Nekromanti Dvärgar och Alvers livslängd?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Jag har inte tillgång till så många böcker, och i dom jag har har jag inte sett till något om ungefär hur länge dessa två raser lever.

Dvärgar brukar i dom flesta fantasyrollspel jag har sett leva i 200-500 år ungefär (om man kan kalla en skillnad på 300 år "ugnefär"=) och alver lever antingen hur länge som helst eller i alla fall några tusen år.

Hur är det i Drakar och Demoner? Och i vilka böcker kan man läsa mer om detta?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
För DoDT står det i Trudvangs Hjältar:
Dvärg 130 år
Alf 200-250 år (men ett fåtal alfer är odödliga)

För DoD6 Expert:
Dvärg 600 år
Alf odödlig
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det där är i sig ganska varierande från varje DoDupplaga, och vad jag har för mig anger inte ens de gamla upplagorna någon maxålder.
Dock brukar dvärgar leva mellan 300-600år, jag själv skulle föredra majoriteten förslag som brukar ligga runt 300-stäcket.

Vad det kommer till alver brukar man säga att man borde inte tillåta en spelare att vara äldre än 1000 år, då detta bringar stor kunskap och vetskap om världen och idag glömda ting - alltså, annars blir denne RP för smart och vet alldeles för mycket. Kanske mer än du själv vet om din värld?

Det är liksom nog häftigt att vara tusen år, dock kan en alv bli hur gammal som helst - de som är alver till 100%. Är ättledet brutet och det finns någon uns av "orent" blod tappar denne alv sin livslängd ju mer orent blod dennes ättled innehåller - ju mer mänskligt blod, desto mer mänsklig.

Men alltså, en renrasig alv blir hur gammal som helst, om denne inte förtärs av grav sorg eller dör i strid. Detta är något som baseras på Tolkiens version av älvfolken, och det är väl också den populäraste versionen.

Eftersom jag själv avgudar Tolkien, samt just älskar hans version av älvfolk kör jag på samma grej. Sorg och vapen är det enda som tar kål på en renrasig alv, annars är dess livslängd oändlig.
Och den högsta åldern jag själv någonsin låtit en spelare ha på en alv är kring 2000-3000 år, detta på grund av en del baktankar. Hehe...
Hoppas jag kunnat hjälpa dig något.

I början när jag började spela tog jag mycket hjälp från saker som folk skrivit själva och lagt upp på Nimins.
Här hittar du en uppsjö av husregler till de flesta av versionerna, och jag skulle tro att du också hittar rasmoduler där du kan kika på olika ålderförslag. Nå, inte bara husregler, utan droger, vapen, rustningar, scenarion, nybörjaräventyr etc.
Värt att kolla om man inte kommit så långt med sitt eget skapande. Sedan kan du ju alltid höra av dig till Han, då han skapat en egen DoD-version kallad EDoD. Honom kan du nog ta mycket hjälp av, han är duktig på sådant - om inte annat kanske han har jättebra rasmoduler i sin version?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Perfekt! Det är Expert vi kör med (jag kanske borde börja precisera det när jag ställer frågor i fortsättningen. Jag har förstått att kan vara ruggit stora skillnader från version till version =).

Tackar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Du säger att du inte har tillgång till så många böcker, finns Köp/Sälj-forum här, efterlys alla böcker du behöver då, du kan även göra det på Sveroks forum, sedan kan du alltid kolla Riotminds forum om det finns något sådant där - minns inte sjäv. Kolla på Tradera, det kan du också göra, då kan du få böcker för en småslant - om du har tur, eftersom det är budgivning. Vet att det ligger ett parti DoD6-böcker där nu.
Men det konstiga, tycker jag, är att om du spelar DoD6 Expert så lär du skall ha den boken - Expert Regelboken. Den boken har jag själv, och där finns minsann åldrar.

Nåväl, DoD6 är inga eftertraktade prylar direkt - kanske att Riotminds shop har kvar 6:ans material än?
Kolla runt vetja!
Riotminds
Sverok
Tradera

Well... Om du nu verkligen gillar att lira det borde det väl vara värt att äga spelet också?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
P.S. på mitt förra inlägg...

P.S. Skall först rätta mig själv - boken Expert Rollpersonen är det du borde ha. Där finns Ålder på s. 10. D.S.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Du både träffade huvudet på spiken och missade det själv =)

Jag _spelar_ DoD expert =)

Jag har bara tagit på mig att skriva och spelleda ett äventyr som ett slags interludim (är det ens ett ord? Är det rätt ord?) mellan delarna i kampanjen vi spelar så att spelledaren (som inte fått vara spelare på 16 år eller så) får spela lite grann han också.

Jag känner verkligen inte för att köpa alla DoD-böcker bara för att skriva ett enstaka äventyr nån gång i bland =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej, men får du inte låna hans böcker inför de delar du skall spelleda då?

Men tycker du att det är kul att vara SL och vill fortsätta borde du köpa dem, och då har du ganska bra info för detta genom det jag skrev.
Nåväl, om skall SL:a så att han får vara spelare, snacka med honom så du får titta i hans böcker då - jag menar regelböckerna är knappast någon sorts spoiler, och Rollpersonen är absolut ingen spoiler om man är spelare annars. :gremgrin:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Jag är redan SL i två spelgrupper =) Jag är blåvägrar att vara det i en till på mer än frilansarbasis så det är verkligen inte särskilt aktuellt att köpa några DoD-böcker :p I synnerhet inte när det finns så mycket annat roligt att köpa.
 
Top