Nekromanti EB Games slutar med rollspel

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen EB Games slutar med rollspel
EB Games, tidigare Tradition, har nu beslutat sig för att lägga ned sin rollspelsverksamhet helt och hållet.

Gå till nyheten/notisen
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Det är då fan... Var bättre på den gamla goda tiden :p

De har bara blivit sämre och sämre, men nu har de väl fallit totalt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Alltså.. jag gråter inte. Jag har haft ganska negativt intryck av deras inställning till rollspel. Om detta leder till att bokhandlare och varuhus tar in rollspel istället så kan det ju tvärtom vara något bra.

Hur som helst, vilka rollspelsbutiker finns det där ute i landet nu?

I Umeå finns Collector's Point, vilket jag tycker är en bra butik med stort utbud av rollspel.

- Zire
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
Det är väl trevligt att köpa rollspel över disk, men utbudet från tradition har aldrig varit speciellt lockande för min del.
Tradition i Luleå övergav jag för ungefär ett år sedan då jag kom dit för att köpa lite tärningar. Det fanns inga, och de väntade inte några nya leveranser.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Valet är väl deras, tyvärr så blir det så nu när EB Games verkar ha tagit sikte på Skellefteå. Dessutom är redan Game etablerat i staan, så på datorspelsmarknaden är det redan konkurens. Iofs ska man väl inte fnysa åt konkurens, men jag hade nog utan större bravader hellre stöttat en butik som även säljer rollspel.

/Honken
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Inte en dag för sent. Man skall inte sälja något man inte har koll på vad det är.

Dessutom är det bra att de fått konkurrens på tv- och datorspelsområdet nu också efter konglomeratet som numer går under namnet GAME. Här i stan har Tradition/EBG ett flertal butiker och alla har olika prisnivåer och sortiment. Dock kommer ingen av de under GAME's priser eller lika hög nivå av service eller kundtjänst. Därtill har EBG tydligen företagsklädsel om blåblodig skjorta med slips som gör ett helt annat intryck än det jag vill ha från de som skall sälja hobbyspel & datorspel till mig. Verkar som om tiden håller på att springa ifrån EBG's ledning.

Förra veckan gick också köpet av EBG från Gamestops sida igenom i USA så snart kommer EBG stöpas om till deras kostym även i Sverige.

Nej. Nu om något är det en bra tid att undersöka nya sätt att få ut rollspelsprodukter i normala bokhandlar och intressebutiker runtom i landet. Ad Libris har ju börjat så smått och om de kan, kan även mindre aktörer på marknaden.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Inte en dag för sent. Man skall inte sälja något man inte har koll på vad det är."

Helt klart, men det är knappt åratal sen ens, som man kunde stå och snacka regelsystem med personalen på Tradition i Stockholm. Nu när de hade REA för att sälja ut det sista hoppades jag få tag på DMG billigt, eller kanske nåt annat lattjo, eftersom de borde haft rätt stort lager på Tradition i Gallerian, resonerade jag. Jag hade så otroligt fel. Sedan jag var där sist hade de helt byggt om och hade ungefär 2 små, små hyllor med rollspel, och kvar i dem stod mindre mängd böcker än vad jag har liggandes brevid sängen i normalfall. Det gick jävligt fort det där, från riktig och ganska mysig rollspelsbutik till att ha några böcker till överpris ståendes och samla damm, "bara för att". Faktum är att butiken brukade vara helt överfull av alla möjliga sorters spel. Idag finns en pliktskyldig samling topplistespel till de nya konsolerna, en halv hylla anime-DVD, lite Warhammer och en glasmonter med Yu-Gi-Oh-kort. Vem tror de att de ska tävla med? De har ju inte bra sortiment av någoting alls, och dessutom inte ens fördelaktiga priser.

Vad innebär att de köpts av Gamestop då?
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Trist att dom slutar med rollspelen. Det finns väl bara Akademibokhandeln kvar nu, fast dom har å andra sidan på vissa håll i landet fått ett rätt bra sortiment. Dessutom har man ju studentrabatt... iallafall för tillfället.
 
Top