Nekromanti [E.C.H.O] Att läka skador.

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Hej alla forummister! Jag har under en tid jobbat med ett litet Rollspel kallat E.C.H.O som är ett SciFi/Steampunk Rollspel.

Allt har gått bra och inspirationen har flödat, men nu sitter jag fast. Ide torkan helt enkelt. Jag har problem med mitt skadesystem, fast inte själva systemet utan mer att läka skadorna. Låt mig förklara skadesystemet:

Skadesystemets skador finns i 3 olika kategorier: CHOCK, LABILITET och VILJA Skador. Varje kategori har en Kapacitet samt 3 stycken Rutor.

BESKRIVANDE BILD:
CHOCK: [ ] [ ] [ ] Kapacitet( 8 / 8 )

Kapaciteten är lika med KRO+5
När skadan gått över eller reducerat Kapaciteten till 0 så fyller man i en Ruta och erhåller därmed en "Kritisk" skada.

När alla Rutor är i kryssade och man inte har någon kapacitet kvar så är Karaktären död. Efter att man kryssat i erhåller man sin ursprungliga Kapacitet igen.

EXEMPEL:
Joyce har CHOCK Kapacitet på 9 och erhåller en skada på grund av att en A7 Agent har avlossat en skottsalva mot henne. Salvan tar totalt 16 i skada och hon måste kryssa i en Kritisk skaderuta. Hennes nya Kapacitet blir alltså 9 minus de resterande skadepoängen som är 2( 9 - 16 = -7(Den nya Kapaciteten(9)-7 = 2). Detta betyder att Joyce får en Kritisk skada till ifall hon får en skada på 2 eller mer.

Mitt problem är hur man ska läka skadorna naturligt. För det skulle innebära att en person med låg KRO läker Kritiska skador snabbare. Jag vänder mig till Forumets visa för jag har ide torka. Har ni något bra Läke förslag ?
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
genom division.

dela ett fast antal dagar, exempelvis 30 som då är en månad, med kapacitet.

detta är det antal dagar som det tar en person att läka ett kryss.

personer med hög KRO = färre antal dagar att läka.


dessutom säger du emot dig själv med att "när en ruta kryssats i erhålls en kritisk, sen återställs KRO till det normala" när exemplet säger annorlunda

Fast jag undrar nog mer om vad som händer om skadan överstiger dubbla KRO, blir det då två kryss?
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
genom division.

dela ett fast antal dagar, exempelvis 30 som då är en månad, med kapacitet.

detta är det antal dagar som det tar en person att läka ett kryss.

personer med hög KRO = färre antal dagar att läka.
Intressant lösning, kanske använder den. Kom gärna med fler förslag.

Förlåt lite otydligt från min sida. När man erhåller en kritisk skada. När CHOCK Kapaciteten når 0 eller mer, så återställs den till det ursprungliga. Dock så tar det ursprungliga skada av de resterande skadepoäng.


Exempel:
Joyce har CHOCK Kapacitet på 9, hon får en skada på 10. Detta innebär en kritisk skada. Hennes Kapacitet återställs och reduceras med den överblivna skadan. Hennes kapacitet är 8

Joyce har CHOCK Kapacitet på 9, hon får en skada på 9. Hon erhåller en kritisk skada samt att hennes nya kapacitet är 9.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Intressant system. Mitt första råd är att skadesystemet representeras grafiskt med tre kolumner med rutor per skadetyp. Om den maximala Kapaciteten ligger på, låt säga, 10, så ha då 10×3 förtryckta rutor på rollformuläret för exempelvis CHOCK. Har man mindre än 10 i Kapacitet så är det bara att dra ett sträck eller stryka de rutor man inte använder. Bara ett generellt tips, då jag kände att det kunde bli lite mycket huvudräkning.

Till din fråga: låt en kritisk skada läka på en fastsatt tid, exempelvis en vecka eller en månad, eller om du vill ha ett mer berättelseinriktat tidsflöde, per akt eller scenario. Skadepoängen i Kapacitet skulle även dem kunna läkas på samma sätt, men snabbare. Säg, att man återställer sin Kapacitet efter varje strid eller scen. Kapaciteten blir på så sätt mer abstrakta (småsår, blåmärken, skråmor) och inte faktiska skador - dessa kommer först när man drar på sig en kritisk skada.

Det behöver inte vara orimligt att olika personer med olika mycket Kapacitet läker sina allvarligare skador på samma tid. Har man väl ådragit sig en skada, är man skadad, liksom. Skillnaden mellan veka och starka rollpersoner, i hänseende av skaderesistens, har du redan bakat in i själva Kapaciteten.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Siffner said:
BESKRIVANDE BILD:
CHOCK: [ ] [ ] [ ] Kapacitet( 8 / 8 )
Så vad du har här ovan är ett skadesystem med (4×8=) 32 kroppspoäng. Hur många kroppspoäng man har är alltså 4×KRO+20.

Mitt problem är hur man ska läka skadorna naturligt. För det skulle innebära att en person med låg KRO läker Kritiska skador snabbare.
För varje vecka läker man en ruta? Det gör att någon med KRO 5 läker snabbare än någon med KRO 3, då varje kryss representeras av KRO+5 steg i kapacitet.

/Han som har huvudvärk av hjärnskakning och sömnbrist
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
En lättare variant vilket genererar mindre huvudräkning kunde varit ljust att man lägger ihop allt Kapacitet och sätter kritiska gränser.

"Grundegenskaperna" varierar mellan 1 till 6 i början.

Låt os säga Joyce har 3 i KRO vilket totalt genererar ca 8 Kapacitetspoäng. Detta hade man som Han föreslog kunna lägga ihop genom Kapacitetx4 = 32.

Sedan sätter man bara kritiska gränser var 8onde( I detta fallet ) poäng.
Typ: 24, 16 och 8 erhåller man Kritiska skador. De kritiska skadorna kan ju läka individuellt och sålänge man har ifyllda rutor kan man inte får mer kritiska skador ifall man läker till 9 och sedan går ned till 5.
Låter det som en bra lösning?
 
Top