Nekromanti Dvorak

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Såg på Snigels hemsida att han bytt till Dovrak bord... Wow... Jag skulle aldrig orka gå igenom erfarenheten igen att lära sig ett nytt tangentbord. Men heder åt dig. Jag har också hört att de ska vara mer ergonomiska. Och snabbare. Coolt!
 
G

Guest

Guest
Jo det är coolt, problemet är, var får man tag på dem?
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Kul att någon läser vad man skriver i alla fall :gremsmile: Nu ser ju hemsidan ut som ett slagfält och bilderna har trillat bort, men allt jag tycker om dvorak står nog där. Jag ska nog lägga till lite när jag fått ordning på sidan, det var ju ett tag sedan jag började lära mig.

Jag skriver i alla fall fortare och fortare fortfarande och jag upplever det som att jag skriver färre fel, men det kan bero på annat, precis som jag också påpekar. Jag är idag, några månader senare hel nöjd med bytet. Jag upplever det inte heller så svårt att skriva på qwerty i skolan till exempel, även om det förstås går mycket långsammare.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Man laddar hem det. Mycket enkelt. Jag kör själv med ett qwertytangentbord, men eftersom man rätt snabbt lär sig att inte titta på tangenterna är det lugnt. Det är också för att skona Alva, som kör qwerty. Det går lätt och behändigt att byta i windows. Vet inte hur det fungerar på andra platformar, men det borde inte vara svårt.

Vill du ha knapparna rätt köper du ett dvorakbord eller gör ett eget. Det är inte så knepigt. Allt du behöver är ett tangentbord där knapparna är så lika varandra som möjligt (lutning, storlek och sånt) och därefter petar du loss alla med en skruvmejsel och sätter på rätt ställe. Voìla!
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag har mitt tangentbord ser ut som ett svorak(lätt ändrad dvorak) och och som jag använder qwerty på :gremsmile:

orkade verkligen inte lära mig svorak och jag orkar verkligen inte byta tillbaka tangenterna :gremsmile: men jag har det lättare än vanliga qwerty-nissar att sitta på ett dvorak tangentbord iaf :gremsmile:

edit: glömde lite länkar
bra ställa att lära sig finger uppsättningen
Svorak
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Även jag sitter på ett svoraktangentbord. Huruvida det går snabbare, eller för den skull är mer ergonomiskt, kan jag faktiskt inte svara på. För min del gjorde jag det mest för att det var en kul grej. Qwertytangentbord har jag inte heller några problem med att skriva på. Det går väl långsammare än det gjorde innan jag bytte, men långt ifrån så långsamt som det gick när jag skulle börja skriva Dvorak :gremsmirk:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Och här kan du ladda svdvorak.. [ANT]

Som jag av flera anledningar tycker är bättre, se hemsidan för motivering. Klicka här för nedladdning och information.
 
G

Guest

Guest
Re: Och här kan du ladda svdvorak.. [ANT]

Trevligt, jag kör nog med den tills jag kan börja använda min riktiga dator igen (då ska jag ha programmerar versionen, nu kör jag dock på en 486:a :gremfrown:.
 
Top