Dynamiska slumptabeller

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag har flera gånger uttryckt mig kritiskt mot slumptabeller, främst för att de ofta är fiktionsbrytande, men också för att jag tycker att de tar bort en hel del av agensen från spelare och spelledare. Visst kan SL välja om hen vill använda ett resultat från tabellen eller inte, och hen kan även anpassa det. Men i grunden är de helt frikopplade från rollpersonerna och i vissa fall även från äventyret. Det finns sällan något djup bakom händelsen.

I Knights of Last Calls senaste livestream #197 diskuterade Derek och tittarna (mest Derek) hur man skulle kunna göra slumptabellerna mer dynamiska, bland annat genom att ha koll på klockkurvan och lägga in modifikationer, till exempel utifrån tid på dygnet. Vissa möten kanske bara kan ske på natten, och andra bara på dagen. Det går också att koppla dem till närliggande områdens tabeller och få dem mer levande på det sättet. Möten som kanske normalt inte sker i ett visst område kan i undantagsfall ske om man är nära ett område där mötet finns med i slumptabellen.

Samtalet kom också in på hur man kan koppla tabellerna till fiktionen och använda dem lite som fronter/klockor. Om ett ovanligt resultat kommer upp flera gånger betyder det förmodligen något, inte sant? För att öka spelaragensen var ett förslag att första gången ett slumpmöte rullas så sker inte själva mötet, utan rollpersonerna hittar spår eller information som pekar mot att de kan stöta på någon viss varelse eller liknande. När resultatet kommer upp en andra gång stöter gruppen på det som ligger i tabellen. För att göra det ännu mer levande föreslogs att SL skulle hålla koll på hur många gånger ett visst resultat kom upp, och eskalera innehållet i mötet, till exempel från en utbrunnen lägereld, till en spaningspatrull, till en större trupp, till en fullskalig invasionsstyrka (så klart beroende på vad det är för något tabellen visar och kanske inte med en så snabb eskalering som jag skrev).

Om slumptabeller går från "här har ni något slumpmässigt att hantera" till ett verktyg för att levandegöra världen, kan även jag tänka mig att använda dem.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,466
Location
Helsingborg
Problemet är att dina förslag är i en perfekt värld, där allt faller samman naturligt. I en perfekt värld så skulle inte problemet uppstå med tabeller i första fallet.

Det sagt, det är coola idéer. Något @Genesis en gång sade påpekade var att man kan använda kort istället för en tabell.

Om jag kör på en av dina idéer så kan kortet ha varsel, resultat för dag och resultat för natt, etc.

Fördelen är också att man kan modifiera kortleken. Lägga in nya kort, dra bort kort, blanda om efter vissa resultat, etc.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Om slumptabeller går från "här har ni något slumpmässigt att hantera" till ett verktyg för att levandegöra världen, kan även jag tänka mig att använda dem.
Men är det inte vad slumptabeller är genom att bara se dem som precis det? Varför skulle det prompt vara något att hantera i stunden och varför inte bara något som är "världen i rörelse"? Jag tycker en av de viktigaste sakerna med dem som jag gillar skarpt är hur frikopplade de är från karaktärerna. Spelar vi ex. od&d och jag som SL slår fram, som jag brukar tjata om, 400 vättar, så är det ju en mindre armé i rörelse, de är inte ett "hinder" utan de är världen. När vi i Classic Traveller slår fram 2d6 religiösa fanatiker och jag som SL måste koppla dem mot vad som redan etablerats kring religion så vet jag att dessa 2d6 religiösa måste höra till den kult som är i rörelse att kapa ett skepp... det sker inte som ett "hinder" för spelarnas rollpersoner att hantera, det bara sker och om någon skulle interagera med dem kanske de skulle få reda på ngt om det? Kanske inte? kanske skulle de själva bli kidnappade. I det här fallet av Traveller så var det enda som spelarnas karaktärer fick av det var ett möte med dem utan direkt interaktion + en nyhetsutsändning efter att de kapat ett skepp för att styra det rakt mot systemets stjärna.

Problemet är detta: Vi slår och får "2t6 handelsmän som är ute och säljer (slumpa ngt) och har problem för att en har hälsporre och den andra ett olyckligt kärleksliv"

Lösning är att bara slå: "2t6 handelsmän" och inte se det som färdigt utan se det som något den som ansvarar över världen måste plocka upp och placera in i världen utifrån hur världen ser ut. På en planet utan lagar och polisväsende är 2d6 handelsmän en sak, på en planet med extremt kontrollerad handel, där interaktion med omvärlden är extremt kontrollerad och begränsad innebär det något annat. Slå fram vad handelsmännen är ute efter eller säljer och se vad det kan vara? Djur? Vapen? Elektronik? Droger? Vad finns på planeten, vad är lagligt, vad är olagligt? Vilka kan eventuellt vara intresserade av vad de säljer och vad säger det om resten av situationen?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Men är det inte vad slumptabeller är genom att bara se dem som precis det? Varför skulle det prompt vara något att hantera i stunden och varför inte bara något som är "världen i rörelse"?
Jag kan absolut ha fel, men jag upplever att de flesta slumptabeller är just något att hantera i stunden, något att stöta på när man är på resa eller rör sig genom en hexruta. eller som något som slås fram som en följd av ett misslyckat Spana/Upptäcka fara/Sitta vakt/osv.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Fördelen är också att man kan modifiera kortleken. Lägga in nya kort, dra bort kort, blanda om efter vissa resultat, etc.
Nackdelen är att alla kort har lika stor chans att vändas upp såvida man inte har 5 av vissa kort, tre av andra, osv.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Jag kan absolut ha fel, men jag upplever att de flesta slumptabeller är just något att hantera i stunden, något att stöta på när man är på resa eller rör sig genom en hexruta. eller som något som slås fram som en följd av ett misslyckat Spana/Upptäcka fara/Sitta vakt/osv.
Menar inte att du har fel, menar mer att man kan anlägga ett perspektiv där det man slår fram också skrivs in i världen och därmed något som den som har ansvar för dessa karaktärer fortsätter spela dem. Inte ett hinder alltså utan bara världen i rörelse. Skulle rekommendera Classic Traveller och ex. Bushido för just dessa perspektiv. Kanske inte att spelen uttrycker dem men om man läser deras mötestabeller med den blicken så faller saker på plats. Bushido säger också uttryckligen att tabellerna ska anpassas efter spelandet, så är man jagade kanske spioner för ens fiende dyker upp genom att man sätter in dem på tabellen. Det är alltså inte en statisk sak utan en reflektion av världen.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Jag har helt övergett* slumptabeller till fördel för; här är ett gäng coola händelser som du som SL kan använda efter behag.

*Okej okej, inte helt övergett. De kan fortfarande vara kul för saker i stil med "vad finns i den oviktiga kistan?" eller "vad är det för väder?"
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,466
Location
Helsingborg
Jag har helt övergett* slumptabeller till fördel för; här är ett gäng coola händelser som du som SL kan använda efter behag.
Det kan fortfarande finnas 6 av dem ... eller 8. Så länge det inte är fler än så, så att det blir oöverskådligt, eftersom vi kan endast hålla 6±2 saker i närtidsminnet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Jag gillar mer och mer slumptabeller. Ser det som en intressant utmaning, och då är resultat som inte riktigt stämmer med situationen en bra grej, för det gör att jag måste hitta på ett sätt att få det att funka. Det är svårt och därmed potentiellt kul, och när man får till det kan man känna sig nöjd med sig själv.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,565
Jag uppskattar slumphändelser för att de tillför något oförutsägbart, och jag försöker se dem som något av en utmaning för mig som spelledare. Om jag slår fram 2T6 handlare mitt i natten i ett oländigt bergspass så ska jag banne mig få dem att passa in. Eller så passar de absolut inte alls in, och det absurda får vara själva grejen. Oavsett så sker det något spontant och förhoppningsvis intressant. Sedan är det onekligen så att slumptabeller kan vara mer eller mindre bra, beroende på hur mycket tanke som ligger bakom.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag gillar också slumptabeller, eller all sorts slump som innebär någon sorts tolkning, typ tarotkort eller bara bläddra i en bok och stanna vid ett slumpmässigt ord. Inte bara slumpmöten eller så, utan till allt möjligt. Jag troor det var i Suldokar’s Wake eller Whitehack jag läste nåt i stil med att det som står på tabellen är inte ”output”, något som direkt ska in i världen, utan det är ”input” till SL, typ ”här får du något att jobba med”. Jag gillar att få något utanför mig själv som jag måste förhålla mig till, som jag kan ankra mina associationer och det som redan är etablerat i fiktion i. Jag tycker det påminner lite om spådomskonst på något vis, hade kanske varit kul att experimentera med nån mer udda sån metod i rollspel: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Methods_of_divination
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag har helt övergett* slumptabeller till fördel för; här är ett gäng coola händelser som du som SL kan använda efter behag.

*Okej okej, inte helt övergett. De kan förfarande vara kul för saker i stil med "vad finns i den oviktiga kistan?" eller "vad är det för väder?"
Som spelare uppskattar jag inte händelser som slängts in för att de är coola. Jag är tråkig på det viset 😎

Något jag gillar, som på sätt och vis också blir lite slumpmässigt, är att be någon av spelarna beskriva vad som händer. I Fantasy World finns det särskilda drag för det, men det går lika bra att använda metoden fritt, när man vill att något ska hända.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Som spelare uppskattar jag inte händelser som slängts in för att de är coola. Jag är tråkig på det viset 😎

Något jag gillar, som på sätt och vis också blir lite slumpmässigt, är att be någon av spelarna beskriva vad som händer. I Fantasy World finns det särskilda drag för det, men det går lika bra att använda metoden fritt, när man vill att något ska hända.
"Coola" kanske var ett dåligt ordval. Jag menar egentligen rimliga-situationer-som-passar-in-i-berättelsen-och/eller-berättar-något-om-världen.
För att slänga mig med ett buzzword så tycker jag att det är mer narrativt att SL kan välja en bra grej som passar in, än att tvingas gaffa in något helt slumpmässigt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
"Coola" kanske var ett dåligt ordval. Jag menar egentligen rimliga-situationer-som-passar-in-i-berättelsen-och/eller-berättar-något-om-världen.
För att slänga mig med ett buzzword så tycker jag att det är mer narrativt att SL kan välja en bra grej som passar in, än att tvingas gaffa in något helt slumpmässigt.
Samtidigt har du ju pratat om hur det som händer i samberättande händer för att någon runt bordet vill att det händer, medan tradsystem, "sätter fälleben för det spelgruppen försöker berätta". Jag uppfattade det som något du gillade med tradsystem, att det händer grejer som ingen runt bordet hade tänkt sig. Det är väl precis vad slumptabeller gör?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Om slumptabeller går från "här har ni något slumpmässigt att hantera" till ett verktyg för att levandegöra världen, kan även jag tänka mig att använda dem.
Tror det jag gillar mest själv inte är tokroliga resultat lika mycket som tabeller som verktyg för att skapa förutsättningar. Sen kan vi dikta ihop hur de håller samman och spela vidare därifrån.

Om det bara blir, “och därinne finns …” rull “… en grodarmé som badar i tårtdeg!” Då blir det ju mindre scenario och mer som en bergochdalbana. Mindre agens för alla inblandade och mer som slumpade händelser i diverse brädspel.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Samtidigt har du ju pratat om hur det som händer i samberättande händer för att någon runt bordet vill att det händer, medan tradsystem, "sätter fälleben för det spelgruppen försöker berätta". Jag uppfattade det som något du gillade med tradsystem, att det händer grejer som ingen runt bordet hade tänkt sig. Det är väl precis vad slumptabeller gör?
Ha ha, helt sant! Jag har nog aldrig haft tillräckligt bra slumptabeller helt enkelt, så jag har dålig erfarenhet av dem. Om de triggas som en konsekvens, som exempelvis skadetabeller eller missöden vid magi, så gillar jag dem. För då har man liksom redan bjudit in slumpen till bordet, och det är dessutom tabeller som inte är dolda för spelarna. De vet i förväg att handling X kan leda till tabell Y som kan generera utfall Z.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Jag tror jag har samma inställning till slumptabeller som Ranger.
Jag skulle vilja ha verkligt dynamiska tabeller och att alla tabeller är i en app som viktar resultaten efter tidigare resultatet.
Som att om första resultatet blir handelskararvan vikas följande resultat till saker som rör den, tappade prylar eller rövare i bakhåll. Stöter man på orcher ökar resultatet att nästa man stöter på också är orch och inte bärsärk.
Klickar man sedan i att man är i en stad ökar chansen man möter någon från karavanen igen.
Sjukt mycket jobb att skriva ihop men en sådan "äventyrsgenerator" skulle antagligen få in mig i slumptabellernas hyllningskör.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Jag gillar när slumptabeller är gjorda utifrån kampanjen/världen. Att man inte stöter på "1T6 Banditer" utan en "1T6 banditer ifrån Röda handens rövargäng" där Röda handen är en faktisk grej i världen spelarna har hört/kan höra talas om.

Och jag älskar konceptet med eskalerande grader av samma resultat. Har för mig något berättade att det var så en del möten i Vildhjärta [?] fungerade, att även om man stötte på samma grupp flera gånger så var det en ny situation varje gång.

Att ha alternativa resultat beroende på tid på dygnet är en kul touche.

Sen är det kul att hålla tabellen levande. En del resultat stryks helt enkelt när de hänt en gång (Eller X antal gånger) och ersätts med något nytt.

Generiska slumptabeller är bra som inspiration, antingen när man gör sina egna tabeller, eller när man skriver ett scenario. I det senare fallet är kan ju tabellen i sig vara generisk, och sen utvecklar man resutlatet och knyter det till spelvärlden. Men generiska tabeller är oftast ganska tråkiga när de används i faktiskt spel om in SL aktivt väver in dem i världen "on the fly" (vilket så klart är en möjlighet).

Det är ett kul sätt att göra världen lite mer levande. I synnerhet i situationer/platser rollpersonerna kan återvända till gång på gång vid olika tillfällen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Okej, jag hade nog inte fattat terminologin här. Slumptabeller är samma sak som mötestabeller? Bakgrundstabeller, skräcktabeller, skadetabeller, snedtändningstabeller, och så vidare är inte slumptabeller?

I så fall har jag nog ingen åsikt, för jag har nog aldrig stött på ett spel med slumptabeller.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag gillar verkligen slump som SL och tycker att det kan vara inspirerande att utmana sig själv genom att slumpa något och sedan försöka få in det bra i spelet. Det väcker nya tankar och ger nya perspektiv.

Som spelare uppskattar jag inte händelser som slängts in för att de är coola. Jag är tråkig på det viset 😎

Något jag gillar, som på sätt och vis också blir lite slumpmässigt, är att be någon av spelarna beskriva vad som händer. I Fantasy World finns det särskilda drag för det, men det går lika bra att använda metoden fritt, när man vill att något ska hända.
En sak som jag tycker fungerar väldigt bra att göra i just Fantasy World är att när man som SL ska välja reaction så rullar man istället en T12 (separera hit the issue / feed the doubt) och låter tärningen föreslå. Är det olämpligt utfall som inte gav någon idé så är det bara att rulla om och ta nästa, eller om man kom på vilken reaction man vill välja så är det bara att ta den istället. Men utmaningen/inspirationen är att ta förslaget och försöka få in det, framför allt när det är lite oväntat. Tärningen och tabellen blir rådgivare/inspiratör istället för någonting som bryter fiktionen.

På samma sätt kan man göra med ämnen i samma spel. Det är underlättande att skriva ner punkter kopplat till temat, settingen och spelvärlden, framför allt om man inte känner sig lika säker på den som spelarna. Det är framför allt när man pratar om världen under the talk i first session men det lär också dyka upp punkter under spelets gång. Det kan vara saker som "hungriga maskiner", "kungens sjukdom", "gamla imperiet", "främmande genetik" eller annat som sagts när man brainstormat eller kommit upp under spel. Det är bara att skriva upp, numrera och sedan rulla när man behöver inspiration vid spelmötet (framför allt vid beskrivningen av reactions för min del). Börjar man få många så kan man ju välja ut 11 stycken inför varje spelmöte, rangordna så att 7:an är det vanligaste utfallet (dagens tema?) och sedan rulla 2T6 varje gång.
 
Top