DVD-spelare för den nya tiden?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag tänkte se en DVD igår. Det gick sådär. Jag körde den i min PS4 och fick ut bilden på TVn, men det såg bedrövligt ut, som en VHS-kassett, nog kan jag ha lite högre förväntningar än så? Jag har kört några olika filmer, de har alla varit urvattnade och suddiga, eller är det bara att nostalgins skimmer får mig att minnas DVD som ett mycket bättre medium än det någonsin var?

Skall jag göra några speciella inställningar på TV eller PS4 för att få behaglig bild?

Min gamla DVD-spelare har ingen HDMI-ut, så det gick inte att köra på den. Jag har tillräckligt med DVD-filmer för att jag skall tycka att det är motiverat att köpa en DVD-spelare om det är vägen till bättre bild. Men vilken är i så fall att rekommendera? Jag antar att det är bra uppskalning som jag är ute efter?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Jag ser ibland DVD på min stora men inte jättenya tv. Upplever inte bilden som dålig alls. Gissar att det är hårdvaran som ställer till det för dig. Har dock inga tips på bra spelare.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Blu-Rayspelare har uppskalningsfunktion som hjälper till en del med att få dvd tittbart på moderna tv-apparater, men ju större och ju mera högupplöst din tv är ju värre kommer dina dvd-filmer se ut.

Jag använder en UHD-Blu-ray som uppskalare (för primärt Laserdisc, men även lite dvd pärlor) kopplat till en 4K tv och det funkar, Blu-ray och UHD ser apmycket bättre ut, men dvd går att se på utan att kräkas.

Så kolla efter en billig (men inte för billig! Undvik budgetmärken som Andersson och Luxor.) Blu-Rayspelare. Vilken sub 2 tusenkronorsspelare som helst från Panasonic, Sony eller liknande borde göra susen, kolla lite användaromdömen om det är någon som specifikt nämner uppskalning av dvd.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Så kolla efter en billig (men inte för billig! Undvik budgetmärken som Andersson och Luxor.) Blu-Rayspelare. Vilken sub 2 tusenkronorsspelare som helst från Panasonic, Sony eller liknande borde göra susen, kolla lite användaromdömen om det är någon som specifikt nämner uppskalning av dvd.
Rimligtvis är det väl ändå en sådan eller bättre som sitter i PS4an?
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Rimligtvis är det väl ändå en sådan eller bättre som sitter i PS4an?
Rimligtvis, men för att jag skulle ta med det i beräkningen så krävs det att min hjärna inte filtrerade bort hela PS4 delen av @wilper orginalpost :)

PS4 skall dessutom ha en bra dvd-uppskalare så då låter det snarare som ett inställningsfel eller så upplever han dvd-bilden som värre än vad jag gör.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Äger inte en själv, men PS4:an var väl rätt känd för sin rätt dåliga uppspelande av DVD-filmer (i synnerhet PAL) när den kom. Det är mycket möjligt att det kommit mjukvaruuppdateringar sedan dess som fixar problemen.

https://www.gamespot.com/forums/sys...s-re-ps4-dvd-bd-playback-interlaced-30994052/
Fixades i och med 1.61 uppdateringen.
https://www.eurogamer.net/articles/...-vs-xbox-one-which-is-the-better-media-player

" [Update 20/2/14 13:05 GMT] With the release of firmware revision 1.61 Sony has now fixed the de-interlacing issues on PAL DVDs. The correct cadence is detected and the results are dramatic: edges now appear smooth, and far more of the finer details contained within the video stream appear to be resolved. With the botched de-interlacing now gone, the update also reveals that the PS4 scales DVDs to a higher standard than the PS3 and Xbox One, producing sharper images. "
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag kör DVD via PS4 på min relativt nya TV och har inte upplevt några problem.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Nästan garanterat så är det en krock mellan NTSC (USA) pch PAL (civiliseade världen)-TV-systemen.

Löses bäst genom att antingen:

* Koppla ihop grejorna med HDMI-kabel.
* Koppla ihop grejorna med SCART-kabel som har alla stiften kopplade, inklusive RGB. Inte alla SCART har det. Tittar du i pluggen och det saknas stift så har den definitivt inte det, finns alla stift har den kanske det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Nu är det HDMI-kabel. Gamla skärmen och DVD-spelaren hade S-VIDEO-kabel och jag minns den som bättre. Men jag kan ju ha blivit bortskämd av att strömma Netflix.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
En dvd har video i 720x480. Dvs om du blåser upp den på en 4k skärm så har du bara en pixel bilddata till ca 16 bildpunkter på skärmen. Det kommer se suddigt å trist ut.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Tänker att det här såklart beror på hur stor TVn är. En 42” TV ger säkert hyfsad kvalitet på DVDn, men en 75” blir en tristare historia?
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En dvd har video i 720x480. Dvs om du blåser upp den på en 4k skärm så har du bara en pixel bilddata till ca 16 bildpunkter på skärmen. Det kommer se suddigt å trist ut.
DVD-spelare och Blue-rayspelare har normalt en upscaling-funktion. Det skulle förvåna mig oerhört om PS4 inte har det.

Så frågan är hur stor TVn är? Det finns såklart en gräns för när upscaling-funktionen skapar hyggligt resultat.
 

Henkedge

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
36
Location
Lund
DVD-spelare och Blue-rayspelare har normalt en upscaling-funktion. Det skulle förvåna mig oerhört om PS4 inte har det.

Så frågan är hur stor TVn är? Det finns såklart en gräns för när upscaling-funktionen skapar hyggligt resultat.
Om enheten (till exempel DVD-spelare, BD-spelare eller PS4) kan skicka ut högre upplösning än vad som är lagrat i källmaterialet (DVD i det här fallet) så har den en uppskalningsfunktion. I annat fall så används TV:ns uppskalningsfunktion. Märk väl att uppskalning måste ske någonstans i kedjan (annars skulle bilden inte fylla ut hela skärmen, utan vara en liten fyrkant med svart runt omkring). Frågan är ju alltså vilken enhet som sköter detta bäst.

Jag skulle också vilja tillägga att en av de viktigaste parametrarna är kvaliteten på källmaterialet. Det kan vara väldigt stor skillnad på DVD och DVD.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om enheten (till exempel DVD-spelare, BD-spelare eller PS4) kan skicka ut högre upplösning än vad som är lagrat i källmaterialet (DVD i det här fallet) så har den en uppskalningsfunktion. I annat fall så används TV:ns uppskalningsfunktion. Märk väl att uppskalning måste ske någonstans i kedjan (annars skulle bilden inte fylla ut hela skärmen, utan vara en liten fyrkant med svart runt omkring). Frågan är ju alltså vilken enhet som sköter detta bäst.

Jag skulle också vilja tillägga att en av de viktigaste parametrarna är kvaliteten på källmaterialet. Det kan vara väldigt stor skillnad på DVD och DVD.
Bilden på själva DVDn är lagrad MPEG2-komprimerad, som massa fouriertransformer och annat listigt... typ.
Så min ganska kvalificerade bedömning är att DVD-spelaren har bättre förutsättningar att göra uppskalningen, utifrån själva MPEG-strömmen, än TVn har att skala upp HDMI-datat.

Om någon kan mer om detta får ni gärna rätta mig.
 

Henkedge

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
36
Location
Lund
Bilden på själva DVDn är lagrad MPEG2-komprimerad, som massa fouriertransformer och annat listigt... typ.
Så min ganska kvalificerade bedömning är att DVD-spelaren har bättre förutsättningar att göra uppskalningen, utifrån själva MPEG-strömmen, än TVn har att skala upp HDMI-datat.

Om någon kan mer om detta får ni gärna rätta mig.
Eftersom @wilper inte har skrivit vilken TV-modell han har, så låter det lite som en gissning från din sida.

Men visst, jag säger inte att du har fel.
 
Last edited:

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Såg nyligen Sagan om ringen-trilogin på DVD, uppspelat från min PS4 till min nya stora 4K-TV. Jag tyckte det såg helt okej ut, inte som Blu-ray men förvånansvärt bra ändå. Har förstått det som att PS4ans uppskalning är ganska bra. Men det beror ju på DVDn också såklart. Äldre DVDer kan se rätt risiga ut från början.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Eftersom @wilper inte har skrivit vilken TV-modell han har, så låter det lite som en gissning från din sida.
Min TV heter "Philips The One 50" 4K UHD LED Smart TV 50PUS7354/12". Jag tittar inte på TV men köpte den när de ändrade skattereglerna så att jag fick betala licenskostnaden oavsett. Den är kopplad till min PS4 som inte ger 4K, så jag har nog inte vant mig vid det.

Det kan vara så att min DVD-skiva är dåligt gjord, skall se om jag har något mer modernt där man kunde ha förväntningar på god bildkvalitet och se om det hjälper.

 
Top