D&D Dungeons & Dragons Spelarsiffror

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Enligt rapporteringen på enworld https://www.enworld.org/threads/some-interesting-stats-about-d-d-players.697908/ så är 39% av D&D-spelare kvinnor.

Jag har sett en utveckling mot fler kvinnor i hobbyn över tid. Men att i princip två av fem av alla D&D spelare skulle vara kvinnor vid detta laget låter extremt. Har ju ändå varit på en hel del olika konvent och andra tillställningar genom åren och har upplevt en sakta ökning från typ 10% när jag var yngre. (fortfarande runt 10% när jag körde Adventurers league för 10 år sedan eller så för övrigt).

Jag blir jätteglad om det stämmer, men jag har mest inte sett den enorma tillströmningen de senaste åren i så fall. Det kan ju bara vara att jag är stor, bullrig och gammal och skrämmer bort folk dock.

Är det någon annan som varit på events som säger annorlunda än mina egna erfarenheter på senaste tiden?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Detta är alltså Wizards' egna siffror. Eftersom jag inte sett dem pusha någon stor enkät ut via andra kanaler än sina interna, måste jag anta att det mest bygger på användare av DnD Beyond.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Tror det fortfarande finns vissa trösklar som gör att kvinnor är mindre benägna att gå på konvent än män (risk för att hamna i utsatta situationer osv). Onlinespel tar bort en del av de trösklarna (man är inte fysiskt närvarande vilket begränsar vad man kan råka ut för) vilket kan göra att kvinnliga spelare premierar onlinespel framför fysiskt spel i större utsträckning än män.

Så att siffrorna online inte matchar siffrorna för konvent låter rimligt ändå, tycker jag.

Übereil
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det är väl exakt samma fenomen vi ser i dataspelsvärlden. Massor av kvinnor spelar dataspel, men man ser dem inte så ofta för att det även finns massor av manliga kräk som inte kan uppföra sig ordentligt.

Konvent är inte repsresenativa för folk som spelar rollspel. De är representativa för folks som spelar rollspel och tycker om att åka på konvent.
 

Maximus1337

Spelledare
Joined
25 May 2023
Messages
3
Location
Dalarna
Dom rollspelsgrupper jag spelat med har vanligtvis bestått av killar i kompisgrupp. Grupperna har nästan alltid haft ett inslag av en tjej, och då är tjejen en partner till en av killarna. Tjejkompisgrupper som kör rollspel har jag aldrig hört talas om i köttrymden så att säga. (Och då kanske tjejkompisgruppen har ett inslag av en kille, som är partner till en av tjejerna?)
Anekdotalt blir då detta 4 spelare, 1 spelledare, varav 1 av dessa är tjej ofta, men inte alltid. Alltså mindre än men cirka 20%. Dock förvånandsvärt konsekvent att en i gruppen var tjej faktiskt.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Tjejkompisgrupper som kör rollspel har jag aldrig hört talas om i köttrymden så att säga. (Och då kanske tjejkompisgruppen har ett inslag av en kille, som är partner till en av tjejerna?)
Jag har stött på flera fall genom åren, med och utan "inslag av en kille". Men det är nog lite som med konventsfrågan ovan: helkvinnliga grupper är nog ofta antingen "organiska" kompisgäng eller har kommit samman via mer eller mindre separatistiska mötesplatser för just kvinnliga gamers / nördar. Och då är det ju inte så konstigt att man inte hör så mycket om dem som snubbe. :)
 
Top