Nekromanti Easter eggs i Symbaroum

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Har någon sammanställt en lista över alla easter eggs och referenser till andra saker (ofta DoD) i Symbaroum? Det känns som det finns massor av sådant men att jag missar de flesta.
Har ni några fler så fortsätt listan nedan.

1. Alberetor = Ereb Altor
2. Kapten Marvello = Captain Marvel
3. Spindelkonungen = Spindelkonungens pyramid
4. Grymkäft = Grymkäfts fällor
 

Henkedge

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
36
Location
Lund
I Väktarens Vrede finns det en ordensmagiker som heter Ganderald, det påminner väl en smula om Gandalf i Sagan om Ringen?
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
?Bidrar med ett påskägg från nya DoD 2016 tillägnat Symbaroum:
?Sida 100 - "Han kallar världen för Muor Abmys"...
?Muor Abmys är naturligtvis Symbaroum "baklänges".

?Har annars för mig att det i Symbaroum finns en del orter och företeelser som påminner om platser och dylikt i Kardien och Zorakin (i Ereb Altor) men hittar dem inte just nu. Ja förutom hela detta med Prios (*host* Etin *host*), solriddare och hela kyrkan. ;)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Kom på en nu där man i alla fall kan dra paralleller:
Ynedar = ön Yndar
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,206
Tidslinjen på sid 18 i grundboken står att läsa:
" -21, Mörkerhärskarna erövrar gränsstaden Berendoria".

Berendien (och Hynsolge) invaderas först under Nidländska Reningen om jag inte minns helt fel. Med andra ord så i så fall Mörkerhärskarna = Vicotniks mörkermagiker. Så egentligen så kan bakgrunden till ambriernas utvandring finnas i förstörelsen Nidländska Reningen förde med sig.

Och Davokar är då givetvis Nargurs skogar då de geografiskt framstår helt rimligt. Och i Nargurs skogar bor givetvis narguriska barbarstammar och otrevliga blodsalver.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Botulf;n218357 said:
Tidslinjen på sid 18 i grundboken står att läsa:
" -21, Mörkerhärskarna erövrar gränsstaden Berendoria".

Berendien (och Hynsolge) invaderas först under Nidländska Reningen om jag inte minns helt fel. Med andra ord så i så fall Mörkerhärskarna = Vicotniks mörkermagiker. Så egentligen så kan bakgrunden till ambriernas utvandring finnas i förstörelsen Nidländska Reningen förde med sig.

Och Davokar är då givetvis Nargurs skogar då de geografiskt framstår helt rimligt. Och i Nargurs skogar bor givetvis narguriska barbarstammar och otrevliga blodsalver.
Fler referenser från Ereb Altor
Nargur = Hertigdömet Narugor
Krun = staden Kurun
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
En tydlig som jag inte tänkte på innan, Ordo Magica, plankad rakt av från Krilloan.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Andrik! Denna hyllning till Äventyrsspel största gåva till fantsygenren!
 

GMagnus

Veteran
Joined
17 Jan 2017
Messages
31
Grymtkäfts fällor nämns i Spelarens Handbok under Monsterjägaryrket.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Barbaren Fundiber i Häxhammaren - Fundibera i Oraklets Fyra Ögon
Översteprästen Garathve i Häxhammaren - Gathves Klippa i Oraklets Fyra Ögon
Yndaros - Blandning av staden Lindaros i Berendien och världsdelen Yndar på Altor

Grymkäft har väl till och med en affärsverksamhet som heter just Grymkäfts Fällor?

Ädlingen Ralgai av "Melion" (Rapport 220108) - Melindor från Nidländska Reningen?

Jordemor/Jordmodern i Häxhammaren - Alvernas "Moder Jord" i Ereb Altor

Den Grå Döden (Rapport 220108) - Kampanjen "Grå Döden" till Mutant

Fristaden (Rapport 220108) - Fristaden i Ereb Altor
Kandoria (Rapport 220108) - Kandra i Ereb Altor (Alberetor och Berendien har samma utformning och där är Kandoria/Kandra placerade på ungefär motsvarande ställe. Båda med en flod som leder från städerna och österut).

Ljusna (Rapport 220108) - Landsänden Ljusna i Ereb Altor
Saar-Rahn (Rapport 220108) - Landet Randard i Ereb Altor omkastat. Saar-Rahn Ligger väster om Davokar precis som Randard ligger väster om Nagurs Skogar.

Staten Koral (Rapport 220108) - Korald i Ereb Altor
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Det börjar nästan gå från "Easter eggs" till "Vafan ska vi kalla det här stället då?"...
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
Under beskrivningen av svartalfer i grundboken nämns ett antal populära lekar bland släktet. Det är referenser till gamla jullekar som förekommit i Sverige och norden, men lekarna behöver förstås inte gå till på samma sätt.

Myssla sko heter detsamma på svenska.
Tämja rese anspelar på att tämja stutar, en slags dragkamp, googla det vettja :)
Tukta tistel kan vara torka malt, oklart för mig vad det går ut på.
Spänna tempel kommer från spänna kyrka.
Molog, vill du ha dask anspelar förstås på Markus, vill du ha dask där två personer (svartalfer) med förbundna ögon håller i och pucklar på varandra med lämpligt tillhygge.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Serek Mörke (från Monster och Män, DoD) gör ett gästspel som "krigshjälten" Serex av Attio i Spelarboken, såg jag igår. :)
 
Top