Nekromanti [E-ÅN] eller [EÅNN]

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Ja, hur uttalar du det? Själv föredrar jag EÅNN. ÅNN uttalas som 'on' i engleskan, och ÅN som en stor bäck i bestämd form. Helt enkelt, lååång eller kort vokal?

Kan ej korrekt fonetik, tyvärr.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ja, hur uttalar du det?"

Som sagts så många gånger förr: precis som du vill. De flesta på Neo säger Eon med betoning på E, men det korrekta svenska uttalet av ordet "eon" (dock inte nödvändigtvis varumärket) är med betoning på O.

Men gör som du vill. Det gör alla andra.
 

Jag

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Västerås
men enligt vissa av texterna i legender & Hemlighet så kan man ju tolka det som om Eon skall utalas med betoningen på "o"...
/Nicke
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Eon är (tror jag) en betäckning på tid...
en eon är en evighet i stort sett...
Spelet Eon utspelar sig väl för en evighet sedan, och man kan verkligen sitta och spela det en evighet /images/icons/laugh.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Freud igen

"Eon är (tror jag) en betäckning på tid..."

Hmmm... "betäckning på tid"? Det där lät väldigt snuskigt, hörrödu. "Du har en timme på dig att ha sex med de här tjugofem personerna..."
 

Jag

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Västerås
För evigheter sen? Nä.. Eon utspelar sig i en fantasivärld. Därför behöver den inte utspelas under någon speciell tidperiod förutom Eon tiden...
/Nicke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Felstavat, felstavat, felstavat äro herren Seboath

Nja, vad jag syftade på var Freelancers stavning av "beteckning".

Betäckning = sådant man gör när man vill att kor ska få kalvar, ston ska få föl, eller flickor ska få barn. Betäckning på tid... är något som överlåts åt läsarens fantasi.

Beteckning = ett annat tilldelat namn eller benämning på något. M-47 kan till exempel vara beteckningen på ett flygplan i tredje divisionen på F-13 (numera nerlagt, så den beteckningen används dock inte idag). "Eon" är en beteckning på (egentligen "benämning av") en väldigt lång tidsperiod.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Olika ord

Beteckning och betäckning är helt enkelt två olika ord, som betyder helt olika saker, och det kan få komiska effekter om det ena skrivs som det andra.
 
Top