Nekromanti Dvärgar

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Tjena!

Nu har jag påbörjat ytterligare ett sidoprojekt(det blir många bollar i luften nu; tre pågående skriverier till rollspel, bilder till samtliga, bilder till ytterligare ett rollspel, två hemsidor, grfafisk och allt, samt ett skivomslag och en SLskärmsbild, men jag har mycket fritid/images/icons/crazy.gif).

Nåja, den lilla nykomlingen heter Sisu, och beskrivningen av det finns på den lilla länken där, ja.

Om ni inte orkar läsa, eller om något är på tok, så kan jag berätta att det handlar uteslutande om dvärgar, innan de kommer upp på jorden. Kanske inte en så orginell idé, men jag vill ändå göra den så bra som möjligt, i hopp om att få lite respons.

Nu är det så, att för första gången i mitt liv, vet jag inte riktigt var jag ska börja. Börja skaffa fakta och intryck och dylikt. Det enda liknande jag känner till är det uråldriga "Zwerge", men det är ju inte en särskillt tillförlitlig källa...

Så...
...har någon litteratur/sajtips?
...vad tycker ni ska vara med i ett spel om dvärgar?
...några synpunkter innan jag kickar loss?
...bra undergjordiska varelser*

*)jag vill gäna veta lite om kobolder(varelserna alltså). Allt jag får fram är att de skojjade med folk när de skapade ämnet kobolt och att de är små bergstomtar av nåt slag.

"Sexlaskar i en slask... FAN!!!"

/Mask
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Ska det vara fantasy dvärgar eller ska de vara grundade på någon arketyp från vår värld (tex dvärgarna i vikingalegenderna) eller ett mellanting? Alla är intressanta men det blir ju lite olika tips/åsikter.

Tillsvidare kan jag bjuda på en lite annorlunda dvärgberättelse där Dvärgen Allvis och Ving-Tor diskuterar. Märk på slutet att vissa trollegender och dvärglegender verkar vara liknande.
http://www.lysator.liu.se/runeberg/eddan/se-10.html
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Det ska typ bli något mellanting. Vikingarnas och tyskarnas dr är helt enkelt för trista(generella, typ), och fantasydvärgarna är grovt kategoriserade, så något mellanting får det bli.

Jag hade tänkt göra så att dvärgiska krigare ska vara ganska precis som fantasydvärgarna, emedan resten ska vara lite mer 'vardagsdvärgar'. Den stora nackdelen med nordiska och germanska dvärgar är att de är onda och ynkliga(ex. Mimé i "Ring von der Niebelung")! Det är ju inte så kul att spela!

Jag vill gäna ha lite tips ochtankar åt båda hållen, så kan jag mixa och trixa lite som jag själv vill.

Tack för eddantipset, jag har faktiskt den boken hemma, men den där grejen hade jag inte sett.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Det ska typ bli något mellanting. Vikingarnas och tyskarnas dr är helt enkelt för trista(generella, typ), och fantasydvärgarna är grovt kategoriserade, så något mellanting får det bli.

Jag hade tänkt göra så att dvärgiska krigare ska vara ganska precis som fantasydvärgarna, emedan resten ska vara lite mer 'vardagsdvärgar'. Den stora nackdelen med nordiska och germanska dvärgar är att de är onda och ynkliga(ex. Mimé i "Ring von der Niebelung")! Det är ju inte så kul att spela!

Jag vill gäna ha lite tips ochtankar åt båda hållen, så kan jag mixa och trixa lite som jag själv vill.

Tack för eddantipset, jag har faktiskt den boken hemma, men den där grejen hade jag inte sett.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Det ska typ bli något mellanting. Vikingarnas och tyskarnas dr är helt enkelt för trista(generella, typ), och fantasydvärgarna är grovt kategoriserade, så något mellanting får det bli.

Jag hade tänkt göra så att dvärgiska krigare ska vara ganska precis som fantasydvärgarna, emedan resten ska vara lite mer 'vardagsdvärgar'. Den stora nackdelen med nordiska och germanska dvärgar är att de är onda och ynkliga(ex. Mimé i "Ring von der Niebelung")! Det är ju inte så kul att spela!

Jag vill gäna ha lite tips ochtankar åt båda hållen, så kan jag mixa och trixa lite som jag själv vill.

Tack för eddantipset, jag har faktiskt den boken hemma, men den där grejen hade jag inte sett.

"Jag kom, jag såg, och jag trodde inte mina ögon."

/Mask
 
Top