Nekromanti Dvärgarnas balanssinne, fästen och handel

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Efter igår, då vi hade en synnerligen högljud debatt angående dvärgar, så bestämde jag mig för att komma till forumet för att reda ut lite saker.

Det hela rör sig om dvärgarnas förmåga att köra vagn, rida och att åka båt.

Hela gruppen blev oense, med mig som SL på ena sidan och dem som spelare på andra sidan, hur pass väl dvärgar hanterar vatten, vagnar och rörliga ytor.

Min åsikt är ungefär att dvärgar till det yttersta undviker riddjur, vagnar och dylika saker, eftersom de helt enkelt inte klarar av det. Det handlar inte så mycket om rädsla som av ett extremt obehag som de får då de sitter på en vagn eller ett riddjur. Ett mycket få antal dvärgar rider ens på de murvelbestar som huserar i några av de fästen som finns norrut. Obehaget är inte riktigt fysisk smärta, men dvärgarna undviker det som pesten.

Detta gäller framför allt med båtar... hittils har jag tillåtit dvärgar att slå ett Ob5T6 viljeslag för att gå och supa ner sig innan de posterar sig själva på en båt och kör en kortare sträcka (2-3 dagar ombord på en båt med konstant supande).

Det är i stort på dessa punkter som mina spelare inte håller med mig. En av spelarna anser att Zoloddvärgar inte borde ha något problem alls med vagnar och dessutom få lättare på slag emot att åka över havet, eftersom de är ett handelsfolk och verkligen vill handla.

Som SL och som person kan jag gå med på att deras karaktärer inte behöver slå slag för att åka vagn (det vore ju löjligt att driva det så långt, respektive att det skulle ge onödig mängd slag varje gång denne dvärg ska åka med sin vagn).

Den andra spelaren tycker främst att han (då han lyckats med viljeslaget över havet tidigare) borde få enklare på det och att dvärgar borde rida i större utsträckning och dessutom inte alls ha stora problem med vagnar, broar eller hissar. Han argumenterade dessutom att dvärgar inte borde klara av att ramla omkull eftersom de har ett sådant bra balanssinne...

Så jag är väldigt intresserad av att höra era åsikter om detta. Hur hanterar ni dvärgar i sånna här situationer?

Nästa fråga är mest om passagen över Khazimbergen.

Hur pass väl utbyggda är kommunikationerna och vägarna mellan de olika dvärgafästena? Hur pass enkelt är det att ta sig mellan Khazim-Renk-Ghor till Kraalen-Renk-Roghan egentligen? Mina spelare tog en handelsresa runt nästan hela asharina halvön och smet mellan Kiaz och Damarien för att sedan vandra norrut och ta dvärgpasset. De undvek Sunari hela tiden förutom en dagsresa igenom, under vilket de två dvärgarna fick gömma sig i öltunnor för att undvika alvernas vrede.

Enligt mig är en resa över Khazimbergen ett mycket riskabelt företag... Bergstroll, grott troll, tiraker och naturen är de största farligheterna, men man kan ju också stöta på en drake... jag räknade på att det tar 3 gånger så långt tid att ta sig fram över bergen (allra främst som att de hade en vagn så borde det varit 5 gånger) än det gör att ta sig fram längsmed en väg. Detta under förutsättningen att en guide leder dem längsmed de bästa passen och de mest farbara områdena.

Den sista frågan har med handel att göra...
Jag lät mina spelare göra ohyggliga vinster pga. ren klantighet, men också eftersom jag glömde att man måste ju betala skatt...

Hur mycket pengar anser ni det vara rimligt om 20 000 silver investeras i järn som sedan säljs på en plats där man får en ganska normal betalning för det? Jag räknade råvinst 30 000 silver, minus eventuella skatter (vilket jag dumt nog glömde), tullar och avgifter. Runt 26 000 silver anser jag vara fullt rimligt att man får ut, dvs. 6 000 silver vinst.

Självklart råder det olika omständigheter, men om vi utgår ifrån att omständigheterna är neutrala. Inte som i Camard (om jag minns rätt) där det är straffskatt på dvärgarnas handel... Självklart kommer fri handel (av deras lilla företag) att motsättas utav de större handelshusen, som kommer att försöka driva dem ur marknaden med lagar och tillstånd etc. Det är inte ett säkert liv de leder...

Ideer, kommentarer och förslag?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
-Alla- dvärgar har grundläggande, medfödda problem med rörliga underlag. Detta är dock något som -kan- tränas bort, vilket framförallt många Zoloddvärgar har gjort - särskilt de i Västlanden.

Så skulle jag se på saken.

- Ymir, föreslår
 

MarcelBongo

Veteran
Joined
8 Oct 2003
Messages
36
Location
Växjö
Den sista frågan har med handel att göra...
Jag lät mina spelare göra ohyggliga vinster pga. ren klantighet, men också eftersom jag glömde att man måste ju betala skatt...

Hur mycket pengar anser ni det vara rimligt om 20 000 silver investeras i järn som sedan säljs på en plats där man får en ganska normal betalning för det? Jag räknade råvinst 30 000 silver, minus eventuella skatter (vilket jag dumt nog glömde), tullar och avgifter. Runt 26 000 silver anser jag vara fullt rimligt att man får ut, dvs. 6 000 silver vinst.
Det låter låter inte helt orimligt, beaktat att jag inte har någon koll på det hela, men 20.000 silver känns som en ganska fet investering och borde ge en hyfsad avkastning. Vad jag ville komma till var dock att om du känner att dina spelare fått för mycket pengar är det väl en smal sak att ta ifrån dem det in game. Det kan te.x. komma en lokal fogde och eftertaxera dem. Själv tycker jag att man med lätthet kan se pengar i termer av äventyr och då dela in det i tre grovhuggna kategorier. 1. Införskaffande av pengar, 2. Förlorande av pengar & 3. Återbördande av pengar (Denna tredje behöver givetvis inte lyckas, men om den gör det börjar cirkeln om - Lite som Jönssonligan...). :gremsmirk:
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Låter rimligt. Jag får införa det i kampanjen.

Dock kommer jag nog fortfarande inte låta vartenda dvärg ha denna fördel, för de har så otroligt många ändå
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Jo, att ta tillbaka pengar är inte särskild svårt. Det är ju en ren barnlek, men att göra det snyggt så spelarna inte blir bråkiga (den här gruppen är väldigt kinkig på det sättet) är desto svårare.

Fogdar och dyl. ska jag dock använda genom asharien. Men är en vinst på mellan 25% - 50% rimligt för ett handelsföretag, innan skatt?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag skulle säga att dvärgar kan rida och åka vagn ifall det behövs, men då vill ha det så stabilt som möjligt (hästar är höga och guppar...) och helst undviker det över huvud taget, även om de kan träna bort det (se murvelbestryttarna och ofta resande zoloddvärgar).

Skeppsåkande känns dock som något en dvärg knappast blir van vid, och då definitivt inte frivilligt. Dock skulle jag inte gå så långt att låta det ge gruppen reseproblem om de inte gillar att köra så; ett misslyckat viljeslag som får till följd med att resten av gruppen mer eller mindre får fysiskt slita dvärgen från en bord fullt med tömda ölstop inne på tavernan känns som en scen som ger goda rollspelsmöjligheter (och är mycket roligt för spelledaren att vara publik till ^^).

Vad gäller Zolod skulle jag säga att det varierar; allra helst håller de sig nog hemma och sköter sina affärer genom mellanhänder som inte har samma balansproblem, men det är nog vanligt att yngre dvärgar lär sig rida och/eller åka vagn för att kunna hantera sådant som inte ska överlåtas till människor - viktiga avtal och så, medan chefen sitter hemma och tar hem pengarna :gremwink:

Vad gäller bergen skulle jag säga att dvärgarna har sett till att det finns välbyggda sträckor mellan alla stora och små fästen - problemet kan dock vara att vägarna ligger otillgängliga och kanske dolda för utomstående, eller i värsta fall under marken.
 

zorbaz_89

Veteran
Joined
19 Jan 2008
Messages
20
Location
Lysekil & Falun
För att besvara på frågan om dvärgarsbalanssinne skulle jag vilja referera till Dvärgar- Stenens söner s.17

Där står det "Dvärgarnas balanssinne är gandska unikt. De vet hela tiden hur mycket marken lutar, vilket kraftigt underlättar i arbetet under marken. Detta gör att så länge dvärgar befinner sig på fast yta så känner de sig säkra, vilket ofta avspeglas exempelvis i deras stridskonster. Trägolv är på gränsen till vad de kan stå ut med - det ska vara ett bastant trägolv i sådanna fall"

Det står även att dvärgar inte vill betala för att åka båt då de nästan alltid blir sjösjuka. Pga rörliga ytor med en stor öppen yta med underliga reflexer.

Dvärgar hatar rörliga föremål som hissar, hängbroar och känner sig obekväma på kärror, vagnar och hästar.

Vi brukar köra med att dvärgar behöver vara riktigt fulla för att ens vilja vara på en båt. Vi brukar också tycka att om dvärgen kommer upp på en kärra och har alkohol med sig brukar det gå bra. Vad det gäller hästar brukar Jag som SL låta dvärgar ha problem med hästar men inte med murvelbestar.

I dvärgarnas bok s. 77 står det att dvärgar borde få en nivå svårare för alla slag på en vagn, båt eller riddjur. Och om det rör sig mycket ett OB3T6 slag mot Tål. Fast om de är på en båt i mörker borde det vara OB4T6 men annars är det bara att bedömma utifrån situationen.

Hoppas det gett ngn hjälp och var inte rädd för att fråga.

//Annika
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Dvärgas politik?

En följdfråga som visserligen har med dvärgar att göra, men mest deras politik... En dvärgastad, som på pappret står under Kraalen Renk Roghan men som pga. politiska skäl står helt utanför fästet i form av ekonomiska och militära resurser, har råkat tabba sig riktigt rejält med jargien och har nästan dragit på sig ett krig.

Som vanligt hade vi en hetsig debatt om detta och mina spelare var helt övertygade om att vartenda fäste i närheten skulle skicka sin stående arme för att försvara staden i fallet av krig.

Min åsikt är att nej, det kommer inte hända. Då staden har en egen militär (om än liten) och dessutom är under Kraalen renk Roghan så kommer de andra fästena vara mycket försiktiga med att ge sig in militärt i det hela eftersom de riskerar att stöta sig med ett Roghan fäste. Staden kommer alltså stå ensam (dock med diplomatiskt hjälp ifrån de fästen i närheten) ifall de skulle dra ett krig på sig.

Vad är era tankar om detta?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Dvärgas politik?

jag har alltid sett de olika fästerna inom klanerna vara sammanhållna.

dvs bråka med ett klanfäste så bråkar du med hela klanen.
min åsikt är att om jargierna är lika dumma som cirefalerna att anfalla dvärgar så får dom skylla sig själva när de näsmaste klanfästerna skickar sina armér och oheliga präster och trollkarlar.

(poseur som för övrigt inte håller med dvärgboken om att dvärgtrollkarlar är ovnaliga utanför drezinklanen)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Dvärgas politik?

Enligt mig så handlar det nog mycket om vad det gäller; har någon i staden gjort något uppenbart dumt och jargierna har bestämt sig för att rätta till det ska det nog en del till innan de ingriper. Jargierna kommer väl knappast att köra ett utrotningskrig utan goda anledningar, och de är nog medvetna om att det skulle leda till ekonomiska känningar genom hela landet eftersom dvärgarna nog har ganska god kontakt med varandra. Så länge jargierna "går försiktigt fram" och ser till att alla förstår att de genomför ett fullt politiskt försvarbart krig mot en stad och inte mot just dvärgar kommer nog alla utom möjligen Roghan (framför allt Kraalen renk Roghan, om det är deras stad) att hålla sig lugna, och det är ju det som är det viktiga för Jargien.ing

(poseur som för övrigt inte håller med dvärgboken om att dvärgtrollkarlar är ovanliga utanför drezinklanen)
Det är väl en definitionsfråga; Eon är ju notoriskt vagt om i vilken grad magikunnighet är spridd (går vi efter de få siffror som finns i M&M tycks en promille dock vara en rimlig uppskattning), och säger vi då att dvärgamagiker är en hälften så många är det för ett stort fästa kanske ett femtiotal på en area på några kvadratkilometer, vilket enligt mig är jäkligt mycket.

Dessutom kan ju de dvärgiska magikern troligen sättas under ganska direkt "statlig" kontroll och är nog skickligare än den genomsnittlige mänsklige magikern och tränade att använda stridsmagi hela bunten... ett ganska farligt gäng, alltså, liten numerär till trots.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Hur pass väl utbyggda är kommunikationerna och vägarna mellan de olika dvärgafästena? Hur pass enkelt är det att ta sig mellan Khazim-Renk-Ghor till Kraalen-Renk-Roghan egentligen? Mina spelare tog en handelsresa runt nästan hela asharina halvön och smet mellan Kiaz och Damarien för att sedan vandra norrut och ta dvärgpasset. De undvek Sunari hela tiden förutom en dagsresa igenom, under vilket de två dvärgarna fick gömma sig i öltunnor för att undvika alvernas vrede.

Enligt mig är en resa över Khazimbergen ett mycket riskabelt företag... Bergstroll, grott troll, tiraker och naturen är de största farligheterna, men man kan ju också stöta på en drake... jag räknade på att det tar 3 gånger så långt tid att ta sig fram över bergen (allra främst som att de hade en vagn så borde det varit 5 gånger) än det gör att ta sig fram längsmed en väg. Detta under förutsättningen att en guide leder dem längsmed de bästa passen och de mest farbara områdena.



Jag tror ärligt talat inte att det är något större problem att resa genom Sunariskogen, en hel del handel mellan Khazim-Renk-Ghor och asharierna sker förmodligen den vägen (om inte alverna blivit sura på dvärgarna och bestämt sig för att stänga vägarna genom skogen). Alverna gillar visserligen inte dvärgarna, men det råder fred mellan de två folken (undantaget Henea, undvik södra sunari). Det värsta dvärgarna måste stå ut med är diverse rasistiska kommentarer (illa nog, särskilt för en stolt dvärg, men det slår antagligen att gömma sig i tunnor) och att vakter kollar upp dem extra noga, men de behöver nog sällan frukta för sitt liv så länge de inte springer runt och muckar gräl med alverna. Inte heller Damarien brukar vara något större problem för dvärgar att ta sig igenom så länge de håller sig till vägarna, låter sin packning sökas igenom och inte beter sig misstänkt. Damarierna är sedan gammalt vänligt inställda till Khazim-Renk-Ghor och Thamas skulle knappast våga förlora handeln med fästet eller på annat sätt stöta sig med dvärgakungen. Det kan vara lite jobbigare för människor som vill resa genom Damarien, men så länge de är beredda att utstå en hel del byråkratiskt elände och kontroller vid gränsen och inte gör något misstänkt (de måste bland annat berätta hur länge de planerar att stanna i landet, vad de har för ärende och vilka vägar de tänker ta)så går nog det med.

Så om rollpersonerna inte gjort sig till ovänner med jargierna, damarierna eller alverna så är nog den enklaste rutten mellan Khazim-Renk-Ghor och Kraalen-Renk-Roghan antingen: Khazim-Renk-Ghor - Helm - Mirron - Jukon - Amra - Erafalan - Athor - Kraalen-Renk-Roghan (folk som inte gillar att åka båt kan ta norra skogsvägen mellan Helm och Jargien, den går längst med kusten från Helm och in i kejsardömet och slutar vid Jukon. Den är dock rätt oanvänd och i rätt dåligt skick, särskilt på den Jargiska sidan), eller Khazim-Renk-Ghor - Halea Teren - Emori - Lim'alan vhic Sunariye - någon mindre väg över Tarmassivet - Kraalen-Renk-Roghan.
 
Top