Nekromanti Dvärgiskt räknesystem

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Jag har börjat knåpa på ett dvärgiskt språk, och det kändes av någon anledning rätt att göra färdigt ett räknesystem ganska tidigt i skapandet...

Så nu var det klart...

Jag tänkte kanske att det skulle vara bra om jag fick lite åsikter om det...
Är det för likt någonting annat? Dår det inte ihop? Blablabla...etc. ?

Jaja, det heter Fachei-t'-Dürth och finns att få på länken där, ja...
Ni får dessutom lite info om hur resten av skrivsystemet är uppbyggt på köpet...

Det här är inte det slutgiltiga upplägget, jag slängde ihop nåt för att beskriva det lite fort...

Love or loathe?/images/icons/wink.gif

/Mask
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Bara ett litet påpekande(igentligen inget klagomål)

För mig förefaller det som att
och
skulle försvinna efter ett tag och ersättas av att man endast använder
och


För i grund och botten har du ju ett lågutvecklad räknesätt som fungerar på samma sätt som vårat bara med 5 istället för 10 som bastal. x*5^0+y*5^1+z*5^2+...[etc, etc...etc].

MEN. Det kan faktiskt utnyttjas för att få lite motsättningar inom dvärgasamhället där progressiva dvärgar har slutat använda
och
medans "finare"(läs "mer traditionsbundna") dvärgar fortfarande använder det ursprungliga sättet.
Om det finns två tecken för en sak(trots att man FÖRSTÅR grunderna systemet och inte bara använder det i något mystiskt syfte) så måste det finnas en anledning för att man två olika tecken. Anledningen kan vara tradition, religion eller bara att dvärgar är mentalt oförmögna att fatta att man skulle kunna skriva på det andra sättet(alltså så bundna i att
används banne mig bara under en entals serie så att de verkligen inte kan se att den skulle kunna förstå att den skulle kunna stå för sig själv. Alltså ingen definition på noll eller ens ett begrepp att noll skulle kunna existera.).

I alla versioner så kan det bli ganska intressant om de möter en kultur som använder noll i sitt talsystem(typ människor eller något). Man skulle faktiskt kunna basera en röd tråd i ett äventyr på det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,634
Location
Uppsala
Det är häftigt med lite såna saker, men enligt mig inte särskilt nödvändigt...

Kuriosa kan vara väldigt kul, men med tanke på alla spelspecifika kalendrar, räknesystem, språk och så vidare så blir det oftast för mycket. Det är delvis därför jag helst undviker Eon - för att det ersätter så mycket som det är onödigt att ersätta.

Självklart kan det vara unikt med egna räknesystem och dylikt, men oftast är det slöseri med utrymme. Det är så mycket enklare att använda sig av de system folk redan kan och vet.

Däremot, och här kommer fördelen in - det kan vara otroligt kul att använda ett sånt här system i någon form av gåta. Att låta spelarna, med endast lite ledtrådar, försöka tyda det här och lära sig hur de, exempelvis, kommer in i det dära stora, stygga, grottsystemet.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Finns bara ett ord om det. Eller två, grymt bra. Snyggt att lägga till basen på det sättet.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Au Contraire...

"Det är häftigt med lite såna saker, men enligt mig inte särskilt nödvändigt..."

Jag är faktiskt av annan mening. Just räknesystem och språk är två saker som är ganska viktiga att ha klart för sej när man skapar en välrd och en serie kulturer. Det här är alltså avsett som en byggsten, inte någonting som alla spelledare ska tvingas läsa sej igenom... Jag kommer göra ett ganska komplett språk åxå, bägge av följande anledning:

Man måste ha den klara för sej om man vill få en logisk och realistisk värld, i min mening.

Exmpelvis så är vårt räknesystem arabiskt, och grundar sej i talet tio. Vårt tidsystem är persiskt, tror jag, kanske mesopotanskt eller något, och grundar sej i 60, vari vi även grundat vårat gradsystem(60x6)...
Tideräkning är någonting som kommer att påverka spelandet, och därför är det viktigt(för skaparen) att ha en grund...

Språk är viktigt för att komma på namn och platser...eytmologi(jag vet, jag kan inte stava!) helt enkelt...
Visst är ett namn som Mÿrdeine, mer trovärdigt än Illthirunim om andra platser heter exempelvis Dorÿm och Feÿgil? För att få en viss klarhet(läs jämnhet) i vad saker ska heta etc. behöver man något att bygga på. Det måste inte vara ett helt språk, kanske bara ett alfabet eller dylikt, men har man det ena, varför inte göra det andra?

Dessutom har JAG åtminstonde haft en väldig nytta av Eons Felya under spelandet, helt enkelt eftersom att det, som du sa är lite häftigt...

"Kuriosa kan vara väldigt kul, men med tanke på alla spelspecifika kalendrar, räknesystem, språk och så vidare så blir det oftast för mycket."

Det kan jag hålla med om, men det är väl ändå SLs uppgift att avgöra vad som är för mycket? Om däremot det inte finns möjlighet att leta reda på exempelvis hur många dagar det går på ett år, eller vad Januari heter på Feyigl, eller dylikt, kan det hända att mindre fantasirika spelledare bara kör på samma spår vad gäller äventyr om och om och om och om igen...

"Självklart kan det vara unikt med egna räknesystem och dylikt, men oftast är det slöseri med utrymme. "

Jag kommer ju inte ha en hel ordlista i grundreglerna, direkt... Språket och det tillgörande räknesystemet kommer jag troligen lägga upp vid sidan av själva världsbeskrivningen...

Som sagt, det här är mer för Min skull än för andras..../images/icons/wink.gif

/Mask
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"För mig förefaller det som att [bild]hem.passagen.se/markaber/5-f.GIF[/bild] och [bild]hem.passagen.se/markaber/5-b.GIF[/bild] skulle försvinna efter ett tag och ersättas av att man endast använder [bild]hem.passagen.se/markaber/1-b.GIF[/bild] och [bild]hem.passagen.se/markaber/1-t.GIF[/bild]"

Nea... det skulle nog skapa lite trubbel...
mösligtvis skulle [bild]hem.passagen.se/markaber/5-b.GIF[/bild] kunna ersättas av [bild]hem.passagen.se/markaber/1-t.GIF[/bild], men ett tecken utan grundstav är i regel inget tecken... det är så man skiljer på ett tecken och en symbol, lixom...

"För i grund och botten har du ju ett lågutvecklad räknesätt som fungerar på samma sätt som vårat bara med 5 istället för 10 som bastal"

En blanding emellan det germaska och det arabiska... Arabiskt i den mening att man omvandlar ett visst mått av ental till det första entalet, fast på ennan plats... Germankt i den mening att entalet kommer först(fem och tjugo istället för tjugo fem)... Och sedan har jag ju omvandlat det hela till att passa talet fem...

"...eller bara att dvärgar är mentalt oförmögna att fatta att man skulle kunna skriva på det andra sättet(alltså så bundna i att [bild]hem.passagen.se/markaber/5-b.GIF[/bild] används banne mig bara under en entals serie så att de verkligen inte kan se att den skulle kunna förstå att den skulle kunna stå för sig själv. Alltså ingen definition på noll eller ens ett begrepp att noll skulle kunna existera.)."

Något åt det hållet, ja...

Dessutom, om man undviker att ta bort mellantalen och säger tre-fem-två istället för tre-tre, där det sista är klimax så kan man signalera det hela med ena handen ganska fort... Detta måste ju vara väldigt praktiskt vid olika tillfällen... typ om man jagar troll, eller ska signalera hur många fötter brett ett hustaks ska vara i en bullrig miljö...

Fast jag gillar ändå att man skulle kunna bli ovänner över ett räknesystem, kul idé!/images/icons/smile.gif Och vilket folkslag att bättre bli ovänner över något sådant än dvärgar?

Jag kanske använder något sådant.. Hittar kanske på ett vättskt räknesystem och blandar och har mej(har förresten en tanke att göra ett religiöst räknesystem baserat på talet sju)...tack för idén, du!/images/icons/wink.gif

/Mask
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,634
Location
Uppsala
Re: Au Contraire...

Man måste ha den klara för sej om man vill få en logisk och realistisk värld, i min mening.

Jag tycker bara att det är väldigt onödigt, eftersom det finns över 1500 olika språk redan nu i den här världen. Därför blir det lite som att uppfinna hjulet två gånger.

Själv har jag inspirerats av Sumeriska vid tillfällen, men eftersom jag inte kan Sumeriska utan bara har tillgång till ett lexikon så blir det jag skriver med hjälp av språket ganska felaktigt. Detta gör att det blir ett helt annat språk - plus att det riktiga språket till stor del var grafiskt, så ett skrivet Sumeriskt språk är lite udda det också.

Med andra ord kan du använda konstiga redan existerande språk istället för att, återigen, "uppfinna hjulet två gånger."
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Au Contraire...

"Med andra ord kan du använda konstiga redan existerande språk istället för att, återigen, "uppfinna hjulet två gånger.""

Men, om man, som jag, även tänker göra bilder och dylikt kan det börja bli problematiskt ifall det exempelvis ska stå "Hej" på en dörrmatte eller något...
"Men ändra på tecknen då" antar jag att du kommer säga...
Men då gäller det ju att hitta på nya tecken åxå... Så om man redan anänder nya tecken, och ord från ett annat språk, öär det verkligen så mycket jobbigare att bara slänga ihop ett ljudalfabet och göra vad man vill?

Min såikt är alltså: Om man vill göra arbetet så förlorar man ju ingenting på det! Man får ju exakt som man vill, och arbetskillnaden är faktiskt inte så otroligt farlig... Dessutom kan man jau vara stolt över att man har gjort ett eget språk/images/icons/wink.gif...

Förresten, angående att använda andra källor för att skapa sitt språk: Det mesta av Dvärgarnas språk är influerat av en Polsk Death-metal sångare, vars engelska dialekt bara var alldeless för tuff för att inte använda/images/icons/smile.gif Glory- uttalat glaourü.... ooooh/images/icons/grin.gif

/Mask
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"coolt, skulle själv inte orka..."

Faktum är att just den här biten bara tog någon timme att göra.../images/icons/smile.gif
Fast å andra sidan visste jag faktiskt ganska bra vad jag var ute efter...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,495
Location
Helsingborg
"Kuriosa kan vara väldigt kul, men med tanke på alla spelspecifika kalendrar, räknesystem, språk och så vidare så blir det oftast för mycket."
Tja, du behöver ju inte lära dig allt samtidigt.. Ta en sak och när du kan det så tar du nästa.. Då blir det inte jobbigt varken för dig eller för dina spelare att hänga med..

~Det tog 6-7 år innan [color:448800]Han</font color=448800> orkade införa stjärntecken och måncyklar i DoD
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
tecknen

Läs det gärna, jag vill ha maximalt antal åsikter...

"men måste säga, snygga bilder."

Tack tack...
poängen med själva bildena är att de ska se u tom om de var skrivna med kolstift eller bläck...
Lyckades det?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: tecknen

Jo då. Fast de skulle passa ännu bättre på stentavlor. Jag antar att man läser därgiska uppigrån-och-ned från höger till vänster? Annars blir stora tal väldigt opraktiska.

Ska läsa resten nu.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: tecknen

"Fast de skulle passa ännu bättre på stentavlor."

Jaförfan! Det är ju dvärgar vi snackar om! Faktum är att jag knåpat ihop lite historia på språket. Det gjordes ursprungligen för att kunna läsas som blindskrift, varför åxå det skrivs som det gör(uppifrån ner...)
Kolstift använder man om man bara ska skriva någonting fort... som kritor och papper...

Fast just det språk som Fachei-t'-Dürth tillhör är ganska gammalmodigt, och klassas lite som "The common tounge", vasför de "finare" skrifterna numera skivs på det religiösa språket(som är mer för att se fint ut än vara praktiskt)...Det religiösa språket motsvarar ungefär Latin på 1100-1200 talet...
Även namn på finare platser och dylikt brukar tillskrivas till det religösa språken...

"Jag antar att man läser därgiska uppigrån-och-ned från höger till vänster? Annars blir stora tal väldigt opraktiska."

Det stämmer men; Vaddå opraktiska? Tal emellan 1 och 155 är ju ett enda tecken, är inte det ganska praktiskt. Alla tal över är ett enstaka ord+ett tecken...
Var jag för otydlig på något ställe kanske...
 
Top