Nekromanti Eån?

Swamp_UBBT

Veteran
Joined
8 Mar 2003
Messages
10
Location
Uppe på Kullen
Jag satte mig en kväll och började läsa regelboken för 6:e gången och då slog det mig, hur utalas egentligen det tids-ord EON?? Ska det vara Eån, Eon eller kanske Eånn?

Om någon vis man skulle visa sig kunna det korrekta uttalet, frukta inte, skriv dina goda ord så ska ingen kasta kottar på dig.
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
'Eon' som tidsbegrepp uttalas som 'Neon' [alltså neåån] fast utan 'N'. Däremot säger jag 'eeonn' om 'Eon' som rollspel... :gremsmirk:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det korrekta sättet att uttala "eon" = tidsrymd är "e'ån", dvs med betoning på andra stavelsen.

Det ska tilläggas att de flesta på Neogames inte uttalar spelets namn korrekt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,714
Location
Värnhem, Malmö
Då Krille varit med och skrivit en hel del Eon-material lär det ju vara självupplevt. Om inte annat kan jag också garantera att de gör så.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Det här får....

... mig att tänka på ett jätte uselt skämt jag hittade på en gång.
Alla vet hur en åsna låter?? Bra. Men neogames åsna* låter så här: E-åån E-åån....

Totalt uselt.....

* Om någon på negames känner sig träffad så är jag inte ansvarig, jag syftade på djuret åsna.

Midar har trampat på en fästing.
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Re: Det här får....

Jag undrar vem som är en åsna? :gremsmirk:

Personligen tror jag du kom på skämtet nu, men törs inte stå för det :gremwink:
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Det här får....

Personligen tror jag du kom på skämtet nu, men törs inte stå för det

Det är faktiskt gammalt.... det kan Funkus (som faktiskt vet skillnade mellan höger han och vänster fot) intyga på samt den andra killen i gruppen. Det kom i samband med att min far upplyste oss om hu man uttalar Eon.

Midar som har skurit sig på ett... typ hönsnät.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
"Eåån" & "Egon" utan "g"

De flesta har ju redan svarat, men jag kan väl också göra det :gremsmile:

Eon som tidsperiod (10.000 år) i eon uttalar jag "eåån" med betoning på "åå" (ska egentligen va en appostrof över, men det går inte på ett "å").

Eon som rollspel uttallar jag "Eon" som i "egon" utan "g", eller som "eeeon" med en lättare betoning på "eee".

Så, nu har jag krivit typ samma sak som alla andra... Betyder nog att dom flesta uttalar "eon" på samma sätt :gremgrin: Å de e ju bra, för det betyder att ingen har missuppfattat det... Fast det finns ju egentligen inget "felaktigt" sätt att uttala "eon", det e ju helt en tolkningsfråga...

Yvian är framme och sprider lite vishet :gremgrin:
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
VARFÖR ÄR INTE DEN HÄR TRÅDEN LÅST???

K, frågan och ett svar kanske kunde varit ok, men de åtta övriga försöken till lustigheter/bättre status(??!!??)...
Skall det gnällas skall det banne mig gnällas konsekvent...
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Svaret är oerhört enkelt:

Därför att folk finner den intressant och värd att diskuteras (även om den har diskuterats förr, men vad har inte det på det här forumet?).

Sluta gnälla förihelvete, du bestämmer knappast vilka trådar som skall låsas eller inte. Än så länge har den inte blivit låst och om den blir det återstår väl att se. I så fall skulle nog en mycket trolig anledning vara just ditt inlägg, så sluta förstöra inlägg med sådana inlägg.

Skulle du ha ett klagomål finns det en alldeles utmärkt funktion som går ut på att du skickar ett meddelande till någon av Eonforumets moderatorer, Sereg, Ymir, RipperDoc eller GrottrolletNaug som bara den du skickade meddelandet till kan läsa, ett så kallat privat meddelande, förkortat PM. Fungerar alldeles utmärkt
 

radius²

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
9
Re: Svaret är oerhört enkelt:

en alldeles utmärkt funktion som går ut på att du skickar ett meddelande till någon av Eonforumets moderatorer
för Greymourns del så kan ju han skicka sina klagomål till /dev/null
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
/dev/null [OT]

för Greymourns del så kan ju han skicka sina klagomål till /dev/null

Det går ju inte för Greymourns $HOME är ju /dev/null.


Ok... Enough with the UNIX jokes already...


För er som inte fattade skämtet så är /dev/null en sk "tom device" i unix. Det innebär att allt data som skickas till den devicen försvinner för alltid utan spår. Detta är mycket användbart om ett visst program producerar oönskad output, då denna med lätthet kan styras om till /dev/null.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Svaret är oerhört enkelt:

Någon tycker att diskussionen faktiskt leder till Eons utvecklande... Till tredje upplagan kan NeoGames liksom på Neotech boken även skriva ut sitt alsters namn som det skall uttalas... Kanske blir det fonetisk skrift så småningom???
 
Top