Nekromanti Dvärgakvinnor

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Tjena, jag har ytterligare en fråga angående Sisu, dvärgarollspelet.

Jag har kommit så långt att jag borde skriva något om kvinnliga dvärgar. MEN...

Den enda hänvisningen NÅGONSTANS till kvinnliga dvärgar är i Krilles Eon-modul Dvärgar. Och där har de skägg!

En liten fråga till Krille, som jag hoppas läser det här;
Hittade du på det själv, eller fick du det någonstans ifrån?

Om det skulle vara så att gode herr Krister skulle hittat på det själv, så undrar jag två saker;

Vilka andra alternativ finns det? En vanlig, kort kvinna? Lite större än dvärgmänn tycker jag att de ska vara, jag vet inte ritkigt varför, men ändå...

Om ingen lycks komma på ett intressant alternativ så antar jag väl att jag måste plagiera lite från Krille, oavsett hur mycket det skulle strida emot mina principer.

För detta skulle jag dock behöva herr Kristers tillåtelse(och gärna tillåtelse att få citera tillåtelsen, så jag slipper bli lynchad av alla Eon-fanatiker).

Om det skulle vara så att någon har hört något annat alternativ, som inte gör dvärgar 'för mänskliga', så vill jag gärna veta.

"Din moder var här, och hon lämnade en stank efter sej som en gammal orm"
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Dvärgkvinnor har skäggväxt i AD&D också, fast de flesta brukar raka sig. Det är väl en smaksak om du vill ha skäggiga brudar eller ej :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"En liten fråga till Krille, som jag hoppas läser det här; Hittade du på det själv, eller fick du det någonstans ifrån?"

Att dvärgkvinnor har skägg är ett urgammalt debattämne. Några exempel:

* I någon modul till DoD beskrivs de som skäggiga, men det brukar småkobolderna hata (lätt släng av homofobi antar jag).

* Terry Pratchett har skäggiga dvärgakvinnor, så till den grad att man faktiskt inte kan skilja manliga dvärgar från kvinnliga. Inte ens de själva kan göra det, språket innehåller enbart manliga genus och pronomen, och större delen av en dvärgisk uppvaktning går ut på att försiktigt ta reda på vad den andra dvärgen har för kön.

Själv tyckte jag att det var rätt logiskt att dvärgakvinnor ska ha skägg, så de fick ha skägg.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag brukar nu och då föreslå att dvärgar är hermafroditer och alltså har två kön, men det verkar inte vara någon annan som tycker att det är en bra idé. Undrar varför /images/icons/hairy.gif

-JPS-
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Kommentar

Det finns inga mer rejäla pojkar än de ashariska pojkarna och de dvärgiska flickorna..
[gammalt Mundanaordspråk]

/[color:448800]Han</font color=448800> som gjorde en liten tvist på ett gammalt skämt
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Dvärgkvinnor har skäggväxt i AD&D också, fast de flesta brukar raka sig.

Men, intressant nog, saknar de det i D&D3. (Se bilden på s.13 i Player's Handbook.) Det är väl mest en smaksak.

Ridijeck
som känner att han måste komma med meningslös information då och då
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Njae...personligen så tycker jag att det finns skillnader mellan dvärgar och människor överhuvudtaget. Tar du en kort skäggig människa så är det fortfarande inte en dvärg.
Med en liten variation kan man, t ex, säga att dvärgar har plattare pannor, större näsor, större ögon och proportionellt sett större händer och fötter än vanliga människor.... Förutom det klassiska att de är korta och, eh, runda....

Och om dvärgar inte är människor i miniatyr behöver ju inte kvinnorna vara skäggiga bara för att man ska se att det är en dvärgakvinna och inte en kort människokvinna....men dom kan ju vara skäggiga också./images/icons/crazy.gif
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Tja, i mitt rollspel Yggdrasil så finns det inga dvärgakvinnor alls. Dvärgarna förökar sig genom att hugga ut nya dvärgar ur klippan där de gräver sig fram.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Terry Pratchett har skäggiga dvärgakvinnor, så till den grad att man faktiskt inte kan skilja manliga dvärgar från kvinnliga. Inte ens de själva kan göra det, språket innehåller enbart manliga genus och pronomen, och större delen av en dvärgisk uppvaktning går ut på att försiktigt ta reda på vad den andra dvärgen har för kön."

Hehe. Det låter som Pratchett, alright!

Det är väldigt lockande att bara sno det där, det måste jag erkänna. Så slipper man helt ge kvinnorna en roll i dvärgiska samhället...

Frågan är om man vågar det(jag är en riktig morsgris när det kommer till att härma folk/images/icons/smile.gif)...

Själv tyckte jag att det var rätt logiskt att dvärgakvinnor ska ha skägg, så de fick ha skägg.

Jodå! Det är(så vitt jag vet) den enda logiska anledningen till varför man aldrig SER kvinniga dvärgar. Det ser inte kvinnliga, helt enkelt.

Om det verkligen är så stort så undrar jag lite hur jag kunnat missa det?
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Det jag tycker utmärker en dvärg är;

1; kort
2; grovt ansikte(grova ögonbryn, tydlig panna, bland annat)
3; Proportionellt stora händer, något mindre överdrivan fötter
4; Ungefär hälften så breda som långa.
5; Skägg!!!

Och om dvärgar inte är människor i miniatyr behöver ju inte kvinnorna vara skäggiga bara för att man ska se att det är en dvärgakvinna och inte en kort människokvinna....men dom kan ju vara skäggiga också.

Men om man uppfyller alla krav ovan(förutom 5an) så ser kvinnorna redan så manliga ut att det inte finns vettiga anledningar att INTE ge dem skägg...
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Dvärgarna förökar sig genom att hugga ut nya dvärgar ur klippan där de gräver sig fram."

Kul! Det låter väldigt mytologiskt faktiskt... Din idé?

Men jag tror inte att jag vill att dvärgar ska kunna vara SÅ magiska. Jag har iofs refan gett den sätt att göra sten till jord och frammana jordvarelser, men det senare är så svårt att jag inte tror att de skulle på långa vägar klara att göra kött av sten. Kansek en gång vrt tredje år ellern nåt, men jae...

Jävligt kul idé iallafall.
 

LGS

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
88
Location
Hindenburg
I mitt rollspel så har inte dvärgakvinnor skägg. Jag tycker det skulle se fel ut så jag valde bort skägget.......
 

LGS

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
88
Location
Hindenburg
I mitt rollspel så har inte dvärgakvinnor skägg. Jag tycker det skulle se fel ut så jag valde bort skägget.......
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Din idé?

Njae. Det är jag som har satt ihop två andra idéer. Dels den fornnordiska mytologins tanke att dvärgarna uppstått ur maskarna i jätten Ymers kött, dels föreställningen bland gamla tiders vetenskapsmän att maskar uppstår spontant i dött kött. Så, tänkte jag, om Ymers kött är stenen, och dvärgarna är maskarna, så får de väl uppstå ur stenen.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Det finns andra också, fast kanske inte lika bra, som att de faktiskt inte trivs ovan jord, utan att moder jord är deras sköte och där stannar de livet ut, för lämnar de det så blir de illamående och blir yra och tappar livslust och..... ja, du förstår säkert vad jag menar hoppas jag
 

Nelwyn

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
27
Location
Värnamo, Småland
Jag har för mig att jag läste nått om dvärgakvinnor i ett kapitel i Tolkien boken Ringens värld.

Det stog nått i stil med att anledningen till att myten om att dvärgar skulle vara födda direkt ur bergsten är att folk aldrig tror sig sett en dvärgakvinna pga. att dom är så lika männen med skägg och allt.

Det stog också något om att dvärgar enbart väljer EN enda dvärgperson som tänkbar livspartner (om dom välger någon över huvudtaget villsäga) och skulle denna person vara upptagen ellr inte vara intreserad så brydde dom sig aldrig om att försöka hitta någon annan utan levde häldre ensamma.

Tror dessutom att det stog något om att det inte föddes lika många kvinnor som män + lite annat som jag inte kommer ihåg



/Nelwyn
 

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
I Tolkien-världen består dvärgarna till en tredjedel av kvinnor. Han säger också att dvärgakvinnorna inte skiljer sig särskilt mycket från dvärgamännen.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
I Castle Falkenstein är dvärgar en ras av "älvfolk" som blev dödliga för att de ville göra saker som dödliga gör bättre, framförallt kunna hantera järn, som är för CF's älvfolk vad kryptonit är för Stålmannen.

Alla dvärgar är manliga, och de förökar sig med kvinnor av andra folk, i första hand älvfolksraser* som bara har kvinnliga medlemmar, som nymfer och skogsrån. Alla döttrar blir som mamman, alla söner blir som pappan. Släktträffar blir härligt förvirrande för människor - dvärgar är vana vid att det är så det fungerar och bryr sig inte.

Detta innebär inom parentes att alla dvärgars dopnamn är pluttegulliga saker som älvor och nymfer gillar, som Smörblomma, Fjärilsöga och Morgondagg. Dvärgar kan byta namn om de utför anmärkningsvärda saker, och att slippa heta Fjällbäck är en så god anledning som någon - stereotypen för en CF-dvärg är närmast Scotty från Star Trek ("Ye engines cannae take it anymore, aye Captain"), inte Gimli, men macho-mentaliteten finns där.

*Egentligen fel uttryck... det finns ingen bra mänsklig ekvivalens för skillnaden mellan en leprechaun och en nymf. 'Yrke* är nästan lika fel, eller rätt, som 'ras', men ni förstår poängen.

Nightowl
 

pelewin

Veteran
Joined
7 Dec 2001
Messages
7
Location
Mariestad
*Egentligen fel uttryck... det finns ingen bra mänsklig ekvivalens för skillnaden mellan en leprechaun och en nymf. 'Yrke* är nästan lika fel, eller rätt, som 'ras', men ni förstår poängen.

Jag brukar använda 'släkte'. Fortfarande inte helt adekvat, men låter bättre än 'ras'.
 
Top