Nekromanti Dvärgars SB

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Hur gör ni med dvärgars skadebonus? En dvärgs storlek är ju så låg att han nästan aldrig får någon SB vilket gör att dvärgkrigare är mycket sämre än krigare från andra raser. Förslag?
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Jovisst, men dvärgar är ju ändå kända för att slåss bra. Inte för att jag gillar dem men ändå. (Föredrar alver/images/icons/smile.gif)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Den är bra som den är

En dvärgs storlek är ju så låg att han nästan aldrig får någon SB

Jag är trött på dvärgiska stridsmaskiner som är starkare, tåligare, mer långlivade, vältränade och bättre utrustade så eventuella nakdelar de kan få är bra IMHO. :)

De _är_ (fåniga :gremwink: små knattar dessutom, varför skall de ha lika mycket SB som någon som är mycket större?
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Dessa dvärgar.

Sköna, roliga och oerhört goda dvärgar! Första gubben jag gjorde/spelade var dvärg så det sitter liksom i. Men alver är helt okej dom också... omväxling förnöjer/images/icons/wink.gif

Hur man ska fixa det där med dvärgar och deras SB, det har jag faktiskt inget svar på. Med någon husregel kanske (som vanligt). Har dock ingen på lager. I den gruppen jag spelleder så har vi bara en dvärg och han är hantverkare, så jag har faktiskt inte tänkt på det där med SB. Men jag ska meddela så fort jag vet.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Välkommen till läkarmottagningen

Jag kan härmed meddela patienten att denne har synnerligen långt framskridna sympton på att lida av Koboltism.

Riddaren - doktor


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Välkommen till läkarmottagningen

KobolTism? Betyder det att man är blå, radioaktiv, eller både och?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
...men dvärgar är ju ändå kända för att slåss bra.</I>

Förvisso, men att slåss bra och ha skadebonus behöver inte gå hand i hand. Du kan ju vara väldigt skicklig med svärd även om du är en smal filur med en matchvikt på 60 kilo.

Skadebonus ger mer skada, mycket skada kan man åstadkomma med en lyckoträff och det föreligger inget krav på skicklighet. Men om man vill kan man ju ge väldigt skickliga personer en liten bonus för att de är så bra på att använda vapnet att de har lärt sig att maximera användandet (dvs tillfoga så mycket skada som möjligt).

/Azagthoth
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Mitt tips

En av mina spelare har också klagat på detta. Därför la jag fram ett förslag att hann fick +5 på tabellen för att räkna ut Sb. Dvärgar är lite "felprportionerade" och har väl bara kortare lemmar( :) ) än en människa. Så om du vill ge din Dvärg Sb så kan du ge honom +4 på tabellen för att räkna ut den. För att uppväga hans storleksförsludt p.g.a korta ben. Dvärgar väger en hel del ändå.

"Soylent Green is people!"
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Re: Bra förslag

Så om du vill ge din Dvärg Sb så kan du ge honom +4 på tabellen för att räkna ut den.

Jag är aldrig dvärg, de är IMHO korta, feta och tråkiga. Föredrar som sagt alver och människor. Men förslaget var bra och vi kommer köra med något liknande i min spelgrupp.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Välkommen till läkarmottagningen

Hej, Riddaren!

1. det heter koboldism. Med d, alltså.

2. koboldism är inte att betrakta som en sjukdom

3. att betrakta koboldism som en sjukdom kan sägas vara symptom på den inte alls särskilt farliga, men däremot oerhört irriterande sjukdomen <B>elitism</B>.

Do I make myself clear?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Det gör extrem skillnad att slåss mot en person som är 20 cm längre än dig (tro mig :)), och att slåss mot någon som är nästan 1m längre är bara löjligt. Det faktum att de faktiskt är så bra på att slåss som de är, är tecken nog på exakt hur bra de är på att slåss. Och nu är det ju faktiskt rollspel, så vem bryr sig :gremsmile: , men att ge dem mer SB än vad de har känns lite overkill.

--
[color:red]"Everyone else reeked of agitation. The Asha'man only smelled...ready."</font color=red>
 

Geezer

Veteran
Joined
3 Dec 2000
Messages
24
Location
Vänersborg
Re: Välkommen till läkarmottagningen

Tycker de att det är kul att spela kobold så får väl de göra det. Du har bara rätt att tycka att det är fel, inte mer. Du behöver inte klaga så.

/Geezer/



The world is full of kings and queens who blind your eyes and steel your dreams its heaven and hell
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Välkommen till läkarmottagningen

håller med fullständigt

Per
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Mitt tips

"<EM>En av mina spelare har också klagat på detta. Därför la jag fram ett förslag att hann fick +5 på tabellen</EM>"
Vaddå, låter du dig styras av dina spelare? /images/icons/smile.gif

Dvärgar har rätt hög styrka som borde jämna ut att de är små. Är din spelare klumpig nog att slå lågt får denne skylla sig själv.. =?
De har ju också en hög FYS för att jämna ut det med KP:n. Se på ankor och hober till exempel. De har en hög FYS enbart för att de inte ska få en ruskigt låg KP.

/[color:green]Han</font color=green> som nu snackar utifrån 91:an
 

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
En anledning till att dvärgarna är så fruktade krigare måste väl vara deras utrustning? Man kan ju tänka sig att en Dvärg-RPs yxa är både skarpare och mer tålig än de andras vapen. Eller nåt? ^_^ Jag har inga såna regler, men det är ju ett förslag om du vill göra nåt för att de skall bli bättre.

"There's nothin' as sure in the world as the glitter of gold and the treachery of Elves."
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
out of the dwarf Db on to the C argument.

för att bli lite irriterad på er båda.. så har ni enligt er själva helt rätt i det ni skriver....
men kan ni inte skicka ett privat medelande till varandra då? så att man kan undvika dessa otrevliga ordväxlingar ?
varför jag inte följer mitt eget råd, är för att jag inte vill öda mer tid på er.

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En husregel jag har ett minne av att jag använde i DoD91 var att man fick lägga till FV-grupp till STY+STO när man räknade ut SB med enskilda vapen (för de som inte har Expert är "grupp" ungefär som BC-värdet för grundegenskaper i v4/5, fast det fortsätter i det oändliga i stället för att stanna vid 21+).

Med andra ord, låt oss säga att en tämligen butig RP har STY och STO 15, vilket ger en summa på 30, och (om jag minns rätt) en SB på +1T2. Om han sedan slåss med ett bredsvärd som han har FV 13 i lägger han till 3 till sin STY+STO på SB-tabellen, och hamnar därmed på en summa av 33. 33 är just precis tillräckligt mycket för att komma upp i en SB på +1T4 i stället, så när han slåss med sitt bredsvärd har RPn +1T4 i SB.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
En helt okej regel. Synd bara att inte så många har tabellen för de olika grupperna (de sågs ju senast i böcker från 1987). Tänker nog börja använda den själv faktiskt. Fast jag använder skadebonustabellen från Expert, där den första nivån är 1T4 (men så är det betydligt färre personer som har skadebonus också).

/Azagthoth
 
Top