Nekromanti Dvärgar och deras yxor

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Har funderat på de där släktklenoderna som dvärgarna begravs med, hur hänger det ihop egentligen? Går man in i gravvalvet och hämtar farfarfarfarfars yxa när det föds en ny dvärg, eller hur är det tänkt? Om så är fallet, vad händer med yxor som försvinner ur familjen av ena eller andra skälet, ras i gruvor, uppätna av troll, gått vilse i skogen osv osv. Om yxorna görs av järn, hur klarar det sig genom århundradena? Eller har alla dvärgar mithrilvapen? Eller är de magiska? Smälts de ner för att skapa nya när de har blivit tillräckligt slitna?

Awaiting MERMAID: the Dehydration
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Här är min lilla idée om detta område (inte alls snott näedå):
Yxan har någon släkting fått för länge sedan och under tiden så har bladet (blad går sönder) och handtaget (hantag går av) bytts ut och när en generation dör ges yxan vidare till den älste sonen och en kopa av familjeklenoden begravs med den döde.

Edgar - Inte alls insperead av Pratchett näedå...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Men då är det bara en yxa som finns i varje släkt, om varje dvärg skall ha en sådan yxa så får varje par av dvärgar bara avla en son eller bara ett enda barn (beroeende på om dvärgflickor också bär yxa). Begravas med en kopia? Känns inte riktigt trovärdigt. Nån annan som har något förslag?

Awaiting MERMAID: the Dehydration
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
...man har givetvis...

..flera yxor i släkten...några för att slåss med..andra cermoniella och utsmyckade som går i arv :gremsmile: Dessutom är det bara krigarna som begravs med sina yxor!

RiotMinds
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Re: ...man har givetvis...

Bara nyfiken, när använder dvärgar ceremoniella yxor?
Om varje dvärg får en yxa när han (får dvärgflickor också yxor?) föds, men bara krigare begravs med den, vad händer med övriga yxor, blir de råmaterial till nya eller ärvs de bara nedåt i generationerna?

Jag antar att Tuvargs dvärgar inte följer mönstret där alla dvärgar anses vara krigare vid sidan av sitt andra yrke? För då skulle ju alla dvärgar begravas med sin yxa.

Varför har just yxan vunnit sådan popularitet? Den är ju ett tämligen värdelöst redskap för den som bor under jorden.

Awaiting MERMAID: the Dehydration
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,483
Location
Stockholm
Re: ...man har givetvis...

Svärd var inte särskilt bra som redskap för människor ovan jord de heller.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Attack-Bosse

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
50
Location
Göteborg
Angående dvärgarnas yxproblem

Tja, det är ju en svår fråga. Man skulle ju kunna anta att varje dvärg har en yxa och att alla krigare får en extra yxa som de begravs med. Men jag har svårt att se hur den nya yxan som de begravs med skulle kunna vara en släktklenod, men man skulle kunna begrava krigaren med den gamla yxan och uppta den nya som släktklenod. Men i en släkt med många krigare skulle en yxa bara gå från far till son (eller till moder till dotter, moder till son etc, om dvärgflickor också får yxor) och det är ju inte mycket till släktklenod.

Sedan är frågan med vad som händer med de dvärgkrigare som dör innan sina föräldrar? De har ju ingen ärvd yxa att begravas med. Begravs de enbart med sin egen yxa, eller ärvs alla yxor och inga nya görs, eller begravs de utan yxa?

En annan teori är att dvärgarna har ett minskande antal yxor, eftersom krigarna begravs med dem, men att det inte gör nånting, eftersom dvärgarnas befolkning minskas med lika många som antalet krigare.

Detta är i alla fall något som måste klargöras snarast.
 

Attack-Bosse

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
50
Location
Göteborg
Jag vet!

Kan det vara så att dvärgarna i urtiden skapade ett jättelikt lager av goda kvalitetsyxor, som förvarar sterilt för att de skall hålla. Och sedan när man behöver en släktyxa, går man bara och tar en yxa från lagret som är skapad av ens egen ätt och vips har man en släktklenod, man kanske bara behöver skaffa ett nytt skafft.
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
Re: Hahaha

Jag tror nog att det finns cermionella "begravningsyxor" som typ är helgade i något tempel eller liknande för att skydda den döde i "livet efter detta".

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,483
Location
Stockholm
Re: Angående dvärgarnas yxproblem

Ja det här med dvärgarnas yxor är nog det absolut viktgaste RiotMinds har att ta tag i. I mina ögon är DoD6 ospelbart innan vi får klarhet i detta.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Hygglo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
162
Location
Lund, skåne
jo...

Ja, som sagt... Det där med dvärgarnas yxor är jävligt viktigt... fan, nu måste jag sticka och slänga min regelbok... det där har stor betydelse för mej... Fan... RiotMinds får skriva om hela spelet och trycka nya böcker...

Hygglo was here | KoRn Rules
/images/icons/cool.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Helt rätt!

Låt de trycka om böckerna! Eh, vänta lite nu.. Ni är sarkastiska

[color:green]Han</font color=green> som finns bakom till... Ibland
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Jo, jag fattade faktiskt det.. (nt)

Det var nog ett NT på det här meddelandet sörru..

[color:green]Han</font color=green> som står precis bakom dig... ibland
 
Top