verlandes.
rollspelskollektivet
Jag tror nästan detta är helt rätt i tiden. Det har gått så pass lång tid att folk får det där nostalgiruset när de hör musiken i trailern. Jag gissar på att denna kommer sälja rätt bra.
Rätt fråga är: kommer det att konvertera MMORPG-spelare till TTRPG-spelare?Du måste resonera mer som WotC här: kommer ett MMORPG som ett TTRPG sälja böcker?
Jag är inte så säker. Det känns mer som en varumärkesgrej. Att sälja "merch" och bredda vad D&D innebär, på samma sätt som gjorts med Magic. Om folk faktiskt spelar vidare är mindre viktigt, även om det väl är en schysst bonus.Rätt fråga är: kommer det att konvertera MMORPG-spelare till TTRPG-spelare?
För det är vad de vill.
Är det det? Jag är inte övertygad om att aktiva WoW-spelare är målgruppen här, snarare än de som varit väldigt aktiva men som nu inte längre spelar men har massa nostalgi inför spelvärlden (är min gissning!).Rätt fråga är: kommer det att konvertera MMORPG-spelare till TTRPG-spelare?
För det är vad de vill.
This tbh, det handlar på inget sätt om att spela, utan om att köpa. Nostalgivurm och en rolig bok att bläddra i och sen glömma bort i bokhyllan á 400 spänn.Jag är inte så säker. Det känns mer som en varumärkesgrej. Att sälja "merch" och bredda vad D&D innebär, på samma sätt som gjorts med Magic. Om folk faktiskt spelar vidare är mindre viktigt, även om det väl är en schysst bonus.
Själv hatar jag det, men jag tillhör inte målgruppen.![]()
Jag är ju en av de där idioterna som kämpar lite med mig själv. Spelar fortfarande WoW, men hatar DND 5-5.5, men ändå vill en väldigt stark röst inom mig köpa just denna bok även om den bara står i hyllan sen, helt orörd.This tbh, det handlar på inget sätt om att spela, utan om att köpa. Nostalgivurm och en rolig bok att bläddra i och sen glömma bort i bokhyllan á 400 spänn.
Have I told you about our lord and savior, Köpfritt?Jag är ju en av de där idioterna som kämpar lite med mig själv. Spelar fortfarande WoW, men hatar DND 5-5.5, men ändå vill en väldigt stark röst inom mig köpa just denna bok även om den bara står i hyllan sen, helt orörd.
Jag tycker detta är fine! Jag köpte Alien från Ligan främst för att läsa och tycker fortfarande att det är en av de bättre böckerna för Alien-lore!This tbh, det handlar på inget sätt om att spela, utan om att köpa. Nostalgivurm och en rolig bok att bläddra i och sen glömma bort i bokhyllan á 400 spänn.
Det är nog lugnt, kommer nog kunna motstå då jag lagt ned hobbyn.Have I told you about our lord and savior, Köpfritt?
Jag lägger ingen värdering i det, tycker det är upp till var och en att göra saker som en känner glädje av. Och att köpa böcker för minimal användning är helt klart en grej som gör att en kan mp bra. Jag funderade själv lite på ifall det hade funnits någon settingbok till Azeroth involverad i det här som vore värd att köpa, för Azeroth är en rätt ball värld ändå. Nu fanns det ju tyvärr bara något skräp om Northrend som involverade en raid till the Lich King.Jag tycker detta är fine! Jag köpte Alien från Ligan främst för att läsa och tycker fortfarande att det är en av de bättre böckerna för Alien-lore!
Ja nä, det håller jag med dig om - WotC verkar ha ett särdeles cyniskt förhållningssätt till sinaJag lägger ingen värdering i det, tycker det är upp till var och en att göra saker som en känner glädje av. Och att köpa böcker för minimal användning är helt klart en grej som gör att en kan mp bra. Jag funderade själv lite på ifall det hade funnits någon settingbok till Azeroth involverad i det här som vore värd att köpa, för Azeroth är en rätt ball värld ändå. Nu fanns det ju tyvärr bara något skräp om Northrend som involverade en raid till the Lich King.
Men samtidigt så ska en ju inte inbilla sig någonstans att WOTC på något plan bryr sig om ifall saker spelas, utan bara om de köps. Att skapa produkter som spelas och produkter som köps är i viss mån något som går hand i hand, men också på många plan saker som skiljer sig åt väldigt mycket. Jag hade faktiskt nyss, som i idag nyss, en diskussion med min bror om hur Square Enix gått från att vara Square, spelutvecklarna, till Square Enix, spelföretaget, och hur de när de mergade med Enix slutade bry sig om att göra spel och började bry sig om att sälja spel. Tänker att det är lite samma sak här. Målet är liksom inte att göra något bra, eller kreativt, eller ens något de själva vill göra, utan bara att fixa en produkt som säljer till en viss nivå. Allt annat är sekundärt.
Det här är också något jag inte riktigt förstår i sammanhanget. DnD är liksom inte spelet som är särskilt djupt i upplevelsen, och där du mest vill göra en sak: slåss.För mig blir effekten mer att jag blir sugen på att spela WoW, snarare än D&D.
Fast, njaa. Folk rollspelar mycket när de kör D&D, men inte alls (vad jag vet) när de kör WoW. Att D&D bara skulle vara en stridsimulator håller jag inte med om.Det här är också något jag inte riktigt förstår i sammanhanget. DnD är liksom inte spelet som är särskilt djupt i upplevelsen, och där du mest vill göra en sak: slåss.
Och WoW är ju ett datorspel som inte är särskilt djupt i upplevelsen, och där du mest vill göra en sak: slåss.
Så varför inte bara spela WoW då om en skulle vara sugen på att spela i Azeroths värld? Det måste ju bara vara bättre?