Tack! (Hade visserligen hoppats på att lära mig nåt nytt).Bobby Magikern said:Det vore tvivelaktigt. Termen har redan en betydelse, som dessutom är nedsättande, så att använda den för något helt annat känns märkligt.
//EvilSpook
Tack! (Hade visserligen hoppats på att lära mig nåt nytt).Bobby Magikern said:Det vore tvivelaktigt. Termen har redan en betydelse, som dessutom är nedsättande, så att använda den för något helt annat känns märkligt.
EvilSpook said:Ok - men kan det användas som beteckning på kortväxta på samma sätt som lilliputtar eller hober?
Gullivers resor kanske är ursprunget på ordet lilleputt? Och i såfall är det ju ganska olämpigt.DeBracy said:Vad ordet »lilleputt« har för ursprung och hur det används och uppfattas idag vet jag inte riktigt men det känns också rätt tveksamt som vettig beteckning.
DeBracy said:EvilSpook said:Ok - men kan det användas som beteckning på kortväxta på samma sätt som lilliputtar eller hober?
Hober syftar ju till ett fiktivt folkslag snarare än att var någon benämning på kortväxta i allmänhet.
Vad ordet »lilleputt« har för ursprung och hur det används och uppfattas idag vet jag inte riktigt men det känns också rätt tveksamt som vettig beteckning.
Gör han verkligen det i filmen? Isåfall så är ju det jätteknäppt, eftersom att i boken så är hela poängen att han läraren har lyckats gömma att han är narnier genom att låtsas vara bara kort.En dvärg tillfångatas och avslöjas för rådet och då flämtar alla: OMFG, en dvärg narn! De skulle ju vara utrotade!
Hela grejen föreslår ju ganska kraftfullt att det inte finns »vanliga dvärgar« där.
Kräkla said:Gör han verkligen det i filmen? Isåfall så är ju det jätteknäppt, eftersom att i boken så är hela poängen att han läraren har lyckats gömma att han är narnier genom att låtsas vara bara kort.
Sereg said:Men kan en dvärg då också vara dvärgväxt? Alltså en dvärgdvärg? ;-)