Vilka är era bästa tips på dynamiska stridscener? Alltså scener där rollpersonerna genom att interagera med föremål och situationer på stridsskådeplatsen, har kunnat vinna taktiska fördelar för att vinna striden?
Ett standardtrick som jag ofta använder är tidspress. Rollpersonerna får helt enkelt en begränsad mängd tid att vinna striden. Sedan måste de hitta på något annat.
Ett bra exempel är om rollpersonerna försöker fly från en borg. Släng på en tidsgräns: knektarna börjar veva upp vindbryggan. Om fem rundor måste rollpersonerna hoppa, och svårigheten för hoppet ökar med 20% per runda till efter tio rundor då vindbryggan är helt stängd. Efter tolv rundor så kommer förstärkningar från någon annan del av borgen.
Ett annat standardtrick är att låta spelarna själva hitta på saker att interagera med, att samberätta, helt enkelt:
"Graf von Rupert låser fast din värja med sin och parerdolken, och med ett snabbt knyck far värjan all världens väg, tvärs över långbordet."
"Jävlar! Jag slänger mig åt sidan, rullar mot eldstaden och greppar en eldgaffel!"
Fram till den här tidpunkten har det inte beskrivits någon eldgaffel. Det är inte ens säkert att det har beskrivits någon eldstad. Men oavsett om det finns en eldstad eller inte så har spelaren just etablerat att det finns en, och han är nu beväpnad med en eldgaffel. Jag låter det funka rakt av som det är, eftersom det är coolt. Tricket är helt enkelt att om en beskrivning från spelaren tillför något nytt och coolt till en scen så tillåts det som spelaren beskrivs.
Det tricket kommer ursprungligen från Feng Shui: skurken dunkar ner hjälten på golvet, hoppar in i helikoptern och beordrar piloten att lyfta. Hjälten kommer upp på fötterna: "jag tar mig upp på fötterna och när helikoptern drar på gas så rusar jag fram och slänger mig ut och greppar en av helikopterns medar och hänger och dinglar över Hong Kong."
Återigen, fram till nyss visste vi inte ens vilken sort helikoptern var och huruvida den hade medar eller inte. Nu har spelaren etablerat medarna, så då finns de.