Nekromanti Dvärgar+sprit

Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Hur mycket svarta draken klarar en medeldvärg utan att bli full? En kompis till mig sa att en dvärg klarar 1,12 liter!!!
Varför får dvärgar lättare att supa? Kom inte med den uttjatade förklaringen om att dvärgar föds på öl, då borde de vara alkisar hela högen.

"General, det skulle vara självmord att försöka svälta ut dvärgarna, då blir de nyktra och då skulle vi behöva 500 000 soldater för att vinna. Anfall nu när de är fulla!"

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
1,12 liter!!! Hur mycket skulle en liten Ghor-uschling behöva för att dö??? En kagge???En tunna???
Alla dvärgar kanske är besatta av en demon och en transformator osv i strupen, som använder den hydrotropiska effekten rena, vilket aktiveras varje gång dvärgen dricker. Detta gör att dvärgen tål lite mer.

1,12 liter starksprit är rejält livsfarligt!

T ex vikingar var mycket mer bärsärk när de var fulla, eller flugsvampshöga. Dvärgarna kanske är farligare när de är fulla av Kvasr.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Det behövs ingen bra förklaring egentligen, det är ju inte jorden som vi disskuterar, i Mundana finns det t.ex. magi, drakar, alver och dvärgar. Är inte dessa saker lite mer otroliga än att ett folkslag är bra på att supa? jag bara undrar...

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Helmut

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
31
Location
Stockholm, Sverige
Som jag tror många har påpekat förut i detta forum så är inget omöjligt och troligheten att de skulle finnas magi är lika stor som den att det inte skulle finas. Nu är det så att du och ingen som du känner (i den mån du uppfattar din omgivning) har troligen obserberat något sådant fenomen betyden inte att de inte finns. Och eftersom du inte har uppfattat ett slut på de som finns omkring dig kan du inte veta vad som finns bortom det. Så låt oss lägga av att säga att saker är otroliga utom när vi pratar om matematisk räknebara troligheter.OK?

Från Helmut - the Rebel
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Allt beror på vad du räknar som full. 1,12 liter är dock att ta i. Men Eons regler för Supa är inte de bästa. Vi tar en normal Ghordvärg (STY 14, TÅL 14, VIL 12, UK 8, Kraftig och Supa 7). Dvärgen tycker att det skulle vara intresant att veta hur många Svarta Draken han tål, och går såldeles in på värdshuset för att undersöka. Dvärgen har inget i utmattning när han börjar dricka. Efter tre junfrur (24 cl) så är han påverkad och får -1 i FÖR, han behöver dock inte slå något slag mot Supa ännu. Efter ytterligare två jungfrur (Totalt 40 cl) så får dvärgen -2 i FÖR. Två till jungfrur (56 cl) och nu måste dvärgen slå Ob1T6 mot Supa 7 samt dra av tre från FÖR. Slaget lyckas och dvärgen tar en till jungfru (64 cl) och gör ett nytt slag mot Supa 7. Då slaget lyckas så tar sig dvärgen sin nionde jungfru (82 cl), sänker FÖR med 4 och slår Ob2T6 mot Supa 7. Om slaget misslyckas så ska dvärgen slå Ob4T6 mot TÅL 14 eller svimma. Vid det här laget så har dvärgen så stor chans att misslyckas med sitt Supa slag att han kan räknas som full.

Bela
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
I princip så förklaras allting annat i moduler och artiklar. Magiteorier till exempel.
Som du säger då är det inte jorden vi diskuterar men ändå gör man förklaringar och teorier om de flesta av sakerna du raddade upp. Men att dvärgar tål mer sprit, "så är det bara". En förklaring till att dvärgar tål mer sprit kan jag förstå att man vill ha i det läget.

Inte för att jag bryr mig ett skvatt. Men så har jag aldrig läst något om magiteorierna och varför drakar finns intresserar mig inte.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
En dvärg med 7 i supa är ingen dvärg /images/icons/smile.gif

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Glömde perfekt

Om dvärgen sog något perfektslag så får han inte utmattning av den senaste drinken. Med tanke på att han slog två lätta slag så borde han slagit ett perfekt och därför fått i sig ytterligare en jungfru. Så vi får anta att dvärgarnas anatomi är mer alkoholresistant än våran egen.

Bela
 
G

Guest

Guest
Re: Glömde perfekt

Hmm...perfektslagen krånglar till det lite... ska man räkna Ob0t6 som ett perfekt slag? jag räknade inte på det... hur som helst tycker jag att reglerna är lite sjuka när det gäller alkohol...

Mvh Ezzy
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Glömde perfekt

Jag undrade också det. Men om så var fallet så skulle ingen bli full efter som alla slag blir perfekta och ingen dryck ger utmattning.

Bela
 
G

Guest

Guest
Re: Glömde perfekt

ja... men alla Ob1t6 då? hälften av dom blir ju perfekta... jag tycker att problemet ligger i att dvärgar och tiraker både får mer UK och lättare på supa slaget... så jag har ändrat på reglerna lite. jag tog bort båda. :C)

Mvh Ezzy
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Varför inte?? bara för att man är dvärg om man nu är det så behöver man inte dricka sprit... Jag tycker faktiskt att en dvärg som e nykterist skulle vara coolare än en dvärg med 22 i supa eller nåt sånt extremt löjligt högt... varför? För att det skulle vara ovanligt... och om man nu inte tycker att dvärgar tål så mycke sprit så kan man la modifiera reglerna.

/King Kromm
 
G

Guest

Guest
jag tänkte räkna ut hur mycket en "normal" dvärg som är med i ghors väktare tål. jag räknar en ghorväktare som normal om han har värden som antagnigs kraven, alltså:
STY:17
TÅL:17
VIL:17
UK:10
Kroppsbyggnad:kraftig
Supa:8(Obs. de flesta dvärgar ha mer i supa men det orkar jag inte räkna på)
vår normala dvärg ska festa med sin polare i ghors väktare men innan han traskar iväg till festen på kvällen så äter han lite mat. för enkelhetens skull räknar jag på hur många utmattnings kryss som behövs för att göra han redlös(Misslyckas med ett supa slag). De första sextio kryssen slås med Ob0t6(han får alltså inte perfekt men misslyckas inte heller). när han har fått sextio kryss så ska han slå med Ob1t6 nu är chansen att lyckas perfekt ett på två(1/2)(Obs. jag räknar inte med fummel chans å så) och därför bli hälften av alla slag perfekta så därför räknas alla kryss som han får på svårighets nivån Ob1t6(Med mod. annars Ob3t6) som två stycken kryss. alltså får dvärgen 40 kryss istället för tjugo på svårighets nivån Ob1t6. efter det så kommer nivån på Ob2t6 som räknas som normalt alltså plus tjugo(60+40+20) om han dricker mer nu så kommer slaget att misslyckas och han kommer att bli redlös. om han vill fortsätta att dricka tills han svimmar så får han hålla på tills han har passerat den omodifierad svårigheten Ob4t6. Så nu kan man räkna om det till olika typer av drycker.
Svarta draken=120/8*8cl=120cl=1.2l
Kvasr=120/8*0,5l=15*0,5l=7.5l
alltså behöver han dricka ungefär fyra liter kvasr innan han är helt färdig. om vi nu kollar hur mycket det går åt på festen då. festen är en privat fest för ghors väktare som är 120 till antalet. alltså kommer det gå åt 120*7.5l=900l kvasr på festen eller 120*1,2l=144l svarta draken. hur mycket kommer festen att kosta då? om dvärgarna dricker 3/4kvasr och 1/4svarta draken så kommer det att totalt gå åt 675l kvasr och 36l svarta draken. Kvasr kostar ungefär 4.75s per liter och svarta draken kostar ungefär 29.25s per liter.
kvasret=675*4.75s=3206s
svartadraken=36*29.25s=1052s
totalt:3206+1052=4258s

huum... jag har säkert gjort något pinsammt misstag så rätta mig gärna.

Mvh Ezzy
 
G

Guest

Guest
Re: Ingen har...

påstått det nej... men nu vet man i alla fall varför dvärgar inte har någon enorm skatt i eon som det är brukligt i andra rollspel... hur som helst så tycker jag att eons dvärgar är mycket bättre än alla andra dvärgar trots de(enligt mig) dåliga reglerna för dvärgar.

Mvh Ezzy
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
min egen privata förklaring äratt dvärgar har ett enzym eller så som gör att dom bryterner alkohol snabbare än mäniskor.

jag har hört någonstans att vi "västerlänningar" har ett sådant enzym eller vad det nu var,
men att t.ex japaner saknar det och därför blir fulla snabbare.
jag har inte den blekaste om det är sant eller inte,
men påståendet var så bra att jag genast norpade det till mina dvärgar.


om man nu måste ha en annan förklaring än att dom är dvärgar.


Tearlach: skål på er.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Tearlach on 2001-02-05 20:38.</EM></FONT></P>
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Ingen har...

Men det kan också vara därför dvärgar är ganska giriga och mycket ofta "gräver" fram massa metaller och ädelstenar...

/King Kromm
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Varför lever alver längre ?

VARFÖR HA SKILNAD MELLAN RASERNA !!!
jag är mycket upprörd då jag hoppats på ett monotont rollspel där alla är exakt identiska. SKÄMS NEOGAMES FÖR ATT NI FÖRSÖKER SKAPA EN VARIERAD VÄRLD.
FYYYYyyyy...,, på er. BwwwwAhAhaHaHaHa Ha (Vansinigt skratt)

-Moonshadow
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Alviskt vin är bätre än vatten.

Gammalt dvärga ordspråk men varför inte en nyckterist dvärg.
OCH NÄR DU ÄR IGÅNG KAN DU VÄL RAKA AV SSKKÄÄGGEETT OXÅ.
Ett tom stop är inte bra skika det åt höger...
(men fyll det gärna med MJÖLK);]

-Moonshadow
 
Top