Nekromanti Dystopia

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag valde namnet "Dystopia" för att det så fint återspeglar på hela idén. Jag har inte hört att någon använt det, så jag använder det nu som mitt temporära projektnamn.
"Dystopia" är en engelsk term som betyder "An imaginary place or state in which the condition of life is extremely bad, as from deprivation, oppression, or terror." (enligt www.dictionary.com)

Anledningen till att jag skriver detta här är för att det är en generell fråga, även om jag redan har ett rollspel utplanerat för det.
Och jag hoppas att Krille inte har någonting mot att jag använder ett av hans inlägg/projekt som inspiration. :gremsmile:

För ett tag sedan skrev ovan nämnd guru en tråd om någonting som han kallade Darwin 2.0 . Efter att ha läst det några gånger fick jag en uppsjö av små idéer som jag ville slänga in i en kampanj.
Dock så är inte stora saker är min grej, så jag valde att köra på ett liknande koncept - men strunta i att de spridits över hela världen. Jag tog ett land istället och det landet vart England - där rollpersonerna skulle avsluta sin skolgång under kampanjens gång.


Så vad handlar nu min kampanj om? Förväxla den inte med Krilles Darwin 2.0 bara.. jag tog bara en kasse inspiration från den.

Vad det hela går ut på är i stort sätt att mänskligheten har tagit en vändning. 'Mot det bättre eller mot det sämre?' Kanske du nu undrar.. Faktiskt är det båda delarna vi talar om nu. Den nya människan är empatiskt död, men deras fysiska attribut är på topp. Deras hjärnkapacitet är ungefär densamma i 'fas 1', men i 'fas 2' är den avsevärt bättre. Man har nu noterat två-åringar som kan tala engelska på samma nivå som en fyraåring och sexåringar som kan grammatik lika bra (om inte bättre) än sina "vänner" på högstadiet.
Större del av världen har ingen som helst vetskap om detta, det är bara ett fåtal utvalda som vet om detta och att sprida det genom nyheterna till hela världen skulle mest troligt bara skapa panik.
Genom ett brev från en av sina döda lärare (Phd. i biologi, engelska och psykologi) får rollpersonerna ett smått hum om vad som försigår. De vet mindre än vad ni vet just nu. Och de måste agera fort, för de i den första 'fasen' är redan fjorton år gamla - medan många ur 'fas 2' har hunnit fylla sex år.
Självfallet finns det 'fas 1'-barn som bara är fyra år och 'fas 2'-barn som inte har hunnit födas än. Men det är bara en tidsfråga innan 'fas 3' kommer - och hur de kommer att vara är det ingen som vågar förutspå.

Så efter att ha läst Krilles originalmeddleande några gånger och alla svar någon gång så började jag smått att knåpa på det - men snart fick jag annat för mig och detta lades på is. Nu har jag tappat minnet och minns inte det mesta jag knåpade på, men de få saker som jag skrev ned har jag kvar.

En lite klurig fråga är nu; hur skulle du som spelledare säga att det skulle gå stoppa någonting liknande? Eller rent hypotetiskt, tänk om det inte går att stoppa - vilka genomskinliga tips hade du vräkt över spelarna?

Det är tänkt som ett skräck-scenario, men jag hade fortfarande tänkt mig så lite övernaturliga saker som möjligt. Men sedan kommer allting att utvecklas antagligen - och mer och mer neuroser samt psykoser kommer att uppsöka de kära rollpersonerna (kan ni gissa vilket spel jag har planer på att leda detta i nu? :gremwink: ).
Så frågan är; ska det finnas en lösning? Och i så fall: vad är den? Den är inte övernaturlig va?
Kanske att efter att ha räddat världen öppnar de ögonen och ser att de sitter i ett mentalsjukhus, stirrandes på varandra. Var allt kanske en slags dröm? Var drömmen framkallad av någon? Något?

Kanske att då världen går under eller är förlorad så vaknar de upp, stirrandes på varandra, och får snart se på tv:n att deras lärare/professor som gav dem brevet innan "världen gick under" precis har dött?

Vad tycker ni? Jag har en liten aning om hur jag ska göra, men vill ha feedback och kommentarer.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
About the name

Dystopia: America 2155 A.D.
1st ed by Gavin Hadaller (2001) Politically Incorrect Games
A science-fiction game set in 2155 A.D. America, where you are part of the oppressed masses fighting against the totalitarian control of the megacorporations. The system is skill-based, based on rolling under your stat or skill on 1d10 (where 10 is a botch and 1 is a critical success). Character creation uses random-roll attributes and point-bought skills (with modifiers for Social Class and Lifestyle).
Och jag har för mig att jag hört det här på forumet förr också. Men det skulle ju kräva en sökning som jag inte orkar med.


Storuggla, slembob trekantshatt
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: About the name

#@&% &#=¤#!% #(%/ !=#¤ ¤%&?..
Alla bra namn är ju tagna... *muttrar*.. Hur som helst är det bara en sketen kampanj så jag orkar inte bry mig, slut.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: About the name

"#@&% &#=¤#!% #(%/ !=#¤ ¤%&?.."

!

"Alla bra namn är ju tagna... *muttrar*.. Hur som helst är det bara en sketen kampanj så jag orkar inte bry mig, slut."

I sådarna fall kan du högaktligen skita i namnet. Hade det varit en "göra större mojäng och lägga upp på nätet"-grej hade det varit känsligare, men ifall det bara är en kampanj så tror jag att det inte gör varken till eller från. Döp det till vad du vill då :gremgrin:
Jag skulle också kommentera själva kampanjidén, men jag är trött och orkar inte stava


Storuggla, återkommer
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: About the name

"!"

Jag cencurerade svärorden innan de lämnat min mun över hur jag för en gångs skull trodde jag kommit på ett underbart namn som ingen använt förut :p

"Hade det varit en "göra större mojäng och lägga upp på nätet"-grej hade det varit känsligare, men ifall det bara är en kampanj så tror jag att det inte gör varken till eller från."

För lat för att göra någonting sådant ensam.. har ett dussin halvklara uppdrag/projekt på datorn som jag inte orkar med.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,522
Location
Stockholm
Re: About the name

Jag cencurerade svärorden innan de lämnat min mun över hur jag för en gångs skull trodde jag kommit på ett underbart namn som ingen använt förut :p
Det jobbiga är att ju äldre jag blir desto mer inser jag att jag aldrig tänkt eller sagt någonting som ingen annan tänkt eller sagt tidigare. Även de mest flummiga idéer man får klockan 03:12 på fredagkvällen, har någon jäppe på 1600-talet skrivit en 700 sidor lång bok om.

Sånt är störigt.
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Faktum är att Ola Jansson (eller är det Johansson) har ett rollspel sedan säkert tio år tillbaka som heter Dystopia. Har figurerat på månget spelkonvent där det har skapat sig ett namn. Det har dock aldrig tryckts, trots att det ett tag fanns sådana planer. Dystopia hämtar en frisk näve inspiration ifrån filmen Brazil. Ola är i övrigt författaren bakom nästa Mutantbok: Göborg.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Okej, jag har fattat.. sluta haka upp er på namnet

Jag hade ändrat namnet om det inte vore för den där 6-timmars ändringsgränsen.. och det är ändå bara sketen en kampanj.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Re: Okej, jag har fattat.. sluta haka upp er på namnet

och det är ändå bara en sketen kampanj.
Kan tyvärr (eller? :gremlaugh: ) inte hålla med.
Kampanjen verkar helt lysande, både ditt scenario och Krilles verkade hur kul som helst att spela och hur läskigt som helst för den delen. Ska jag vara helt ärlig raceade idén in på topp 5 på saker jag vill spelleda inom en nära framtid.


En liten idé jag fick för att starta scenariet är att brevet från sjuksköterskan (hon i Krilles exempel) sprids på internet som ett kedjebrev och de flesta ser på det som det där kedjebrevet med katterna i burkar - som ett drygt skämt och samma sak gör rollpersonerna. De garvar lite för sig själva (" mina idioter till kompisar kommer att gå på det här SÅ HÅRT!"), de skickar vidare till varandra och skrockar gott framför sin datorskärm.

Den siste i spelgruppen som får brevet ryggar dock i förskräckelse över mailet. Den där sjuksköterskan är ju kvinnan i lägenheten mitt emot, hon som skrikande släpades ut ur sin lägenhet av män som hade gröna overaller på sig och som när hanfrågade vad i helvete det var frågan om sa att de var ifrån akutpsyk... Hon hade skrikit till honom " det är sanning, du måste tro mig, världen kommer aldrig bli som för, du måste tro mig". Innan hon släpas iväg lyckas hon smyga in en nyckel i ditt brevinkast, tittar bedjande på dig och dras sedan brutalt ned för de 5 trapporna... Nyckeln verkar vara en sån som leder till en av vindsvåningens förrådsutrymmen (ett sånt där kyffe som alla som bor i huset har).

(Om rollpersonen tittar ut på gatan ska han se att det fan inte står namnet på någon mentalinstitution på skåpbilen hon släpas in i utan... Alternativ A - ingenting alls, eller alternativ B: Secret Service, Byhåla FC, Boffertomtar Inc. eller vad tusan som helst...)

Låt en av de vänner som en RP skickat mailet till mystiskt begå självmord i sin lägenhet - trots att han nyss fått ett bra jobb och verkade mycket lycklig över att kunna flytta in i sin nya lägenhet... Och så ska du se, att snart kommer du kunna skära stämningen spellokalen med smörkniv. :gremshocked:

Rollpersonerna, kan också de vara måltavlor...

På detta vis, kedjemailet, har du dessutom ett lysande sätt att introducera nya rollpersoner och karaktärer i spelet - sådana som blivit en del av kedjebrevet och sedan visat tecken på intresse för vad det är som verkligen pågår och slutligen hamnar på skummisarnas "Hit List".

En favorit för mig vore dessutom om åtminstone en av rollpersonerna är en riktig datanörd/grym hacker... som hört en del riktigt skumma rykten på internet. Och som sen får reda på att nicknamet Sue.Prom ska veta en del om sanningen... Och slutligen sitter han framför skärmen och skriver: " What is the "Darvin 2.0" ?". Okej... Ganska överdrivet, men vad fan, det är så upplagt för det!

Ett stort lycka till och tack för inspirationen!

Sen så kan man ju börja fundera lite över siffrorna om man tänker sig att en tiondel av dem som får mailet skickar det vidare och att en 1000/1 av denna tiondel tror på det som står... A mighty resistance has risen!
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Äntligen lite respons som inte är OT..

Tack för kommentarerna, fick mig lite nya idéer nu...

Jag ska nog köra lite på det du nämner om början, men jag tänker nog göra så här:
En av rollpersonerna hör skrikande personer i trapphuset där han/hon bor. Han/hon öppnar dörren och ser hur två män släpar hans/hennes granne, båda klädda i läkarrockar och en kvinna kommer fram till honom/henne, även hon klädd i läkarrock. Hon drar en kort förklaring om hur grannen har blivit psykiskt störd och måste till ett sjukhus fort. Rollpersonen noterar namnet "[företagsnamn]" på hennes namnbricka. Rollpersonen noterar även att grannen tappar en lapp ur fickan. På lappen står en e-mail adress och ett lösenord.

Fast jag lär börja "in media res", typ:
"Du sitter där med lappen i handen, dina vänner [de andra rollpersonerna] struttar omkring i bakgrunden och är allmänt nördiga och störande. Du skickade för någon dag sedan ett mail med lösenordet på till den mailadress som står och har fått svar, svaret verkar ha kommit för tre dagar sedan. Du har inte haft tid att kolla mailen innan nu, då en av dina närmaste vänner begått självmord i förrgår och det har vart mycket att tänka på samt många att tala med."
Sedan introducerar jag ett meddelande där jag förklarar basen, om vad som har hänt och att de är dödsdömda.
"Du ser även nu att en av dina vänners adress står med, han som tog självmord i förrgår."

Sedan om de kollar upp företagsnamnet så kommer de att märka att det inte existerar. De kommer förhoppningsvis att försöka ta kontakt med den med mail-adressen... gör de inte det får de skylla sig själva.
 

OlaJanson

Veteran
Joined
6 Oct 2000
Messages
14
Location
Göteborg
Stämmer gott att jag gjort ett spel som heter Dystopia. Jag har hållt på med Dystopia sedan 91 tror jag. Dessvärre så kan jag troligtvis inte kalla spelet för Dystopia eftersom det redan är taget. Ett lumpet d20-spel från staterna norpade namnet för ett par år sedan.

Namnet är dubbelt taget - vilket innebär att det är fritt fram :gremsmile:

För övrigt kan jag medela att vi (jag och min medförfattare Henrik Örnebring) precis börjat med blygsamma projektförberedelser. Dystopia kommer med största sannolikhet bli av.

Men det är inte vad denna tråden handlar om... ditt Dystopiascenario låter jättebra - go Dystopia go!

Ola
 
Top