Dungeons i populärkultur

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jo, jag borde även ha nämnt att färden genom den ska vara en signifikant del av berättelsen, som det ofta är i ett rollspelsäventyr.
Neos flykt genom kontoret etablerar Morpheus som karaktär, och visar att han sitter på information ingen borde kunna ha, och att Neo måste lite på honom för att klara sig undan.

Sedan är jag tveksam till om Neos kontor [...] uppfyller kravet "fyllda med faror som hjälten eller hjältarna måste övervinna".
Fullt av agenter han måste smyga runt. Plus, får man förutsätta, alla de vanliga fällor så som chefer som vill att man jobbr i helgen, pratglada kollegor,
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Senaste Bond-filmen, det är väl rätt mycket "Dungeon" över slutstriden, eller settingen för slutstriden (i brist på rätt filmvetenskapliga term).
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Sedan är jag tveksam till om Neos kontor eller en lägenhet i Columbo uppfyller kravet "fyllda med faror som hjälten eller hjältarna måste övervinna".
Ja, kontoret har ju massa farliga chefer och Agent Smith och grejer. Och lägenheten i Columbo - där gömmer sig ofta en brottsling, och det finns saker man kan råka välta och avslöja sin närvaror etc.

Jag menar inte att de är dungeons, men att de med ganska små medel skulle kunna göras till dungeon.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Och lägenheten i Columbo - där gömmer sig ofta en brottsling, och det finns saker man kan råka välta och avslöja sin närvaror etc.
Och den misstänkte kan äga en ilsken papegoja som bits, och ha ställt mjölförpackningen så långt ut på hyllan i skafferiet att den trillar ner när man öppnar dörren. Jag ser potential till ett äventyr här. :)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Fast en riktig jänkar dungeon är ju något som är biologiskt omöjligt (vad lever alla monster av innan äventyrarna kom o varför rör de sig int runt mer) och/eller arkitektoniskt ologiska med en massa gånger som inte går någon stans eller rum i slutet av långa gångar som lika gärna kunde ha grävts/huggits ut långt tidigare. För att inte tala om alla dessa fällor som fortfarande fungerar och ingen av monsterorna har aktiverat.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Gravkamrarna i Atuan av Ursula K Le Guin från 1971 i Earthsea-serien är en otroligt bra skildring av en gigantisk dungeon med en magisk skatt och fällor. En av de bästa ungdomsböcker jag läst.

Hittade den via bibliografin i slutet av Torchbearer, så det kan vara ett tips att kolla där eller i andra ”rekommenderad läsning”-sektioner av spel.

Författare som brukar nämnas är väl Robert E Howard och Clark Ashton Smith, bägge verksamma tidigt 1900-tal, som har en rad olika stories om dömda äventyrare som tar sig vatten över huvudet i märkliga grottor och övergivna städer.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Alastair Reynolds utmärkta novell Diamond Dogs har redan nämnts, men en bärande idé i hans Revenger-trilogi är att rymdpirater ger sig in i stasis-låsta asteroider som bara öppnas vid särskilda tillfällen i jakt på skatter och lämningar från förr. Rekommenderas också.
 
Top