Dystopia

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Jag klurar på ett enkelt pick up and play-spel där fokus ligger på olika typer av framtidsscenarion. Trovärdiga framtidsscenarion. Men "vad gör man?" är en senare fråga.

Jag tänker att man dels rullar fram omvälvande omvärdshändelser som statskupp, krig, pandemi, geoengineering, tsunami etc som lett till katastrofer samt personliga katastrofer som sjukdom, slaveri, förföljelse etc.

Syftet är nog mest att själv bearbeta alla hot vi står inför. Settingen är högteknologisk snar framtid. Någon form av proto-cyberpunk.

Så, hit me med era värsta/bästa katastrofer mot såväl människa, natur, klimat, ekonomi etc!

Obs. Detta är inte politik utan det ska bottna i vetenskap. Alltså inte några aliens eller 5G eller så.

Jag börjar.

1. Kina beslutar sig för, efter åratal av misslyckade försök att återställa klimatet, skicka upp rök i atmosfären för att hindra solstrålarna att nå jorden. FN protesterar, USA hotar skjuta ner rökraketerna.

Nu, 4 år senare, har allt förändrats. Solen har försvunnit bakom mjölkvit himmel och ett lågintensiv klimatkrig pågår mellan världens stormakter vilket resulterar i ständiga konflikter. FN finns inte längre och lokala köldknäppar är vanliga. En stor del av jordens befolkning svalt ihjäl de första åren. Resten bor i stora städer. Något jordbruk har det inte varit tal om då vädrets nyckfullhet gör det omöjligt. Vi äter sjögräs och artificiell fisk från underjordiska bassänger.

Typ så. Kortare går såklart också bra!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
2. En massiv asteroid kommer träffa planeten om 18 månader. Det går inte att stoppa den, det finns inget sätt för någon att överleva och det finns inget vi kan göra alls. Alla vet att de kommer dö om ett och ett halvt år. Samhället kollapsar.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
En lämplig resurs för att läsa mer om potentiella katastrofscenario (och hur man undviker dem) är future of life institute. De forskar på existentiella risker, och hur man kan förbereda sig/förhindra dem. De listar sina högst prioriterade områden här.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
4. Yellowstone-kalderan
Den hade ett gigantiskt utbrott för 640 000 år sedan, då ett flera kvadratmil stort område i de centrala delarna av Yellowstone nationalpark exploderade. De omgivande områdena förstördes och hela västra USA, samt en stor del av amerikanska mellanvästern, norra Mexiko och en del områden på östra Stillahavskusten täcktes av aska och askflöden. Det skapade en 70 kilometer lång och 30 kilometer bred kaldera ovanpå en gigantisk magmakammare.

Risker

Yellowstone får normalt ett utbrott vart 600 000:e år. Idag har det gått 640 000 år sedan det senaste. Dess utbrott är de största man känner till på jorden och producerar dramatiska klimatförändringar efteråt. 2003 skedde märkbara förändringar i den termiska aktiviteten. De ledde till att vissa delar av parken stängdes av. Andra upptäckter inkluderar att en bula har växt fram i Yellowstonesjön (växer med 1-5 cm per år).

Den 10 mars 2004 upptäckte en biolog fem döda bisonoxar som hade inhalerat ett utsläpp av toxiska geotermiska gaser, efter det blev det möjligt för parken att tvinga bort besökare när gashalterna blir för höga. Sedan april 2004 har parken upplevt vågor av jordbävningar. Vetenskapen kunde då inte säga hur de ska tolka dessa uppkomna händelser. USA:s regering svarade med att satsa större resurser på att övervaka vulkankraterområdet och be besökare att följa skyltade säkra spår.

Totalt har över 2 500 jordbävningar skett i området. Idag vet forskare att supervulkanen är aktiv och har hög chans att få utbrott i framtiden (1-2 000 år).
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Ingen gör något åt klimatförändringarna.

I princip över hela tropiska klimatzonen inträffar långvariga värmeböljor med dödliga temperaturer. Den första leder till att 16 miljoner dör i Indien. Nästkommande har ihjäl 9 miljoner runt västafrikas kust. Massiva flyktingströmmar uppstår när typ 10-15% av jordens befolkning flyr mot svalare områden.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Skönt att få skriva av sig!

1. Världskrigen

Rysslands krig mot Ukraina går trögt och för att Putinregimen inte ska betraktas som krigshetsande puckon måste något nytt till. Men Ryssland saknar resurser och legitimitet så man jobbar hårt på en allians med Nordkorea, Iran och Kina. Indien följer med försiktigt och likaså hörs röster för att ansluta sig från vissa delar av Sydamerika.

Det får följder för NATO som i sin tur eskalerar läget. Transnistrien blir en symbolisk politisk kris lämplig att "sätta klorna i" och under parollen "Free Moldavia" startar NATOS första insats i Europa. Australien visar solidaritet med NATO genom att förstärka Taiwan och samarbetar med Sydkorea. Kina blir förstås jättekränkta. Vissa afrikanska länder sluter upp bakom Folkens allians, och mindre konflikter uppstår där västländerna har intressen. Boko Haram mfl "går upp i" nya organisationer med målet att stötta Folkens allians.

FN blir symbolen för hur västvärlden duperat och bedragit resten av världen och nu är det dags att under oklara paroller en gång för alla slå sig fri. Världskrigen startar med fruktansvärda följder.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
2. När vi brann

Så en dag bara händer det: klimatet bokstavligen exploderar. Beräkningar som visat på att det ska dröja några decennier innan medeltemperaturen höjs med några grader, visar sig vara helt felaktiga när olika händelser kumulativt hjälper varandra: permafrosten släpper fram enorma mängder materia som får mänsklighetens utsläpp att blekna, haven kan inte längre hålla ned temperaturen utan blir varmare och varmare med ekologiska katastrofer till följd. Träd och växtlighet hinner aldrig anpassa sig utan dör ut med ytterligare ödesdigra följder. De torra områdena drabbas regelbundet av bränder som aldrig tar slut.

Människorna börjar inledningsvis fly från de värst drabbade områdena, men den ekologiska katastrofen flyttar gränserna snabbt. Snart är den beboeliga (nåja) ytan kritiskt liten och krig och konflikter följer.

Till slut kan jorden beskrivas som ett brinnande inferno med ett allas krig mot alla över krympande resurser, resurser dömda att ta slut en dag.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Jag klurar på ett enkelt pick up and play-spel där fokus ligger på olika typer av framtidsscenarion. Trovärdiga framtidsscenarion. Men "vad gör man?" är en senare fråga.

Jag tänker att man dels rullar fram omvälvande omvärdshändelser som statskupp, krig, pandemi, geoengineering, tsunami etc som lett till katastrofer samt personliga katastrofer som sjukdom, slaveri, förföljelse etc.

Syftet är nog mest att själv bearbeta alla hot vi står inför. Settingen är högteknologisk snar framtid. Någon form av proto-cyberpunk.

Så, hit me med era värsta/bästa katastrofer mot såväl människa, natur, klimat, ekonomi etc!

Obs. Detta är inte politik utan det ska bottna i vetenskap. Alltså inte några aliens eller 5G eller så.

Jag börjar.

1. Kina beslutar sig för, efter åratal av misslyckade försök att återställa klimatet, skicka upp rök i atmosfären för att hindra solstrålarna att nå jorden. FN protesterar, USA hotar skjuta ner rökraketerna.

Nu, 4 år senare, har allt förändrats. Solen har försvunnit bakom mjölkvit himmel och ett lågintensiv klimatkrig pågår mellan världens stormakter vilket resulterar i ständiga konflikter. FN finns inte längre och lokala köldknäppar är vanliga. En stor del av jordens befolkning svalt ihjäl de första åren. Resten bor i stora städer. Något jordbruk har det inte varit tal om då vädrets nyckfullhet gör det omöjligt. Vi äter sjögräs och artificiell fisk från underjordiska bassänger.

Typ så. Kortare går såklart också bra!
Det låter som en bit av handlingen i ”the ministry for the future”, men deppigare :D
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Obs: termen supervulkan är omdebatterad och sannolikt inte myntad av vetenskapsmän. Lite som att forskare inte kallar en pandemi för ett supervirus. Skriver mest detta för att sprida lite hopp, även om vi vet att vulkanutbrott får drastiska följder, men de kommer inte förgöra allt liv. Inte ens i närheten.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,010
Obs: termen supervulkan är omdebatterad och sannolikt inte myntad av vetenskapsmän. Lite som att forskare inte kallar en pandemi för ett supervirus. Skriver mest detta för att sprida lite hopp, även om vi vet att vulkanutbrott får drastiska följder, men de kommer inte förgöra allt liv. Inte ens i närheten.
Så halva Nordamerika brinner upp och askmolnen fördunklar himlen solstrålarna stängs ute och atomvintern är här. Funkar väl som dystopiskt rollspel?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,120
Location
Stockholm
7. La Palmas vulkan får ett utbrott på sådant sätt att en stor bit av ön faller i havet, detta skapar en tsunami som träffar bl.a. Frankrike, Spanien, södra Storbritannien, Västafrika och större delen av USA:s östkust. Med katastrofala förluster i liv, egendom och resurser. Världsekonomin rasar för att stora delar av infrastrukturer i dessa områden är förstörd (både den som riktar sig internt o den som riktas mot världsmarknaden), massiva mängder av information blir förlorade när alla datasystem i dessa områden förstörs eller blir utslagna, alla områden kommer har en massiv intern flyktingkris - som även kommer drabba grannländerna.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Ja, "förgör allt liv" hade ju varit en jättedålig dystopi för rollspel. "Du får spela en sten!"
Nu tycker jag vi är lite kritiska här, tänk vilken upplevelse. Du kommer spela en sten, spelet handlar om att du sätter scener som beskriver hur du ser livet på jorden fasas ut. Du bevittnar när livsgnistan slocknar för att sedan flertal eoner framåt se en ny låga tändas. Svag till en början med, men nytt liv har åter tagit form och du är dess vittne. Det finns dock ett dilemma, ingen kan höra dina ord och ingen kan ta del av din berättelse, för du är en sten.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Nu tycker jag vi är lite kritiska här, tänk vilken upplevelse. Du kommer spela en sten, spelet handlar om att du sätter scener som beskriver hur du ser livet på jorden fasas ut. Du bevittnar när livsgnistan slocknar för att sedan flertal eoner framåt se en ny låga tändas. Svag till en början med, men nytt liv har åter tagit form och du är dess vittne. Det finns dock ett dilemma, ingen kan höra dina ord och ingen kan ta del av din berättelse, för du är en sten.
Du har helt rätt. Det är ett asballt koncept för ett spel. Men inte vad jag tror att OP efterfrågade.

EDIT: Faktum är att vi ju spelade nästan exakt detta i Aliatra! Fast det var bara en scen, inte ett helt spel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Ja, "förgör allt liv" hade ju varit en jättedålig dystopi för rollspel. "Du får spela en sten!"
Förstår problemet, men kan det inte vara ganska spännande ändå att spela under de dramatiska former en dystopi antar?

Jag tänker tex att det övergripande målet är att överleva i stunden - och det kan nog vara spelbart även om jorden och mänskligheten är dömda till undergång i det långa loppet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
3. Våra inre och yttre fiender.

Sorry @Måns men nu kräver inspirationen att jag bryter lite mot dina uppsatta regler.

Eftersom jag gillar filmen Femte elementet så skulle jag gärna spela något där dystopin hör samman med ett särskilt yttre hot. En scen jag skulle gilla att se i spel är där rp helt plötsligt inser att det finns en yttre icke-mänsklig fiende som är inblandad och driver på dystopin. Efter en sådan insikt förvandlas spelet till en mer traditionell sci-fi-historia om att rädda mänskligheten vs ont icke-mänskligt hot.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Jag antar att Dystopia podden inte är allmänt känd? Jag vet inte hur mycket spelbarheter den ger, men kanske som basis för uppslag. Jag fixade inte att lyssna på den, trots att min fru varit med och gjort den...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Jag antar att Dystopia podden inte är allmänt känd? Jag vet inte hur mycket spelbarheter den ger, men kanske som basis för uppslag. Jag fixade inte att lyssna på den, trots att min fru varit med och gjort den...
Jag har nog lyssnat på alla avsnitt. Tycker den är fantastisk! Men ja, det är tung lyssning.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
3. En massiv solstorm förstör satelliter, orsakar elavbrott för kontinenter och släcker internet. Med mera. Artikel på Wired.
Just det här tycker jag skulle vara en intressant setting att spinna vidare på, men jag hade velat lägga fokus på en slags "Infocalypse" där dagens samhälle skulle förlora all digital information när solstormen blåser ut alla lagringsmedier. På ett ögonblick så saknas alla dokumentation kring identifikation, ägande och myndighetsregister men också mjukvaror som de flesta av oss på ett eller annat sätt interagerar med dagligen. Hejdå Windows, Spotify, Facebook, Wikipedia, TikTok, iOS, Teams etc etc.

Nu finns det väl så klart samhällsviktiga funktioner som har reservrutiner i analog form, men det skulle garanterat ändå bli ett sällan skådat kaos och priset på papper och pennor skulle sannolikt skjuta i höjden :)
 
Top