Nekromanti Dvärgar i Tiban - De fördömdas sista hopp spoiler

mooselord

Veteran
Joined
24 Mar 2006
Messages
8
Hej

Jag håller på att spelleda äventyret "De fördömdas sista hopp", vilket varit rätt så lyckat. Nu börjar vi oss dock närma oss del 3 i äventyret och det kan bli lite problematiskt eftersom 2 av 5 rollpersoner är dvärgar (resten är asharier/soldier) vilket rimmar lite illa med att delar av del 3 utspelar sig på i Tiban och på takalorr. Dels är det ett problem att dvärgarna måste ta sig dit, men det tror jag får att lösa hjälpligt om dvärgarna kan tänka sig att droga ned sig eller liknande under båtresan över.

Frågan är dock hur man hanterar 2 dvärgar i Tiban. Egentligen borde de sticka ut något fruktansvärt och antagligen åka på dyngspö och kanske till och med vli dödade så fort de sätter sin fot i hamnen vilket skulle göra det lite svårt att genomföra de sista bitarna av äventyret. Är det någon som har någon bra idé på hur man kan få det hela att gå ihop? Jag antar att man kan låta dvärgarna gömma sig i en värdshusgarderob under hela vistelsen, men det är rätt tråkigt. Hur kan man få rollspel i Tiban kul för en spelgrupp delvis bestående av dvärgar? Jag är beredd att tänja lite på Eon-världen om det behövs, men helst inte mer än nödvändigt.

Alla bra och dåliga idéer mottages tacksamt. Tack på förhand.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Jag har inte läst eller spelat äventyret själv men du kanske kan förlägga händelserna till en annan ö som är mer dvärgvänlig?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Nu är det länge sedan jag läste äventyret men hur som helst. Spoiler märker det jag skriver ifall dina spelare skulle få för sig att besöka forumet.
Det du skulle kunna göra är att låta en mäktigare tirak (Nekkma Andeblidare?) i staden ta dem under sina vingar. Eftersom han i sig är väldigt mäktig så skulle det inte vara orimligt att han fått varsel/förvarningar om vad komma skall och har lagt ned stora resurser på att finna någon/några utan för tiraksläktet för att hindra det som närmar sig.
På detta sätt så ger du dels dvärgarna en "frilejd" men även rollspelspersonerna en framtida uppdragsgivare/fiende av stora resurser. Samt det hindrar inte tirakerna i stan från att vara dryga/otrevliga mot utbölingarna. Men ingen av tirakerna i stan ger sig gärna in i bråk med rollspelspersonerna då det inte vill störa sig med rollspelspersonernas uppdragsgivare.
Sen kan du ju alltid låta Nekkma använda sig av Tibans ledare att anlita rollspelspersonerna så att spelarna inte vet att Nekkma är den som ligger bakom allt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
haltageten said:
Jag har inte läst eller spelat äventyret själv men du kanske kan förlägga händelserna till en annan ö som är mer dvärgvänlig?
Nix, detta är tyvärr inte möjligt när det kommer till DFSH.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,530
Kan du inte bara ge dem en magisk amulett som får dem att se ut som en annan ras?

Magic! We don´t have to explain shit!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,530
Och om de klagar över att magi reglerna inte fungerar så:

 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
A Wizard did it

Annars kan du väl ha att tirakerna hånar dvärgarna näst intill konstant dock får jag hoppas att dina spelare inte är snabba till blodsutgjutelse vilket då kan ju leda till att hela gruppen dödas rätt fort vilket har hänt för mig mest för jag har en spelare som gärna vill lösa allt med våld dock är det bara roligt ibland speciellt när man känner sig lite sadistisk
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Bara för att driva idén ytterligare, vad är det som gör att det inte går att förlägga till en annan plats? Är det just Tirakerna eller något som är super-plot-specifikt som är viktigt i berättelsen? Platser, föremål och karaktärer går ju förhållandevis enkelt att förflytta. Det jag försöker komma åt är att med lite trixande går det att flytta grejerna om det inte är något som binder allt vid just Takalorr.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
haltageten said:
Bara för att driva idén ytterligare, vad är det som gör att det inte går att förlägga till en annan plats? Är det just Tirakerna eller något som är super-plot-specifikt som är viktigt i berättelsen? Platser, föremål och karaktärer går ju förhållandevis enkelt att förflytta. Det jag försöker komma åt är att med lite trixande går det att flytta grejerna om det inte är något som binder allt vid just Takalorr.
Tirakerna
 

mooselord

Veteran
Joined
24 Mar 2006
Messages
8
Tack för alla tips!

Xyas: Tveksamt om de skulle gå med på det :gremsmile:

haltageten:
Del 3 cirkulerar rätt stenhårt kring tiraksläktet. Att förflytta den delen av äventyret till en annan ö skulle kräva rätt mycket förändring av innehållet på ett sätt som blir svårt. Möjligen skulle man kunna tänka sig en annan ö som är delvis befolkad av tiraker, men inte så kraftigt som Takalorr. Det skapar dock lite logiska luckor som måste fyllas. Detta är inte omöjligt, men svårt.

Vicotnik:
Att blanda in Neekma ligger helt i linje med vad jag tänkt. Det känns dock osannolikt at Neekma har koll på dem innan de landstiger och frågan är vad som händer i det tidsintervallet.

God45: Snygg ful-lösning. Jag skall fundera kring den :gremsmile:

ThemVsYou: det där har i praktiken redan hänt under äventyret till viss glädje för SL. RP:na höll sig dock i skinnet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,530
God45: Snygg ful-lösning. Jag skall fundera kring den :gremsmile:
Ful-lösningar är fantastiskt effektiva :gremsmile: Sedan kan man alltid förklara dem senare. Varför fick vi de här magiska amulettern? Kanske för att ledaren för en av klanerna har planer som vi är en del av och han vill att vi ska lyckas just nu. Så han skickade en av sina magiker förklädd till att ge oss dem.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Om jag inte missminner mig består Tibans befolkning till cirka hälften av människor och många av tirakerna är Marnahk. Dessutom tänker jag mig att tirakerna i Tiban är nattlevande, att människor och tiraker mest beblandar sig med varandra på kvällen. Om då dina dvärgar håller sig inne på natten skulle de kunna komma rätt lindrigt undan. På dagen är en klar majoritet av de vakna människor

Man kan fortsätta med att anta att de tiraker som är vakna på dagen är det för att de vill göra affärer, inte slåss.

Sedan är det troligen så att det finns hela kvarter eller till och med stradsdelar som nästan uteslutande bebos av icke-tiraker med undantag för tjänste- och gårdsfolk.

Eftersom dvärgar inte finns på Takalorr fins heller inga egentliga motsättningar. Många kanske är mer nyfikna än hatiska

Slutligen: Hur gjorde dvärgarna när de skulle dansa med Snövit? :gremsmile:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Du kan låta tiban vara i "karantän, alla som inte är av tiraksläktet som anländer måste inställa sig hos Nekkma. På detta sätt så fångar nekkmas spioner upp rpna när det går i land och för dem till nekkma."
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Jag skulle säga nej, just detta äventyr har ett väldigt starkt fokus på just tiraker och Takalorr och tirakisk historia och mytologi. Det skulle inte fungera med en annan ras utan ganska drastiska omskrivningar.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Clark Kent-metoden

Kan de inte bara ta på sig långa kåpor med nedfällda huvor och låssas vara korta människor (den så kallade "Clark Kent-metoden")? De flesta tiraker på Takalorr har förmodligen aldrig sett en dvärg i verkligheten och ingen väntar sig att de skulle gå runt på takalorrs gator, så det borde vara allt för långsökt att få den planen att fungera.

Visst, de kommer se suspekta ut om de går runt med huvor neddragna över ansiktet i tropisk hetta, men folks spontana reaktion kommer troligen inte att vara "Dvärgar!", utan "där går några korta människor med skumt uppsåt" (vilket inte är direkt ovanligt i Tiban).
 
Top