Nekromanti Dvärgyxe-paradoxen

BoGGiT

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
81
Location
uppsala
(Om denna sak har tagits upp i tidigare posts på detta forum så ber jag om ursäkt)

För att citera Regelboken (DoD6)

"Yxan är ett arvegods som värderas högre än allt annat och när en dvärgkrigare dör begravs han med yxan placerad på bröstet under skägget."

Hängde ni med? Samtidigt som dvärgfaderns yxan ärvs av den äldsta sonen när farsan dör (eller nåt), så begravs gubben med yxan. Liksom... Va? Hur går detta ihop? Vilket påstående är det riktiga?

OT:
Varför togs min thread, i vilken jag gav detta forum lite välbehövlig konstruktiv kritik, bort?
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Läs tidigare inlägg.

<I>"Varför togs min thread, i vilken jag gav detta forum lite välbehövlig konstruktiv kritik, bort?"</I>

Det kanske numera finns på någon av de tidigare sidorna?

 

Burr

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
7
Location
Göteborg (Stenkullen)
Ehh, jag misstänker att båda påståenderna är sanna och att alla dvärgar är gravplundrare... (Lita aldrig på en dvärg folkslag som har håriga kvinnor är lömska)

Aela Jacta Est
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Det <EM>har</EM> diskuterats i andra inlägg. 2 ggr.
Så om du inte får några svar så kan det bero på det...

/[color:green]Han</font color=green> som antar
 

Calydon

Veteran
Joined
25 Nov 2000
Messages
14
Location
sthlm
Det finns en del alternativ.

1. Fadern gör mer än en yxa. Begravs med en, ger en till sin son.

2. Arvegods betyder traditionen att göra yxor. Fadern begravs med sin yxa.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Såhär!!

Dvärg #1 ärver yxan från sin far (måste börja att förklara från den punkten), Dvärg #1 tillverkar en yxa, Dvärg #1 får en son, Dvärg #1 dör, Dvärg #1 begravs med sin faders yxa (=arvegods), Dvärg #2 (=sonen ovan) ärver faderns yxa (=den han gjorde, arvegods och nu börjar slingan om som i inledningen, plusa bara siffran efter dvärg med 1)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
den försvunna tråden

står att återfinna i <a href="http://forum.rollspel.nu/postlist.pl?Cat=&Board=forum">www.rollspel.nu forum</a>... Uppenbarligen ansåg en moderator att det hörde bättre hemma där då det är platsen för diskussioner om forumet.

Dvärgyxeproblemet är väl rätt enkelt: En dvärg med självaktning har flera yxor... kanske t.o.m gör en speciell yxa att ta med sig till nästa liv (vilket jag föreställer mig är den rimliga anledningen till att gräva ned en helt ok yxa).
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
hmmm.. definiera håriga kvinnor.. skägg eller?
kanske det räcker med antydan till fjun under hakan?
(finns MÅNGA femenina individer i det homosapiska släktet som gör skäl för lömska då)

finns det någon chans att det helt enkelt är en bugg? så att man inte hade tänkt klart hela vägen då man skrev det?
(detta händer mig allt som oftast, tack för inläggsgranskning!)
eller så har man en typ av yxa som beter sig som lassie.. den återvänder ALLtid hem...
(-Har du sett pappas yxa än? den borde vara här och knacka på dörren när som helst.. jag menar gubben har ju varit begravd i 20 minuter nu..)

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro
 

Guardian_UBBT

Veteran
Joined
19 Jan 2001
Messages
30
Location
kungsägen, (sthlm)
Hurdå?

"Dvärg #1 ärver yxan från sin far (måste börja att förklara från den punkten), Dvärg #1 tillverkar en yxa, Dvärg #1 får en son, Dvärg #1 dör, Dvärg #1 begravs med sin faders yxa (=arvegods), Dvärg #2 (=sonen ovan) ärver faderns yxa (=den han gjorde, arvegods och nu börjar slingan om som i inledningen, plusa bara siffran efter dvärg med 1)"




Alla dvärgar äro inte smeder....

/ per, din personlige smidesmästare
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hurdå?

De låter någon annan tillverka yxan istället. Så enkelt var det.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"
 
Top