Nekromanti dvärgar oalver (krig)

MASten

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
31
Location
sthlm
jag har för ganska längesedan sett en diskussion på wizards om vilka som skulle vinna ett krig mellan alver och dvärgar.
själv tror jag att dvärgarna skulle vinna på grund av deras con. plus att alver är chaotic och däför inte brukar fungera i stora strider.(läst i en bok,där världen är rollspels baserad).

/the world is not enough/images/icons/frown.gif/ MAsten
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
du vet redan vad jag tycker men men här kommer de: ja tror alverna vinner mycket på grund av deras mäktiga magi.......
 

MASten

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
31
Location
sthlm
Re:( ge upp

jesper har sagt vad dvärgarna kan göra emot det.
DVÄRGARNA KROSSAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


/the world is not enough/images/icons/frown.gif/ MASten
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Dvärgar vs Alver

De som egentligen skulle vinna i ett krig mellan Alver och Dvärgar är ju Människorna. Dvärgar kan berg, Alver kan skog, skulle någon av dessa få för sig att ge sig in på motståndarens terrängtyp ligger de ju i underläge.

Dvärgar har bra Con?
Ja och alver har bra Dex, so what? Dvärgen tål mer, Alven skjuter mer. Det jämnar ut sig.

Alver fungerar inte i stora strider?
Då blir det gerillakrigföring istället då. Små, snabba enheter som gör blixträder (ja, med magiska blixtar också) mot den statiska dvärgarmén.

Men som sagt, om Dvärgarna klampar in i alvskogen eller om Alverna dansar in i dvärgabergen så är de båda lika illa ute i dessa underlägen. I längden vinner ingen av dem.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Är frågeställningen intressant!

Eller ens relevant....varför kan man fråga sig, skulle alver och dvärgar vilja kriga mot varandra. Först och främst lever de inte i samma områden eller terräng, dels så har de andra fiender att rikta sin ilska mot....
....undantaget skulle då vara Drow elves, men det är en annan femma!
Själv tycker jag att det är meningslöst att ens ägna ord åt en sådan här diskussion, så jag slutar skriva genast........

/images/icons/king.gif
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Är frågeställningen intressant!

Du tänker som en sann historiker i orsaker, motiv och samband. Det är inte första gången jag lägger märke till det, och det är faktiskt ganska kul och användbart tycker jag. Jag måste nog hålla med dig om att det skulle vara ointressant med ett krig mellan elves och dwarfs efter att ha läst ditt resonemang.
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Det tycker jag.

Alver och dvärgar är väl klassiska fiender inom fantasy? Jag kan komma på några anledningar för att de skulle vilja ge sig på varandra:

Dvärgarna skövlar skogar för att få bränsle till masugnar och smedjor. Alverna blir sura. Extremt olika kultur och sinnelag förhindrar fredsamma lösningar på konflikten. Rasernas stolthet hindrar dem från att kompromissa.

De gullegoda alverna vill befria de stackars dvärgarna som lever i ett så fascistiskt ordnat förtryckarsamhälle. Dvärgarna måste väl också vilja ha frihet?

Okunskap och rädsla. De båda folken bor på, för varandra, otäcka platser. I den mörka underjorden kan väl bara elaka monster bo? Alt. I den kusliga skogen bor mystiska monster som skjuter förgiftade pilar på alla som kommer in...

Får jag tänka ett tag till kommer jag säkert på fler, men dessa räcker väl ganska långt. Jag tror dock att dvärgarna har oerhörda fördelar i en eventuell konflikt. Hög produktionsförmåga och avancerad logistik, bra organisation och disciplinerade trupper. Större benägenhet för individer att offra sig för kollektivet, pliktkänsla osv. Alverna är kaotiska - när kriget kommer är det bara några som känner för att kriga, andra vill hellre spela harpa, några tycker att dvärgar är gulliga och går över till dem, vissa flyttar hellre därifrån och hela tiden är det ingen som lyder order eftersom alla tror att de själva vet bäst.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
How much wood would a woodchuck chuck?

Orsak? Relevans? C'mon, this is fantasy, man! Varför bor drakar under marken? Varför är alla necromancers magra och har handsvett? Nu när vi äntligen kan få en diskussion där folk har olika åsikter behöver du väl inte komma och förstöra alltihop med fakta och sunt förnuft...

Om man i stället utgår från att alver och dvärgar skulle kriga så blir det en helt annan sak.

Om kriget skulle utkämpas i dvärgarnas terräng skulle dvärgarna vinna. Man kan inte använda magi mot fiender man inte ser, i alla fall inte särskilt effektivt. Om alverna försökte invadera dvärgarnas tunnlar (förutsatt att dvärgarna bor i tunnlar, förstås. I en av mina gamla spelvärldar var de sjöfarare) skulle dvärgarna ha alla fördelar - fällor, bakhåll, lönngångar osv. En belägring skulle nog ochså utfalla till dvärgarnas fördel - det krävs nog mer än alverna har av disciplin och tålamod för att klara av en sån sak. Och dvärgarna skulle knappt märka att de var belägrade - de skulle kunna fortsätta arbeta som vanligt och som jag föreställer mig ett typiskt dvärgsamhälle har de redan strikta vaktturer, ransonering och sånt.

Om dvärgarna däremot kom till skogen för att kriga blir det annorlunda. Alvernas hit&run-takik passar betydligt bättre här, men den fungerar bäst mot lite mindre disciplinerade fiender. Om en alvpatrull skjuter en enda orch kan de lyckas splittra hela gruppen - en del börjar jaga dem, andra försöker fly och resten börjar slåss sinsemellan. Om an alvpatrull skjuter en dvärg har de skjutit en dvärg. Men jag har ändå svårt att tänka mig att dvärgarna skulle vinna - de skulle antagligen inte hitta alvernas städer med mindre än att de systematiskt högg ner hela skogen. Och även om de säkert skulle klara av en sån sak skulle de få en hel del nya fiender på kuppen. Men jag tror inte att dvärgarna skulle lämna sina egna fästen i tillräckligt stor mängd, åtminstone inte särskilt länge. Det skulle ju vara rätt pinsamt att ägna 50 år åt att hugga ner alvernas skog och sen komma hem och upptäcka att en koboldklan passat på att ta över deras egen stad medan de var borta.

Men fientlighet mellan alver och dvärgar skulle knappast leda till krig - på sin höjd skulle båda raserna förbjuda representanter för den andra rasen att komma in på deras område, och med tanke på hur ogärna de ändå gör det skulle det inte märkas någon skillnad.

Så du hade rätt i alla fall. Damn

/JPS
 

NrutdinElakaCLR

Veteran
Joined
6 Feb 2002
Messages
9
Håller med

Dvärgarna skulle krossa Alverna i krig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag /images/icons/laugh.gif åt de stakars Alverna
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Thanx for trying!

Det var ju kul att du ansträngde dig i inlägget Quan'talis.../images/icons/laugh.gif
Du stärkte bara min ställning med ditt argumenterande, vilket var kul. Dock har du rätt...Det är Fantasy, så allt behöver inte bygga på logik eller sannolikhet. Även om de flesta Fantasy världar består enbart av Svart och Vitt; de onda mot de goda. Och eftersom Alver och dvärgar oftast klassas bland de goda, så slåss de ej mot varandra. Även om de kanske inte alltid gillar varandra.
Det som jag dock tyckte kändes pubertalt var att spekulera vilka som skulle vinna om det blev krig frågan.....känns totalt ointressant att ens offra hjärnceller på!

/images/icons/king.gif
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Tycker att...

...din beskrivning av alver ligger närmare Drakar och Demoners än Dungeons and Dragons alver. Skulle hemskt gärna vilja se dvärgar spöa skiten ur Drow elves....eller en enklav med sun elves wizards...eller wood elves.

Om nu alver bara spelar harpa och sjunger....så dricker ju dvärgar bara mjöd och skrålar fyllevisor......det skulle ju då bli ett Battle of the Bards. Då tror jag att alverna vinner...bara för att spekulera alltså...

/images/icons/king.gif
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Hmmm

Tack för det.....eller var du ute och fiskade efter plus poäng hos din DM /images/icons/laugh.gif
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Alignment finns inte i Drakar väl?

Jag baserade i stort sett hela mitt resonemang på alignment - lawful mot chaotic. Min poäng var (genom att räkna upp ett antal alternativa alviska attityder, varav harpa en) att de kaotiska alverna inte agerar som grupp utan helt enkelt kan få för sig att de inte känner för att kriga - åtminstone inte idag. Deras attacker koordineras inte (ojsan de där alvkrigarna skulle ju anfalla på kullen, nu fick de ju vårt eget meteorregn i nacken), varenda en ska spela hjälte och kanske röjer bakhåll etc.

Min uppfattning är att disciplinerade arméer med god organisation vanligtvis vinner krig (det finns rimligtvis en anledning till att militärmakten strävar efter dessa ideal). Om de dessutom är uppbackade av en välorganiserad, industriellt avancerad och plikttrogen stat kan det väl knappast skada?

BTW Wood elves är ett av de mest korkade folkslagen (-2 INT, kobolder och hobgoblins exempelvis är smartare). Det får iallafall mig att tro att wood elves knappast är särskilt framgångsrika som folk.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Alignment finns inte i Drakar väl?

Och hur väl kan Dvärgarna leda sina trupper med -2 i charisma?
(För att göra diskussionen längre, än vad som behövs)

/images/icons/king.gif
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Hmmm(OT)

Not so.........jag tror det finns en sanning i det. Din utbildning har format dig, precis som min utbildning har format mig tror jag. Jag tror på sannolikheter och matematiska samband och tänker lite så när jag spelar rollspel, även om jag vill ha ett djup i karaktären, och du tänker lite som en humanisthistoriker, i termer av orsaker, samband och motiv till människogruppers handlanden. Det påminner mig om att du påstod att 10.000 sun elfs i min hemstad var för mycket samt motiveringen du gav till det, nämligen att då skulle dom ha påverkat Calimshan för mycket och kanske förslavat det, det var också ett exempel på snabbt om än banalt tänkande där du övervägde om en specifik makt var plausibel utan att det skulle ha påverkat omgivningen för mycket. Och där kom du fram till något ganska vettigt, nämligen att det var för mycket. Bara för att ta ett exempel från på sistone, alltså./images/icons/clever.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Thanx for trying!

Hjärnceller går väl inte åt när man använder dem? Not that I would know...

Krig i fantasy skulle ju kunna vara ett intressant ämne. Det är ju väldigt vanligt med krig mot ondskan i böcker, men i rollspel är det betydligt ovanligare. Antagligen för att om man besegrar ondskans krafter finns det inte så mycket kvar att göra...

Men det finns säkert massor att tänka på om man vill ha med ett krig eller två i sin kampanj, så om någon behöver ett ämne för ett nytt inlägg är det ledigt...

/JPS
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Håller med

Inte för att jag egentligen har något bra svar på en konstig fråga men brukar inte alver sluta sig samman för att försvara det som är deras, när de flyttar brukar det ju inte bero på att de blir bortkörda. Först slåss de för sin skog i femtio år och när kriget är slut och de vunnit, då flyttar de. Dock skulle de aldrig gå i krig mot dvärgarna om inte dvärgarna anföll först och då skulle nog alverna ge sig när de kört bort dvärgarna ut skogen/staden.

Drows kan man nog inte ta med i diskutionen eftersom de är beredda att kriga mot allt.

Hur som helst om dvärgarna anföll ett alvområde skulle de få pisk för dvärgar är egentligen ena riktiga mesar. Det omvända skulle nog aldrig inträffa.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
System för fältslag finns!

I Quintessential Fighter från Mongoose Publishing, introducerar de något de kallar Open Mass Combat System (OMCS). Vilket är ett system för fältslag.
Kort kan man säga att enheter tilldelas Unit-HP efter antalet individer i gruppen, likväl som gruppens potentiella skada. De har även inkorporerat belägringsmaskiner, kavalleri, moral mm. Dock är väl de magiska inslagen lite sämre.
Allt detta om man får tro Psions recension av modulen:http://www.enworld.org/d20reviews.asp?sub=yes&where=active&reviewer=Psion&product=TQUF, för hela recensionen!

/images/icons/king.gif
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Hmmm(OT)

Att min tanke var snabb och banal får stå för dig. För mig framstod din första version av Medina som banal och overkligt höjd till skyarna. Det blev min uppgift som DM att tona ned de uppenbara powergaming syndromen den led av. Nu tycker jag att den ligger på en rimligare nivå, och är således användbar för mig, och i det Forgotten Realms vi spelar i.
Håller dock med om att våra akademiska traditioner har präglat oss på olika sätt. Men det gör det bara än mer intressant då vi spelar eller diskuterar!
/images/icons/king.gif=/images/icons/clever.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Let's go OT!

Om man nu ska jämföra olika rasers ability modifiers - betyder -2 till int alltid samma sak? Som jag föreställt mig saken handlar wood elves' int-penalty om att de har fördomar mot alla andra, drar förhastade slutsatser och är fruktansvärt envisa (lite som dvärgar, kanske?) medan t.ex halvorchers eller andra "barbariska" rasers int-penalty kommer till uttryck i att de har svårt att förstå vad folk säger, försöker lösa alla problem med våld (och om det inte fungerar, tja, mer våld?) och har svårt för att lära sig saker.

Alltså: om en halvorch försöker lära sig en ny skill (att simma, t.ex) hindras han av att han inte riktigt fattar hur man ska göra (va? vadå hålla huvet över vattenytan?); om en wood elf försöker lära sig en ny skill hindras han av att han minsann levt i trehundra år utan att behöva simma, och hans far levde sjuhundra år utan att sima och hans klan bott i den här skogen i tio tusen år utan att simma så varför... blub...blub...blub....

Det blir ju ingen skillnad rent regelmässigt, förstås.

/JPS
 
Top