Nekromanti dvärg

lyfalitrorjag

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
121
Location
lund
+ 4 sty + 4 tål -1 rör + 2 vil alt är nästan plus bara ett minus, plus massa grymma vapen men jag gillar dvärgar hehhehe
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Dvärgar må bli vilje starka, starka och tåliga men det är även jämfört med människor. Tänk att en dvärg är typ 120cm lång och väger lika mycket som en människa nästan..de borde bli ganska robusta..sen är även livet under bergen hårdare än vanligt "människoliv". Dvärgar har även massa nackdelar (de är korta, gillar inte att rida, människor ser på dem med missto de klarar knappt av att vistas på sjön, de är långsamma etc.)
 

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Jag instämmer helt med dig UnCon2, dvärgarna har mycket plus i grundegenskaper men de har andra mer eller mindre dolda minus t.ex. -2 i förflyttning och de andra nackdelarna UnCon utmärker.

En liten notis är att även dvärgiska magiker har lite "nackdelar" enligt Vontar får man bara använda vissa aspekter. Elementar aspekten tror jag det är d.v.s. jord (geotropi), eld (pyrotropi), luft (pneumotropi) och vatten (hydrotropi). Att lära sig alstra andra aspekter är tabu, tramsformering är dock tillåtet. Dvärgar utövar inte heller improviserad (extemporerad) magi.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Ja. eftersom dvärgar inte lär sig improviserad magi eller kan utnytja några andra än de fyra aspekterna som Qui räknade upp så ger detta ju en stor nackdel till dvärgarna eftersom deras val av besvärjelser blir mycket begränsat!

Sedan är det väl fortfarande möjligt (fast inte utan att förlora sin heder) att lära sig de andra aspekterna för en dvärgmagiker men han kommer aldrig accepteras av andra dvärgar igen.
 

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Att lära sig andra aspekter strider mot både tro och heder, och gå mot tro är något dvärgar nästan aldrig kan tänka sig, och gå mot heder är något de ALDRIG kan tänka sig.

Kanske undantagsvis för någon ond tirak sympatiserande eremit drezin necromantiker hederssvikar svin...
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Kanske undantagsvis för någon ond tirak sympatiserande eremit drezin necromantiker hederssvikar svin...

<hr></blockquote>



Helt korrekt ur en dvärgs synpunkt, men ser man till underliggande motiv så var drezins svek för Mundanas bästa. Men jag håller med, de är lögnaktiga ohdersamma djävular..!
 

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Dom har inte riktigt samma ideal som de övriga dvärgarna, anledningen att jag vill komma från ghor/drezin fästet är att det inte gick med på tirakernas sida i kriget och de övriga dvärgarna brukar se lite bättre på drezins därifrån.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Så sant så sant.

Drezin svek för att dvärgarna "måste" samarbeta mot mörkret för att överleva eller något liknaden va? Står det om det i Legender och hemligheter, för infromationen i Dvärgar har jag för mif var lite tunn..
 
G

Guest

Guest
dvärgarna har mycket plus i grundegenskaper men de har andra mer eller mindre dolda minus t.ex. -2 i förflyttning och de andra nackdelarna UnCon utmärker.

Och det riktigt pissjobbiga... Alla som är 50cm längre har ob1t6 lättare att slå på dom... hehehe
JAG HATAR EONS DVÄRGAR.



En liten notis är att även dvärgiska magiker har lite "nackdelar" enligt Vontar får man bara använda vissa aspekter. Elementar aspekten tror jag det är d.v.s. jord (geotropi), eld (pyrotropi), luft (pneumotropi) och vatten (hydrotropi). Att lära sig alstra andra aspekter är tabu, tramsformering är dock tillåtet. Dvärgar utövar inte heller improviserad (extemporerad) magi.

Får inte glömma att dom har Ataxatropi också. Bara för att Krille skall kunna ha effekten avstånd, permanent osv, till sina superdvärgar. Det logiska borde vara psykotropi, med tanke på att det brukar vara jord, eld, luft, vatten och Ande ej kaos.

(Dod och Geminis dvärgar rockar däremot)
 

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Hatar är ett starkt ord...
Själv tycker jag Eons dvärgar är jätte bra ur kulturell, social och religiös synvinkel. Dvärg boken förser en med tonvis av intressant fakta. En av de bästa böckerna som släppts till Eon. Många tycker kanske att deras mentalitet och ideal gör dem enkelspåriga men då får man helt enkelt hitta på något lite annorlunda som t.ex. en smått ålderstigen reumatisk drezin grävare med dammlunga.

Men Loke jag respekterar din rätt att tycka som du vill.
 

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Egentligen inte.
Våra små underjordiska kusiner tränar sig i vapen bruk sen den dagen de fyller typ tolv och de härdas genbom årtionden av hårt arbete.

Skäggmisslan

"The only good elf is a dead elf and the only thing better than a dead elf is a dying elf telling ye where to find it´s mates"
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Eller en hedersam och lojal Roghan dvärg, men som pga ett vad tvingas leva som sjöman i ett helt år...och dvärgar som älskar havet såååååååååå! /images/icons/wink.gif
 
Top