel del när det gällde lite mer speciell utrustning.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
erikt;n310840 said:
Alldeles för många på den tiden det skrevs. Det fanns länge en myt om att medeltida vapen var tunga och klumpiga, och att stridsteknikerna var primitiva och mest bestod av att vevade vilt med vapnen. Nu för tiden så vet vi att det inte alls var så.

Den och besläktade myter om medeltiden uppstod i mångt och mycket på 1800-talet då man ville framställa sin egen tid som så mycket modernare och bättre än den mörka medeltiden.

Att benämningen "bredsvärd" är ett relativt modernt påhitt är en annan sak. Terminologin för olika typer av svärd är en röra - inte minst eftersom man historiskt ofta bara kallade dem "svärd" utan någon närmare uppdelning..
Anledningen till de galna vapenvikterna är ju dock baserat på att DoD gick från det abstrakta BEP (belastningspoäng, som skulle mäta klumpighet, och rent allmänt mest handlade om hur mycket man kunde bära) till det konkreta kilo som viktmått. Tidigare fanns en hållpunkt där 1 BEP = 1,5 kg, med brasklappen att otympliga föremål vägde mindre per BEP. Ett bredsvärd vägde 3 BEP, vilket helt sonika omvandlades till 4,5 kg i DoD91. Alltså mer ett misslyckat genomförande och missriktad konvertering än någon direkt uppfattning om hur tunga svärd faktiskt var. Troligtvis var det aldrig någon som ens kollade upp det.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Quadrante;n310890 said:
Anade att du hade nån sådan grund. Men ser även några svagheter, men sånt är ju alltid relativt till efterfrågan, världen man spelar och allt sånt ... (kanske startar en ny tråd).

(https://www.rollspel.nu/threads/69881#post310909)

Ja, det finns nog en hel del brister i prissättningen. Jag satt länge med de där listorna tills det nästan blev för mycket. Det jag tyckte var jobbigt var att det fanns så många olika valutor på medeltiden. Det är aldrig så enkelt som silvermynt, guldmynt och kopparmynt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,151
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Grisodlar'n;n311010 said:
Ja, det finns nog en hel del brister i prissättningen. Jag satt länge med de där listorna tills det nästan blev för mycket. Det jag tyckte var jobbigt var att det fanns så många olika valutor på medeltiden. Det är aldrig så enkelt som silvermynt, guldmynt och kopparmynt.
Ja det är som sagt inte enkelt, själv gick jag åt helt andra hållet. Men din lista är rätt bra och funkar finemang, det kan vara små udda saker som dyker in som lätt kan förklaras av något som skett/sker just då i spelvärlden. Varför jag frågade var att den påminde om en version av mina egna (i ett av stadierna) kan tänka mig att vi sett samma historiska listor (det är några få som oftast dyker upp).
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Leon;n310888 said:
Vilken grym utrustningslista! Älskar hur du sätter färg på spelvärlden med mat och utrustning - och ser att du har med min svartsoppa och andra bitar från Palinor-pdf:en :) Grymt kul

Tack. Jo, jag försökte få med en hel del varor som jag gillade som hade diskuterats på erebaltor.se för att få lite mer kulturell variation. Svartsoppan fick inte glömmas bort.:)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,151
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Grisodlar'n;n311015 said:
Tack. Jo, jag försökte få med en hel del varor som jag gillade som hade diskuterats på erebaltor.se för att få lite mer kulturell variation. Svartsoppan fick inte glömmas bort.:)

Om det inte framgick, jo jag gillar din prislista också, den skulle uppskattats när vi spelade som mest.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Kontrasten mellan EDD och 91:an i mitt eget liv är milt sagt slående.

Jag kan fortfarande minnas lukten när jag öppnade EDD-lådan julafton (tror jag) 1985. EDD var amazing. Jag hade ju spelat rollspel i tre år och nu var jag ju just det - "expert". Det var liksom aldrig på tal i min grupp att använda EDD modulärt, att plocka in de regler som vi gillade och strunta i resten. Vi körde varenda regel, utan undantag, och tyckte det var det bästa som någonsin hänt våra rollspelsliv. Så var det i flera år, tillsammans med så klart Mutant 2. (Idag tycker jag både EDD och Mutant 2 är tämligen meningslösa och tillför rätt lite till sina grundspel).

91:an mottogs med en stor gäspning. Dels handlade det om yrkesförmågorna, som jag uppfattade som någon korkad Dungeons-and-Dragons:ifiering. Färdigheterna tycke vi också var skumt upplagda och det där där med bakgrundsförmågor klickade inte med våra BRP-präglade rollspelsjälar. 1991 var mina (våra) Drakar-dagar i vilket fall nästan över, jag spelade coola engelskpråkiga rollspel med mina nya coola rollspelskompisar, men var kvar i en rätt lam grupp som körde DoD. Det sista vi spelade var Kristalltjuren, som är skriven till 91:ans regler men som vi körde med våra gamla EDD-rollfigurer. Vi orkade inte konvertera dem, de var rätt erfarna.

Sedan dess har jag spelat två kortare DoD-kampanjer, bägge har gått i DoD-84/85/87. Vilket jag nog skulle köra idag om bestämde mig för att gå KSR.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Vad har ni för erfarenheter av stridssystemen för de två spelen? Vad behöver tweakas? Jag tycker att EDD har en fin balans av enkelhet och detaljrikedom (läs: kroppsdelsträffar) medan i DoD91 har de eftersträvat lite mer realistiska effekter av skador. Krigarens handbok har lite intressanta idéer, som extra attacker för lätta vapen och hög SMI, men det här med att hålla reda på olika handlingstillfällen låter som mer möda än det är värt. Funkar det om man kör alla sina attacker på en gång med det här systemet eller bryter det spelet? Blir det obalanserat med alla extra attacker?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Tycker nog systemen blir bättre om man kapar bort rejält med detaljer, däribland kroppsdelar. Krigarens handbok är ingen höjdare om du frågar mig - ännu mer detaljer, och så ytterligare en nerf för de redan klena magikerna, när de inte ens kan få av en besvärjelse varje stridsrunda.

Nej, bort med kroppsdels-KP, in med Pendragon-slag, exploderande skadetärningar, och evt även rustning vars absorption man slår fram vid varje träff, säger jag. (Max en tärning i abs, för övrigt, det får inte bli förutsägbart).
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
975
Location
Södra stockholm
Systemet med poäng för att skapa RP i DoD-91 är närmast erbarmligt. Det användes en gång, och sedan aldrig mer. Vi slog grundegenskaper som vanligt, tog en lagom mängd BP och yxade runt lite i tabellen över särskilda förmågor (som var rätt kul).

Samtidigt var några saker lätta förbättringar. Kostnadssystemet för färdigheter, till exempel. Det var väldigt godtyckligt i EDD.

För att få strid spelbart är det ett tips att tillåta uppdelning av attacker även med lågt FV i flera. Har man FV15, får man anfalla två gånger med CL7 och 8, eller kanske även med 5, 5, och 5. Det minskar pingisen och ger ett taktiskt val. Postiva mod läggs till före uppdelning, negativa efter. Man behöver även nerfa helrustningar en del (ABS8 ger otroligt långa och tråkiga strider) och platta ut skador så att små vapen blir lite farligare.

För att magiker ska vara spelbart måste man göra något radikalt, exempelvis minska alla kostnader för att lära besvärjelser med 2/3. En husregel av typen att alla besvärjelser kan läggas som kvick med mod -5 gör magiker roligare i strid (får agera varje runda). Tar man lång tid på sig med en besvärjelse får man positiv mod, exvis +5 för lång tid (det gör att dyra besvärjelser där man får råd med typ FV5 (ja, även efter 2/3 rabatt är det ap-dyrt) blir vettiga när det inte är tidskritiskt).

Den bästa egenskapen hos både EDD och DoD-91 är att de är enkla att anpassa och husregla. När man gjort det genom något hundratal spelträffar blir båda spelen bra och spelbara, och vilket som är bäst en teoretisk fråga. Jag vägrar tro att det fanns någon som spelade dessa spel 100% RAW över lång tid.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag hade jättekul med 91 när jag var en nybörjare. Jag hade även jättekul med chronicles, svarta mutant, kult och chronopia. Men känner idag ingen saknad alls när jag tänker på mitt 90-tal med BRP-derivat.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Kroppsdelar, som de fungerar i DoD Expert/91 och diverse Runequest-versioner, är bull. De gör det omöjligt att få en relativ skråma utan rustning, och minimerar kroppspoängens betydelse. Låt oss använda exempel från DoD-91.

Säg att du har 14 KP. Det är rätt bra, men inte supermycket. Det ger dig 4-6 KP per kroppsdel. Låt oss också säga att du slåss mot en någorlunda butig fiende som slåss med bredsvärd och har +1 i SB (dvs STY+STO från 27 till 29). Personen ifråga kommer att ge dig 1T8+2 i skada per smäll, vilket är en minimiskada på 3. Om du inte har rustning är chansen att fienden slår ut en arm 7/8, ett ben, huvud, eller mage 3/4, eller bröstkorg 5/8. Jag är inte mot att man kan bli utslagen på en smäll, men de där chanserna är för stora.

Om man nu vill använda kroppsdelar så tycker jag versionen i Mutant: Undergångens Arvtagare fungerar bättre (så länge man håller sig till BRP-derivat). Där har man en Traumatröskel som är KP/2. Får du mer skada än så i en attack blir en kroppsdel utslagen, och får du Traumatröskel x2 i en attack är den kritiskt skadad vilket i princip innebär avhuggen eller mogen för amputering. Om skadan är mindre än Traumatröskeln så går skadan bara in på totala KP, och den enda skillnaden träffområdet eventuellt gör är om man har olika rustning på olika ställen.
 
Top