Nekromanti Dysfunksjonelt rollespill

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Jeg tror at alt det beste som skjer i rollespill kan knyttes til tre hovedelementer:
- innlevelse i rollen
- spenning i scenariet
- felleskapet mellom spillerne

For at rollespillet skal bli virkelig bra, så bra at det gjør deg vill og gal av lykke, da må alle disse elementene fungere veldig godt.

Jeg vet av erfaring, og gjennom diskusjoner, at mange spiller i årevis med spillgrupper der ett eller flere av disse punktene gjelder:
- innlevelse i rollene er på minimum, eller mangler
- scenariene gjentar gamle formler, uten spenning eller engasjement
- felleskapet preges av dårlig kommunikasjon, kjedsomhet og konflikter

Spørsmålene mine er:
- Hva skaper dysfunksjonelt rollespill innenfor hvert av disse hovedpunktene?
- Hvordan kan dysfunksjonelt rollespill påvirke meningsdannelsen rundt rollespill?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,785
Location
Göteborg
Kort fråga

Vad betyder "utfordringer i scenariet"? Eller, rättare sagt, vad betyder "utfordringer"?
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Utfordringer = spenning, motstand, gåter å løse

Utfordringer =
- spenning knyttet til valg rollene må ta
- vansker rollene møter på
- gåter spillerne/rollene må løse
- moralske dilemmaer

Elementer i scenariet som får spillerne til å reagere, som skaper emosjonelt og/eller intellektuelt engasjement.

:gremlaugh:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
Re: Kort fråga

Utfodring? Mata? Jag vet inte...Är det vad scenariot erbjuder spelarna/RP och som dessa anser angeläget? Det är min gissning iaf.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Svåra frågor. De flesta problem i rollspel jag har stött på har berott på att spelare haft förväntningar som inte infriats.

Men en sak kan jag bidra med:

- innlevelse i rollene er på minimum, eller mangler
Dör rollpersoner ofta har jag upplevt minskad inlevelse hos mig själv och andra. Man skaffar sig emotionell beredskap för att snart förlora sin rollperson och distanserar sig.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Manglende innlevelse i roller

At roller dør ofte kan være et problem for innlevelsen i tradisjonelle kampanjerollespill. Har sett det flere ganger som spilleder, når jeg har ledet rollespill der dødeligheten er høy. Tror de fleste spillere investerer noe av seg selv i rollen, og får sorg når den dør. Det er ikke en opplevelse folk liker å få (noe av grunnen til at dødshot fungerer i rollespill), så de vil helst unngå det. Blir det for mange dødsfall har jeg opplevd at spillere slutter å engasjere seg i rollen (og i spillet).

En annen grunn til manglende innlevelse som jeg har støtt på, er når det blir for mye "off-snack". Litt snack utenom spillet er naturlig, men i noen spillgrupper har jeg opplevd at snacket om alla andra saker blir så mye at det er vanskelig å skape stemninger i spillet, og å leve seg inn i rollen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,785
Location
Göteborg
Jeg tror at alt det beste som skjer i rollespill kan knyttes til tre hovedelementer:
- innlevelse i rollen
- spenning i scenariet
- felleskapet mellom spillerne
Den speliga glädjen, då? Återigen, som i D&D :gremsmile:.

- Hva skaper dysfunksjonelt rollespill innenfor hvert av disse hovedpunktene?
Att olika personer i spelgruppen är ute efter olika saker. I min spelgrupp vill vissa ha en häftig berättelse (jag personligen bryr mig inte särskilt mycket om inlevelse i rollpersonen eller speliga utmaningar), medan andra är ute efter inlevelse, och någon vill mest lattja runt i spelvärlden och göra crazygrejor. Det är absolut inte optimalt och ställer ibland till med problem (bland annat spelar vi en hel del spel som jag inte är så intresserad av), men vi har inte så mycket att välja på.

Jag kan se två lösningar på detta problem: Antingen så mångdubblar man antalet rollspelare i Sverige så att alla kan hitta en lokal grupp som diggar samma typ av spel, eller så börjar man designa spel som tillåter att olika spelare fokuserar på olika aspekter av spelandet.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Dysfunksjonelt fellesskap

Den "speliga gledjen"? Tror du mener "to enjoy the game as a game", og da tenker jeg på "spenning i scenariet". Det å møte challenges som man må engasjere seg for å løse, gjerne i fellesskap eller i konkurranse med hverandre.

Ja, spillere som er ute etter forskjellige saker er et problem som ofte fører til dysfunksjonelt rollespill. Jeg ser på det som et kommunikasjonsproblem.

Jeg tror det er mulig å skrive rollespill som hjelper spillerne med å skape bedre kommunikasjon rundt spillet, ved å ta opp hva spillet skal handle om og å fortelle spillerne hvordan akkurat dette spillet best kan spilles. Spillskaperen må være villig til å velge bort ideen om et allround fantasy-rpg som alle kan spille slik de vil, og heller skrive et spill som skal spilles på en bestemt måte. Jeg kaller dette spilldesignerens visjon. Dersom spillet har en klar visjon, kan spillerne lettere skape en felles fiksjon som fungerer.

Spillet vil miste noen tilhengere på grunn av det, men det vil gi spillerne en større sjanse til å skape gode spillinger seg imellom. og jeg mest opptatt av kvalitet i min design, så jeg går for å skrive rollespill der visjonen kommuniseres veldig tydelig. Det klassiske rollespillet sier for lite om hvordan det skal spilles, og derfor har mange spillgrupper vansker med å samle seg om en felles spillmode.
 
Top