Nekromanti Dungeons & Dragons 4th ed recension [länk]

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Här kan du hitta en recension av nya Dungeons and Dragons 4 editionen. Recensenten har haft chansen att speltesta spelet i fyra månader.

//erik. kul att det är på en filmsajt av alla ställen
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Halfling Paladins????

Tydligen finns det något som kallas Halfling Paladins i 4th Edition. Undrar vad det kan vara för konstigt påfund?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,709
Location
Värnhem, Malmö
Re: Halfling Paladins????

Det är i vart fall bra att du försett din signatur med en tydlig signal om vilket perspektiv du ser det från.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,458
Location
Köping
Re: Del 2!

Eftersom första delen mest var "OMG så bra D&D4 är" utan någon motivering (Ligger snubben fortfarande under ett NDA, kanske?) så tänker jag blaja lite om del två istället.

And at the same time, character death isn’t as easy as it used to be. Level 1 characters are front loaded with hit points and abilities, so the old accidental crit by the goblin archer won’t actually kill a player.
Shiny. Level 1-3 i nuvarande D&D är ju ett helt annat spel än resten för att man kan drälla ner på 0 från fulla HP av en enskild attack. Skönt att man slipper den avvikelsen. (Skulle jag nånsin spellett D&D 3.x skulle jag nog börja på level 3. Det finns ju fler fördelar med det iofs.)

XP works a lot differently now too. EVERYTHING you do can pretty much get you XP. The big change is that Social Encounters will net you xp. Traps and puzzles are XP based rather than just CRs. And taking a tip from WoW, there are even QUEST REWARDS now.
Ta det lugnt med versalerna, grabben. Quest rewards har vi diskuterat tror jag, och det lät ju bra. Nån jeppe på RPGnet tyckte att det lät som ett steg mot WoW-ifiering. So what, tycker jag. Jag är glad att WOTC har insett att D&D har en nisch och låter andra spel fylla de andra nischerna.

Allmänt ballt.

And nothing, I repeat, NOTHING, takes away XP anymore. No more level loss. No more XP to fuel abilities or make magic items. Nothing. In fact the book encourages you to award XP to absent players, just so everyone always has the same amount and is playing at the same level.
Det stycket ensamt hade sålt mig på D&D 4. Gygax roterar väl i sin grav nu, men skit i honom.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Healing surges fungerar snarlikt som Healing fungerar i Earthdawn, och det är ett mycket bra system för den typen av spel som D&D är tänkt att vara. Dessutom ger det taktik under spel - också bra. Och det är ett inverterat "badkar", vilket jag är förtjust i. =)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,709
Location
Värnhem, Malmö
Re: Del 2!

"One of the things the rules stress in the DMG is to get used to saying “YES” to players. Let them try weird things and how you should try to find ways to allow it."

Inflytande från indiespel, eller självständigt påfunnet? I vart fall gillar jag det.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Del 2!

In fact the book encourages you to award XP to absent players, just so everyone always has the same amount and is playing at the same level.
Precis. Äntligen! Så har jag kört sedan 2nd edition.
 
Top