Nekromanti Dvärgarnas bottenlösa hål

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Detta kan må ha varit ett ämne ,ni får väll smiska mig på fingrarna om det redan varit på ämnet men..
Blev lite nyfiken när jag fick dvärgarna:stenernas söner och läste om de bottenlösa hålen ,är det någon av er erfarna rollspelsledare som haft med sådana i äventyr eller råkat ut för i äventyr som rollspelare?

Och vart tror ni dom bottenlösa hålen leder nånstans? eller finns det någon botten måhända kanske?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag tror personligen att de bottenlösa hålen leder ned i Avgrunden.
Avgrunden är rolig, och farlig.
Har aldrig använt hålen, men jag kanske kommer att göra det.

//Kraetyz, håller sig simpel
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
De bottenlösa hålen är en såndär liten detalj i Eon som jag faktiskt inte vill ha förklarad, och inte själv tänker förklara. Och då vet ni hur jag normalt sett är; -allt- ska förklaras kosmologiskt liksom.

Men de bottenlösa hålen är min Tomb Bombadill, antar jag. De var såå härligt mystiska när de först beskrevs i Dvärgboken; låt dem fortsätta vara det.

- Ymir, tycker
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Ymir said:
De bottenlösa hålen är en såndär liten detalj i Eon som jag faktiskt inte vill ha förklarad, och inte själv tänker förklara. Och då vet ni hur jag normalt sett är; -allt- ska förklaras kosmologiskt liksom.

Men de bottenlösa hålen är min Tomb Bombadill, antar jag. De var såå härligt mystiska när de först beskrevs i Dvärgboken; låt dem fortsätta vara det.

- Ymir, tycker
Ymir FÅR inte tycka att något ska vara oförklarligt!
Du bryter mot naturens lagar!
... Eller så har Ymir blivit hackad.
Så måste det vara.
Var är den riktige Ymir, din onde faen?!

//Kraetyz, trött och uttråkad
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
De bottenlösa hålen är en såndär liten detalj i Eon som jag faktiskt inte vill ha förklarad, och inte själv tänker förklara. Och då vet ni hur jag normalt sett är; -allt- ska förklaras kosmologiskt liksom.

Men de bottenlösa hålen är min Tomb Bombadill, antar jag. De var såå härligt mystiska när de först beskrevs i Dvärgboken; låt dem fortsätta vara det.
Oh denna hatkärlek till oförklarade fenomen i rollspel överlag och speciellt i Mundana.
Jag älskar verkligen sådana små grejer som är konstigt ofröklarliga ; dvärgarnas hål, det över enroma skelettet i asharien, trappstegspyramiden och hur många till som helst.
Men ibland blir man sådär drygt ovetande och vill ha svar på allt, ibland blir man slö och vill ha färdiga svar.

Men hur det än är så vill man inte ha svar, man vill tänka själv.

jag vill verkligen se många skumma platser som inte kan förklaras i västländerna, tack.


/poseur te är också gott.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag håller med, de bottenlösa hålen är ett mysterium som inte behöver en förklaring.
Fast om man vill ha en så kan man ju alltid säga att de leder ner till underjorden.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Fast om man vill ha en så kan man ju alltid säga att de leder ner till underjorden.
Det är definitivt den officiella förklaringen i min kampanj nu, fast med det enkla tillägget "fast dvärgafästen är ju per default i 'underjorden' " :gremelak:
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
"-Kolla här grabbar! Jag la precis till en skithäftig sak hos dvärgarna!
-Jaså? Vad för något?
-Ett bottenlöst hål, typ.
-Eh, jaha. Hur hade du tänkt förklara det?
-Ööh... Alltså... Vi... Säger ingenting om det! Så verkar det ännu mer mystiskt, och om de frågar vägrar vi säga något just för att behålla mystiken.
-Det här kan faktiskt fungera!"

Så tror jag det gick till. Och allt annat som inte går att förklara. :gremsmile:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tyvär tror jag inte det, jag skulle tro att det snarare gick till så att dom som skrev dom oförklarliga sakerna har en bra förklarning till det i sina egna kampanjer men vill hålla mystiken på det.



/poseur mätt
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Nej. Eller jag menar, jag vet inte, men jag satsar tusen poäng löjrom på att om Krille har en förklaring, så kom den efteråt.

-Hjalle, bottomlöst rövhål.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Det finns inga bottenlösa hål. Närmare studier har visat att de faktiskt bara är väldigt djupa. De dvärgfästen som har ett så kallat bottenlöst hål håller sanningen för sig själva. Att ha ett bottenlöst hål ger ett fästa renommé och status. Lite som när svenska kommuner får för sig att bygga en sportanläggning eller Operahus som de egentligen inte behöver.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Frågeställaren vill ju veta vad vår syn är på bottenlösa hål och få en förklaring.
Det är väll isf väldigt tråkigt att svara "Dark lotus" med, "det är ett mysterium och jag vill inte veta svaret".
Uppenbarligen så vill ju Dark lotus det.

Själv är jag nog lite inne på Kropotkins linje att de bottenlösa hålen inte är särskilt bottenlösa utan bara jävligt djupa.
Det här med bottenlösa hål och status tycker jag låter skitbra, det kan också motiveras med att ett bottenlöst hål är ett tecken på ett djupt berg. Kanske finns det också dvärgafästen med konstgjorda bottenlösa hål, skapad för att illustrera dvärgarnas fåfänga?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Om vi säger sådär så håller jag med dig, lite elakt emot Dark_lotus.

Så jag skulle säga att de bottenlösa hålen är extremt djupa.
Har för mig att berg har håligheter i verkligheten också för att berget ska "andas".


/poseur Smart as a "rock-Scientist".
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Eller så kanske de leder ner till de gamla dvärgfästena som var bebodda innan Mörkret.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag är ingen geolog (tack gode gud) men jag har också hört dylika saker om berg att det finns så kallade bottenlösa hål även i vår "värld".

Purgatory tycker jag kommer med en intressant ide, de bottenlösa hålen kanske var till för att de djupaste av fästen skulle kunna ha lufttillförsel.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hmm det är för dåligt tryck i atmosfären för att luften ska passera ner i hålen till fästet.
Fast det finns ju alltid magi, eller säg vem säger att dvärgarna inte hade avancerade luftpumpar. Eller hey, mundana är inte tellus.

Fast oavsett så är det svårt att andas igenom tre meter sugrör.


/poseur, njae just det.
 

Jenin

Veteran
Joined
1 May 2008
Messages
37
Ähh, jag tycker faktiskt att ännu en idé måste tas med i sammanhanget. Hålen ÄR bottenlösa. Så där :gremsmile:
Hur?
Magi, där vanliga hål har en botten så har de här hålen bara en portal (kanske..?) som förflyttar eventuella fallande objekt till hålets mynning.

/jenin som gillar idén av någon som faktiskt faller för all framtid... tills han är död och ännu längre! :gremsmile:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jenin said:
Ähh, jag tycker faktiskt att ännu en idé måste tas med i sammanhanget. Hålen ÄR bottenlösa. Så där :gremsmile:
Hur?
Magi, där vanliga hål har en botten så har de här hålen bara en portal (kanske..?) som förflyttar eventuella fallande objekt till hålets mynning.

/jenin som gillar idén av någon som faktiskt faller för all framtid... tills han är död och ännu längre! :gremsmile:
Varför skapades portalerna då?!
Hmmmmmmm?
Hade Vontar tråkigt, bara? xD

Eller är det en rest från en äldre eon? =O
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Dvärgarnas bottenlösa hål (spoiler)

Fast utifrån L&H verkar det ju snarare som att dvärgarna flyttade från ytan längre nedåt under mörkret - står väl uttryckligen att de raserade sina gamla städer för att fly djupt ned i berget...

Men frånsett detaljerna är det helt klart en modell att jobba på; mystiska, urgamla platser är alltid häftiga!
 
Top