Nekromanti Eclipse Phase: Project Death

Antekvist

Veteran
Joined
12 Mar 2006
Messages
19
Location
Pite
Har gjort en del konverteringar till Eclipse Phase som jag så småningom tänkte dela med mig av.

Jag tråkades ut av systemet som kändes som en mattelektion för förstaklassare. Man ska lägga ihop grundegenskap med skill så att det bildar ett tal, detta tal ska man sen slå under. Dessutom bygger det på T100 och jag har aldrig gillat T100 system. Så en konvertering senare har jag ett system som bygger på det hederliga gamla Deadlands systemet (Därav Project Death). Slå en tärning. Är den högre än svårigheten har man lyckats, vilken tärning du slår med beror på hur bra du är. Mycket enkelt och i min mening mycket njutbart system att spela. Eftersom Deadlands har förändrat sina system med åren och Eclipse Phase bygger på att man har stats som ändras beroende på vilken kropp man just nu så har jag gjort en slags konvertering som baseras på att jag behållt Eclipse Phase Stats och färdigheter, men ändrat dessa till Dead Lands skalan. Understats och värden som baseras på stats är också i Dead Lands skalan förutom skadesystemet som jag behöll intakt men gjorde lite dödligare (dödligare = roligare? :gremsmile: ).

Tanken med hela konverteringen är att det ska bli roligare, snabbare och ännu mer gritty. Roligare och enklare utan att ta bort för mycket detaljer, då detaljer är lite av kärnan i känslan Eclipse Phase.





En rolig detalj som jag infört är rollformulären som är baserade på att du har ett dubbelsidigt rollformulär samt ett Morph-card som du sätter fast med ett gem eller liknande på ditt formulär. Detta innebär att du slipper sitta och sudda och ändra på ditt formulär varje gång du har lust att byta kropp (byta kropp är i Eclipse Phase ungefär ekvivalenten med att ta flyget, vissa gör det en gång i livet, andra en gång om dagen, Rollpersoner gör det väl ungefär en gång i varje äventyr skulle jag tro.) Istället för att sudda ut den gamla kroppen så får du ett nytt Morphkort med den nya kroppens egenskaper och du kan på detta kort fylla i dina nya egenskapers totala värde och addera saker som påverkar kroppen.




En annan del i projektet är att jag sitter och gör utrustnings och vapenbeskrivningar då jag tyckte det var lite fjuttigt med sådant i ett såpass hitech spel som detta. Detta har dock visat sig vara ett otroligt tidskrävande projekt och jag vet inte om jag någonsin kommer göra klart det till den grad som som jag från början tänkt. Men någon slags dokument verkar det bli iaf.

Mer om detta de kommande veckan då jag har semester och tänkt mig få klart alltihop tills jag tänkt spela det i rollspelsgruppen.

Så tankar, frågor och allmänt jidder kring detta?

Rollform:
http://www.toobsrool.se/rollspel/EP_DEATH/rollformular.pdf
http://www.toobsrool.se/rollspel/EP_DEATH/morphscards1.pdf
Formatet på Morphkorten är SRA3 men borde gå fint att skriva ut på A3 utan svårigheter.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Nu känner inte jag till systemet du grundar omarbetningen på, men jag är av samma åsikt som du, att regelsystemet i eclipse phase är oinspirerande och jag tycker det verkar krångligt att hantera. Jag ska ladda ner dina rollformulär och kolla de regler du konverterat till.

Bra initiativ!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Först: Kul initiativ! Är inte helt förtjust i system som använder multipla tärningar själv, så jag har moddat originalsystemet för 20-gradig skala och Pendragonslag istället.

Antekvist said:
Istället för att sudda ut den gamla kroppen så får du ett nytt Morphkort med den nya kroppens egenskaper och du kan på detta kort fylla i dina nya egenskapers totala värde och addera saker som påverkar kroppen.
Jag funderade på det också; anledningen till att jag inte införde det var att jag upptäckte att varje många moprhs i originalsystemet mer eller mindre ändrade ALLA värden, framför allt färdighetsvärden... Har inte kommit på nån genial lösning där. Funderar på att ha ordentliga "morph sheets" precis som du dock. Och sen blir det ju mindre matte när +5 blir +1 (vilket är effekten av övergången till 20-skala).
 

Antekvist

Veteran
Joined
12 Mar 2006
Messages
19
Location
Pite
Just nu så ändras faktiskt inte så många färdigheter i mitt system vid Morph-byte, Det handlar bara om att hålla reda på vilken Limit Morphen har. Har t.ex Morphen Limit 1T10 så kan du inte ha högre än 1T10 i någon färdighet när du har morphen. Detta gör att endast Aptitudes ändras, skills förblir samma fast med en Limit. Vet inte om det är logiskt nog men jag tror det ska funka.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Antekvist said:
Just nu så ändras faktiskt inte så många färdigheter i mitt system vid Morph-byte, Det handlar bara om att hålla reda på vilken Limit Morphen har. Har t.ex Morphen Limit 1T10 så kan du inte ha högre än 1T10 i någon färdighet när du har morphen. Detta gör att endast Aptitudes ändras, skills förblir samma fast med en Limit. Vet inte om det är logiskt nog men jag tror det ska funka.
Tja, jag har ju noll koll på Deadlands, men i originalsystemet är ju problemet att man adderar aptitudes till skills för att få skill value.


Jag undrar ibland om man inte skulle försöka gå ännu lägre i skala och satsa på ett WoD-liknande system med dottar och tärningspölar... Skulle däremot antagligen ta sönder såpass mycket av originalet att det inte gick att använda framtida material. Det är ju det som varit lite av poängen med mitt hack; att man nästan rakt av kan använda vapenstats och morphstats från framtida grejer med minimalt jobb...
 

Antekvist

Veteran
Joined
12 Mar 2006
Messages
19
Location
Pite
I Project Death så stryper jag helt att man lägger ihop aptitudes och skills för att få ett värde, jag gillar inte att aptitudes och skills ligger i olika skalor, det gör det hela bara krångligt att hålla reda på hur svårt något är om man gör det med en färdighet eller med en grundegenskap. Nej istället så ligger skills och aptitudes på samma skala och på så vis så garanterar en limit att färdigheter som man är "för bra i" sänks när man hamnar i en sämre kropp. För att se till att hålla färdigheterna dynamiska så behåller jag specialiseringar efter att limiten dragits av (säg att du har 1D10 [specialicering +2] i en viss färdighet och befinner dig i en kropp med Limit 1D8, då sänks din färdighet till 1D8 [specialicering +2], vilket innebär att du känner av att du inte kan prestera till din fulla förmåga men eftersom du tränat så mycket på just denna färdighet så är du lite bättre på den trots att morphen säger emot.

Hela systemet utan finputs kommer upp under helgen.
 

Antekvist

Veteran
Joined
12 Mar 2006
Messages
19
Location
Pite

http://www.toobsrool.se/rollspel/EP_DEATH/project_death_1.0.pdf

Ett första lite opolerat utkast av Project Death. Skrev ihop det på engelska direkt så slipper jag sitta och översätta hit och dit och dessutom kunde jag stjäla en del texter rakt av.

Det som saknas är förstås ett avslut på kapitel 3 med lite småregler för extraskada och träffområden som jag lagt till samt ett kapitel 4 där Rez och Moxi kommer förklaras mer ingående med regler för hur man blir bättre osv.

Då jag inte skrivit särskilt mycket systembeskrivningar förr så är kanske inte gramatiken den bästa och förklaringar kan säkert göras bättre. Ni som är insatta i systemen eller intresserade får gärna ställa frågor eller komma med förslag på hur man kan förklara bättre. All kritik är välkommen!
 

Attachments

Top