Nekromanti Dvärgar

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Har funderat länge och har fortafarande inte kommit på något svar. Vad äter egentligen dvärgar? Sitter de kanske i sina små grottor och käkar svamp eller??
Hur ser ett dvärgiskt rike ut? Hur stort är det? Hur många bor där? Består det av en stor stad eller många små?
Hur förhåller sig befolkningstillväxten jämfört med människornas eller alvernas?


//Fredrik - Skoltrött
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Du har väl läst Sagan om ringen? Moria är ett utmärkt exempel på ett dvärgafäste. Ett stort sådant, alltså. Vad jag har för mig brukar dvärgar äta just svamp, tillsammans med antingen importerat kött eller kött från varelser som lever nära dem (typ bergsgetter och björnar).


Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Dvärgar: lösning

Orkar du vara lite originell undviker du helt detta problem. Tänk om dvärgarna inte alls bor i gruvor? Antag exempelvis att de bor och har smedjor i små stugor vid foten av gruvberget, och föder upp djur där som i vilken normal by som helst. (med reservation för att "normal" innebär "par för rollspel", inte "historiskt riktig") Om de sedan bygger (kanske använder de förslavade or--er till detta, och bara smider själva) stugorna med stenen, så är även detta mysterium kirrat. Annars har de antagligen bara en sådan där vaddetnuheter ("tailings" på engelska) på gårdsbacken. :)

Feliath - ena foten i graven, den andra i klaveret
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Tja de lever väl inte helt isolerade ifrån omvärlden. de säljer sådant som de själv har tillverkar samt råmatrial så som järnmalm eller förädlat så som järn och stål. Pengarna de för vid försäljningen använder de bland annat att köpa in t.ex. spannmål, grönsaker, kött och fisk m.m.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
varför inte göra någonting orginellt och låta dvärgarna inspireras av inka- eller maya-kulturen, eller kanske av de gamla egypterna. det där kanske inte alls är din grej förstås, men jag tycker det vore fantastiskt häftigt med dvärgar som bygger enorma pyramider (eventuellt med enorma underjordska komplex anslutna - pyramiderna är kanske bara utkikspunkter/offerplatser/planetarium/något annat) och sysslar med astronomi. bara en idé.
/sinisa
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Har funderat länge och har fortafarande inte kommit på något svar. Vad äter egentligen dvärgar? Sitter de kanske i sina små grottor och käkar svamp eller?? Hur ser ett dvärgiskt rike ut? Hur stort är det? Hur många bor där? Består det av en stor stad eller många små? Hur förhåller sig befolkningstillväxten jämfört med människornas eller alvernas?"

En hel del av dessa frågor försöker jag ge svar på i modulen "Dvärgar: Stenens söner" till Eon. Alltihop är visserligen till Eon, men borde passa generella dvärgar i generell fantasy.

Andra balla dvärgar är de i Castle Falkenstein. Dvärgar är helt enkelt den manliga avkomman mellan en dvärg och något annat älvafolk (jo, dvärgar är älvafolk i Castle Falkenstein). Kvinnlig avkomma blir mammas sort.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
I Drakar och Demoner äter de iallafall svampar, eftersom det är vål det enda som de kan odla med någon större framgång i underjorden.

"Soylent Green is people!"
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Dvärgar: lösning

I Gemini bor dvärgarna i människornas länder och har ungefär samma ställning som judarna i det medeltida samhället. Inte särkilt omtyckta altså. De arbetar som lego-knektar och hantverkare. Inget problem med mat direkt.

/Korp
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Har du läst mina tankar???

Precis så där hade jag funderat på att göra i mitt eget rollspel Genesis! Egyptendvärgar! Du måste vara telepat eller nåt.
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Re: Har du läst mina tankar???

*lägger pekfingrarna mot tinningarna*

"och nu: skedböjning med tankekraft"

ahem. rent allmänt är det där ett jättebra sätt att vrida lite på de gamla uttjatade schablonerna av dvärgar/alver/troll osv; leta i gamla främmande kulturer. det skapas en slags spänning mellan den klassiska bilden av de där folken som alla (rollspelare) har i sina hjärnor och det helt nya och främmande. vad sägs tex om alver eller kanske orcher inspirerade av det kejserliga, medeltida kina? och så vidare.

/sinisa
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
manligt och kvinnligt

..eller enligt den gode pratchett, där människorna TROR att det bara finns manliga dvärgar, problemet är att både manliga och kvinnliga dvärgar finns, och båda har långt skägg, fult humör, och ett par rejäla lager ringbrynja över alla eventuella kroppsliga skillnader
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Rätt lustigt, enligt nordiskt mytologi ( valans spådom eller den poetiska eddan, kommer inte ihåg riktigt) så upptäckate Odin och hans bröder efter att de format jorden av ymers kropp och skapat människan, att ymers kropp var full av likmaskar. Då tog de dessa maskar och gav de mänskligt utseende och förstånd på så sätt skapades alfer och dvärhar.

Per
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Vilka bodde i underjorden på stenåldern??. Med vad jag sa menar jag sådana som aldrig(nästan) kommer upp.

"Soylent Green is people!"
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Det har hittats en hel del grottmålningar och andra fynd som tyder på att människor höll till i grottor.

Varför skulle dvärgarna inte komma upp? Det verkar oerhört dumt eftersom ett underjordiskt ekosystem torde vara synnerligen torftigt. I och för sig om de äter sten och grus kanske...

/The Danno
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Dvärgarna håller sig på sin kant och kommer mycket sällan upp och äter svamp. Det har tappat förtroende för de "överjordiska" raserna.

"Soylent Green is people!"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Mitt rollspel

Kinesorcher låter trevligt, men vad gäller alverna hade jag mer tänkt mig Inka/Maya-varianten. Det skulle vara roligt att skapa ett sådant rollspel, speciellt eftersom jag har ett egenkomponerat system (dock under utveckling). Skulle uppskatta om du kom med fler idéer, eller kanske t.o.m. hjälpa mig att utveckla spelvärlden?
 
Top