Nekromanti Dvärgar med svärd

bullen

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
152
Location
kaninland
jag läste på drakar och demoner forumet att dvärgar egentligen borde använda svärd eftersom man kan sticka med dem och det är för trångt för att svinga fullt med en yxa nere i ett dvärgafästes trånga gångar
det ligger något i det faktiskt
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Borde inte spjut vara snäppet bättre då. För den delen så tror jag att man kan sticka minst lika mra med en krell-kharz

/WolmerX, om du vill ha det där lilla extra.
 

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
Raka av dom skägget också. Det är bara i vägen både i trånga gångar och ovan jord.
 

Carniel

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
53
Location
Sthlm
Ville bara påpeka att dvägrar använder spjut när dom försvararr sina fästen. Tror det står i både dvärgar och krigarens väg.

-Carniel
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jo, dvärgar borde egentligen inte ha yxor men det är tradition att dvärgar ska ha det. Jag tycker det är helt ok eftersom det passar bra till deras still och personlighet även om de borde ha spjut istället. Eons dvärgar är inte speciellt orginella utan spelar mycket på den gamla stilen av dvärgar.

C
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
I just Eon har konstruktörerna faktiskt tänkt till lite, och låtit dvärgarnas yxor vara anpassade till underjordsstrid genom att sätta en spjutspets längst fram på yxan. Om det är för trångt att svinga yxan kan man då i stället sticka med den.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,443
Skägget är praktiskt

Skägget på dvärgar är så otroligt hårt. Ungefär som stålull. Skägget funkar som en ringbrynja. Jävligt praktiskt.

--
Martin Ohlsson
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Sen måste man tänka på storleken på svärdet: dom är oftast riktigt stora, typ två dvärgar höga. Det är klumpigt. Men det finns ju ett par svärd som en del dvärgar använder. Men ovanligt som sagt.

Douggie
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Svärd är väl mest effektiva när man svingar dom? Då påstår jag att spjut är bättre.
Armborst är ju bra i trånga gångar, men det är ju ingen nyhet.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, det kan ju iof stämma, men jag tycker att det skulle se lite roligt ut md en hel hord med dvärgar som har svärd. Men visst, det skulle ju vara mer praktiskt att ha nån sorts svärd i gångar.
Men jag föredrar heller yxor med min dvärg.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
kärlek utan kyssar [OT]

Nej.. Kyssar utan snus heter det!



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
Re: Vad är du för en?

Lugn, lugn.
Det var liknelse för att visa hur dumt det vore att ge dvärgarna svärd istället för yxor. Vad bryr sig dvärarna om hur effektivt det vore med svärd? Gillar man yxor så lyssnar man inte på det örat.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Svärd kan både svingas och stötas, och hur ofta olika tekniker används beror på svärdstyp (kroksabel är t ex ett utpräglat huggvapen, medan kortsvärdet mest används till stick). De flesta yxor funkar dock ytterst dåligt vid stötar - undantaget är då Eon-dvärgarnas krell-hir-kharz och krell-kharz, som ju är försedda med en extra spjutspets.

Spjut är också rätt praktiska när det är trångt, så länge gångarna inte svänger för mycket då de lätt kan bli lite otympliga att transportera.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: kärlek utan kyssar [OT]

<I>Nej.. Kyssar utan snus heter det!</I>

Min fru skulle nog hävda att det enbart är en fördel att vara utan... Utan skägg också, för den delen, men det får hon inte.

--
Åke
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Men det är väl ändå inte så speciellt bra att utrusta alla dvärgar med kort- eller sticksvärd? Då är det väl bättre att ge dom spjut? Kortsvärd är inte så mycket att komma med om man möter något riktigt farligt, speciellt om de är många.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"jag läste på drakar och demoner forumet att dvärgar egentligen borde använda svärd eftersom man kan sticka med dem och det är för trångt för att svinga fullt med en yxa nere i ett dvärgafästes trånga gångar
det ligger något i det faktiskt"


Jag har för mig att man inte svingar en stridsyxa som en galning utan ser till att bilan nästan vilar mot axeln tills man stöter vapnet mot det tänkta målet. Så det borde inte vara allt för svårt att använda en yxa i en grottgång, särskilt som dvärgarna har utrustat sina yxor med en spjutspets. För övrigt så använder dvärgarna ofta spjut i formering.

Bela
 
Top