PROMOTION Dystopiska "Oceania 2084 - Surplus Edition" på Kickstarter

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
60
Var med och skapa den begränsade ”Surplus Edition” av Oceania 2084 - en andlig efterföljare till George Orwells klassiker 1984. Upplev det mörka och spänningsfyllda spelet. Gå med i motståndet mot Big Brothers förtryckande regim och väv intrikata berättelser om hopp och trots.

Oceania 2084 - Logo.png

”Det briljanta med systemets asymmetriska spelupplägg ligger i den frihet som spelarna får när de ger framtida karaktärer hopp om att de en dag ska kunna bryta sig loss från Storebrors grepp. Mina spelare blev engagerade i sina motståndsmäns berättelser och skapade ett komplext nät av familj och vänner som de kunde byta till om deras rollfigur skulle avrättas av Big Brother. Det här spelet erbjuder verkligen några av de starkaste TTRPG-berättelseelementen jag någonsin har sett.”
- Heart II Soul Studios

Ett spel om motståndet mot en totalitär värld, framkallad av ekologisk kollaps och auktoritär populism. Oceania 2084 är inspirerat av en blandning av rogue-likes, klassisk litteratur och kända bordsrollspel och erbjuder en motstridig berättelseupplevelse med fokus på socialt spelande och att undgå upptäckt. Spelet är utformat för 3-8 spelare och handlar om motstånd mot oöverstigliga odds, där hoppet lyser igenom även i de mörkaste stunderna.

book - sheets.jpg

Här är en intervju om spelets politiska ställningstagaden och den avsedda spelupplevelsen:

Oceania 2084 finns nu på Kickstarter! Backa den exklusiva inbundna boken av ”Surplus Edition”, vackert illustrerat av Mika Edström (https://www.artstation.com/mikaedstrom).
👉 Stöd spelet på Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/jochergames/oceania-2084-the-orwellian-ttrpg

Den redan släppta versionen, ”Austere Edition”, är din gratis - kompletta regler men utan snygg formatering eller illustrationer. Ladda ner den nu som en betala-vad-du-vill PDF och dyk in i intrigerna i Oceania 2084!
👉 Kolla in gratisversionen idag: https://jocher-symbolic-systems.itch.io/oceania-2084

Gå med i motståndet. Skriv om historien. Utforska Oceania 2084 nu!
 

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
60
Jag kände att jag borde dela med mig av några tankar som jag har haft under utvecklingen av Oceania 2084. Det här spelet är på ett sätt ett ”seriöst spel”, på samma sätt som Dostojevskijs böcker är seriösa. Det är inte ett ”roligt” spel. Det är ett meningsfullt spel. Det är ett engagerande spel. Det är tänkt att ta upp tunga ämnen, men det är inte tänkt att göra det på ett exploaterande sätt utan som en möjlig katalysator för vidare och djupare tänkande kring dessa ämnen.

jag har fattat designbeslut baserat på denna seriösa grund. Det har några designval som kanske är kontraintuitiva om man vill skapa något som är lätt att marknadsföra. Det kliver ut ur normerna för hur rollspel vanligtvis förväntas fungera. Det litar på spelarna. Det litar på att du spelar spelet enligt reglerna. Det litar på att du är ärlig och öppen för att utforska din sårbarhet och dina egna tankar genom systemets rörelser.

För mig är skapandet av det här spelet bara ett till sätt att kämpa mot förtryck. Det är en akt av trots. Det här spelet är mitt meddelande till framtida motstånd.

Jag har skrivit några gånger att spelet är antiauktoritärt. På vilket sätt? Jo, även om spelet skapar berättelser som kan uppfattas som en serie personliga misslyckanden och en motståndsrörelses undergång (redan innan den har kommit igång), så handlar det faktiskt om att inte ge upp. Det handlar om att göra motstånd mot förtryck för att det är rätt sak att göra. Inte för att det är en kamp som går att vinna. Eftersom kampen mot förtryck är en evig strävan kommer den aldrig att ta slut. Så det är av största vikt att kämpa mot det, annars kommer vi att kastas in i en ännu värre och mindre beboelig verklighet.

Kampanjen har nu fått 30% stöd och vi är redan halvvägs genom de 30 dagarna. Spelet är en samarbetsbaserad berättarupplevelse, där en spelare spelar som den andra spelarens tydliga antagonist. det är ett känslomässigt spel, det är ett filosofiskt spel och det är på många sätt ett allvarligt spel. Det är ett spel om motstånd mot en auktoritär värld.

Hjälp mig att sprida ordet, dela länken, spela in faktiska spel och diskutera det med dina vänner. Jag förlitar mig på mun-till-mun-metoden eftersom jag inte har någon budget för marknadsföring. Jag hoppas att du vill vara med på denna motståndshandling!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,089
En sak många missar i 1984 är att förändringen faktiskt kommer - sättet efterordet är skrivet på går bara att förstå utifrån det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Måste egentligen verkligen hålla i slantarna denna månad, men jag vill verkligen att detta ska bli av så jag tog mig råd att backa 🙂
 
Top