Dungeons & Dragons-filmen

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Alltså... det här ser ju ut som att det skulle kunna bli genuint underhållande. Första D&D-filmen som ser ut som att den kommer att kännas som att det är en grupp rollpersoner, och den dyker huvudet först in i trams som ugglebjörnar och gelékuber. Lovande!

 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Med facit i hand om hur tidigare DnD filmer varit så sätter jag inte ribban högt.


Tror detta kommer att vara en cash grab in the name of DnD där dom hoppas lura av DnD fans deras surt förvärvade pesos
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag är ju inte ett dugg intresserad av världen som D&D utspelar sig i så jag tror absolut inte att denna film är gjord med mig i åtanke. Med det sagt så gjorde trailern mig rätt sugen på filmen! Känns som en variant av fantasy som åtminstone inte jag ser alltför ofta.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tycker det är roligt att det alls görs en ren fantasyfilm då och då. De gamla D&D-filmerna är inte fantastiska, det blir nog inte den här heller.

Det här med Led Zeppelin känns som ett nytt drag. Lite coolare, lite mer som den senaste King Arthur-filmen, och lite mer som Oceans Eleven. Tycker jag.

Det här med "världen som D&D utspelar sig i": Har någon av de andra filmerna haft några referenser till Forgotten Realms eller någon annan spelvärld? Jag minns inte det. Däremot är de ju fulla av D&D-referenser: monster och magi tagna rakt ur regelböckerna.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Däremot är de ju fulla av D&D-referenser: monster och magi tagna rakt ur regelböckerna.
Det är litet det jag tänker - D&D har något av en "implicit setting" i själva reglerna, som sedan motsvaras av t.ex. Greyhawk, Forgotten Realms, Points of Light och Mystara.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det här med "världen som D&D utspelar sig i": Har någon av de andra filmerna haft några referenser till Forgotten Realms eller någon annan spelvärld? Jag minns inte det. Däremot är de ju fulla av D&D-referenser: monster och magi tagna rakt ur regelböckerna.
Om det är så att världen inte är densamma som i spelen ber jag om ursäkt. Jag har spelat ytterst lite D&D och även om det inte var för mig vill jag inte missrepresentera en spelvärld som betyder mycket för många.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Eftersom jag gillar D&D så är jag intresserad av världen som D&D spelas i (inte specifikt FR då, utan mer ekosystemet). Jag tycker att D&D-filmerna skiljer sig från annan fantasy (som LotR, Game of Thrones eller mer historisk/mytologisk fantasy), och på det sättet tycker jag de bidrar till att förstå hur man kan göra när man spelar D&D så att det inte känns som LotR, Game of Thrones eller Braveheart (utan som D&D).

Sedan hade jag personligen önskat att de var lite mindre skämtsamma (men även LotR-filmerna är rätt skämtsamma emellanåt), och såklart bara bättre.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Sedan hade jag personligen önskat att de var lite mindre skämtsamma (men även LotR-filmerna är rätt skämtsamma emellanåt), och såklart bara bättre.
Tror det har att göra med att de slipper vara lika noggranna med detaljer om de visar att de inte tar sig så seriöst.

Det sagt, jämfört med de tidigare (tre?) filmerna ser det här schysst ut. Inte lika plastigt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycker det är roligt att det alls görs en ren fantasyfilm då och då. De gamla D&D-filmerna är inte fantastiska, det blir nog inte den här heller.

Det här med Led Zeppelin känns som ett nytt drag. Lite coolare, lite mer som den senaste King Arthur-filmen, och lite mer som Oceans Eleven. Tycker jag.

Det här med "världen som D&D utspelar sig i": Har någon av de andra filmerna haft några referenser till Forgotten Realms eller någon annan spelvärld? Jag minns inte det. Däremot är de ju fulla av D&D-referenser: monster och magi tagna rakt ur regelböckerna.
Hon flintisen i den röda kåpan ser ut som en Red Wizard of Thay, så jag misstänker att just den här filmen utspelar sig i Forgotten Realms.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag tycker att D&D-filmerna skiljer sig från annan fantasy (som LotR, Game of Thrones eller mer historisk/mytologisk fantasy), och på det sättet tycker jag de bidrar till att förstå hur man kan göra när man spelar D&D så att det inte känns som LotR, Game of Thrones eller Braveheart (utan som D&D).
Det har ibland sagts att D&D simulerar D&D, snarare än någon annan fantasy. Det ligger mycket i det. Det är sin helt egna stil, på gott och ont.

Att inte försöka vara överdrivet allvarsam när man hanterar vansinnigheterna i D&D är nog ett korrekt grepp i film.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det har ibland sagts att D&D simulerar D&D, snarare än någon annan fantasy. Det ligger mycket i det. Det är sin helt egna stil, på gott och ont.

Att inte försöka vara överdrivet allvarsam när man hanterar vansinnigheterna i D&D är nog ett korrekt grepp i film.
Jag tror mycket också handlar om att den tilltänkta publiken i hög grad består av folk som introducerats till D&D via streamers och liknande – och där finns det en tendens att omfamna den typ av kaos som ofta uppstår när spelare och deras rollpersoner ska hitta på något. D&D har nog också i allmänhet gått i en mer lättsam riktning, så detta ligger helt i linje med den tendensen.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Hon flintisen i den röda kåpan ser ut som en Red Wizard of Thay, så jag misstänker att just den här filmen utspelar sig i Forgotten Realms.
Med tanke på att vi ser staden Neverwinter, så är det nog en välgrundad misstanke. :)
Då vill jag gärna återkomma till de äldre tre filmerna: utspelar de sig också i FR eller någon annan specifik värld? Eller är detta nytt för "fyran"?
 
Top