Nekromanti Dynamiskt turordningsbaserat

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Jag tänkte på när två fiender anstormar mot varandra, i tex en charge. De står båda på ett visst avstånd. När de båda nått varandra så ankommer dom i ca mitten av avståndet och blockerar varandras vapen i ett mäktigt klang.
Så ser det ut så här när det sker i reglerna:
De båda slår initiativ, en får högst. Han väljer att han ska ta en charge action mot sin fiende, som då befinner sig 50 fot bortom, som är tillräckligt. Han anländer fram och gör en attack som då missar. Motståndaren gör också en attack, likaså den missar. och så fortsätter striden, men...
Nu stämmer inte denna situation med själva berättade striden. Ingen våldsam konfontation av båda, den ene fick ge med sig och stanna kvar, fastän han gärna ville i full fart bemöta sin fiende. Han kunde bara se på medan den andre blodtörstigt rusade mot honom, och agera "defensivt".
Det kan bli sådana här, och liknande, problem med rollspel överhuvudtaget i strid, så jag tänkte höra era synpunkter, tips och eventuellt regelmodifikationer på de ibland lite stela striderna i D&D, på sådana här situationer eventuellt andra som jag ej tagit upp.
 
Top