Nekromanti Dvärgar - hur man bäst rollspelar dem.

Yersinia Pestis

Veteran
Joined
18 Feb 2009
Messages
2
Location
Göteborg
Ja, som överskriften säger vill jag veta hur man bäst rollspelar som dvärg i eon. Vad bör man tänka på och vad bör man inte tänka på?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
fundera på ögonkontaktens betydelse i sociala sammanhang. Du kommer glo en hel del folk i skrevet...
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Utan att känna till någonting om er kampanj: varför är dvärg den enda bestämmande faktorn, eller ens en dominerande (vilket impliceras av att man kan spela "dvärg" på ett sätt som omfattar alla medlemmar av den arten)?

Ett förslag skulle kunna vara att du gör en liten checklista, med olika saker, som i sig kommer att svara på mycket, och dessutom ge oss lite mer material.

En sådan checklista skulle kunna innehålla bland andra följande element:

Klan (varje klan har sin egen organisatoriska och kulturella struktur, vilket kommer att påverka din RP)

Samhällsklass inom klanen (klass ger, framförallt i ett så klassmässigt rigidt samhälle som dvärgarnas i EON, en enorm begränsning av vilka beteenden som är acceptabla, vilket bland annat kan leda till att olika känslor får olika intryck beroende på vilken klass du placerar karaktären i, respektive olika verbala beteenden)

Område där kampanjen är planerad (de flesta anpassar i någon mån sitt beteende efter platsen de befinner sig på, oavsett om det är i reaktion, eller i strävan till assimilering)

OCEANvärden (http://similarminds.com/cgi-bin/newbig5.pl verkar vara ett ok gratistest - lite kort, men det bör funka för en karaktär: angående vissa punkter, som kan förefalla kulturspecifika, så bör du svara relativt en dvärgisk kontext. OCEANvärdena som tas fram beskriver personlighetspsykologiska fundamenta för karaktären.)

Övriga reflektioner du har omkring karaktären (eftersom jag inte kan veta vad som därutöver är viktigt för ditt koncept).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Fundera på vem din dvärg är som person, och hur du ställer dig till dvärgarnas extremt traditionsbundna och hierarkiska liv.

För att ge bättre förslag skulle jag behöva veta mer om rollpersonen, typ klan och yrke/bakgrund. Kommer rollpersonen från ett dvärgafäste kan det ju t.ex. vara intressant att fundera på hur du påverkats av att bo under jorden tillsammans med andra dvärgar hela ditt liv. Mig veterligen kan ju en stor del av Mundanas dvärgpopulation leva hela sina liv utan att någonsin vara utomhus eller se något annat än andra dvärgar...

Utnyttja din kombination av korthet och råstyrka på roliga sätt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Överdriv inte fokuset på din längd skulle vara mitt viktigaste tips. Skämten om dvärgar som ser ut som tunnor, är korta etc har använts. Tiotusen gånger!

Spela även mycket på dvärgarnas heder som de själva anser sig själva ha väldigt mycket av.
Men även deras ogillande för generell förändring / utveckling, vi pratar trots allt om en nation vars religion förespråkar närapå stasis om jag inte minns fel.

Framförallt ska man väl försöka att undvika att göra dvärgarna alltför komiska, vilket det lätt blir.
http://www.youtube.com/watch?v=AUMkrNLyB_g (3:15, "That's what I like.. little things, hitting each other!")

Sen är ju dvärgarna, precis som tiraker, alver, misslor och människor en samling av individer. Alla -måste- inte vara si eller så, men det är vanligare att de har särskilda åsikter om olika saker.

Lycka till!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Men även deras ogillande för generell förändring / utveckling, vi pratar trots allt om en nation vars religion förespråkar närapå stasis om jag inte minns fel.
Dvärgarna har uttryckligen inget alls mot utveckling, vilket bl.a. illustreras tydligt av deras uppfinnande av tryckpressen, spaz-vapnen och deras allmänna überkunnande inom de flesta områden (det sägs även rakt ut och förklaras i Dvärg-modulen).

Vad gäller allt som inte har direkt praktisk användning, däremot, är de väldigt, väldigt konservativa. Det tror jag däremot inte har något med religionen att göra (annat än kanske indirekt), men jag kan ha fel. Eftersom du nämner stasis kanske du tänker på Eifremerna och inte Vontar, dock?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Där åkte man på en läxa.
Får ta och gräva upp den och titta imorgon efter jobbet vad det var jag tänkte helt enkelt.
 
Top