Dungeon23, fast i en bok

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Nu när det är mindre än två veckor kvar av Dungeon23 (om du inte vet vad det är kan du titta här) har jag börjat fundera på om man kanske skulle göra någon form av trycksak av det. Frågan är bara hur.

En del saker är uppenbara: var och en av de 365 platser som jag beskrivit på en hel kalendersida ska ta upp en hel sida i boken. Dessutom kommer det att tillkomma översiktskartor över varje region och över hela grottsystemet. Men hur ska en sida se ut? Här är några tänkbara alternativ.

1) Använd bara de ursprungliga bilderna rakt av. Fördelar: Inget extra jobb. Nackdelar: Det finns fel här och där, till exempel utsuddade felskrivningar, och andra felskrivningar som jag missade, som i det här exempelrummet där jag skrivit rum (231) i texten när det skulle vara (230) som bilden visar, samt inga data för några varelser.


2) Scanna alla sidor så att de blir ordentligt platta och raka, och rätta alla fel, men gör inga andra ingrepp. Fördelar: Känns fortfarande autentiskt, och ser bättre ut. Nackdelar: En del jobb, och vissa saker kräver större ingrepp. Fortfarande inga data för varelser, men det går ju att lägga till, som i version 3, nedan.


3) Scanna bilderna och skriv in texten ordentligt, inklusive rättningar och data för fiender. Nackdel: Mycket jobb. Extra mycket om jag ska ta bort linjerna från bilderna.


Vad skulle ni föredra?
(Ja, just ja, om jag ska ha speldata för monster och personer så kommer det att vara till Drakar och Demoner 23.)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
2 tror jag. Alternativt 3, fast då kanske också passa på att trycka ihop vissa inlägg så att man får ned sidantalet och kanske jobba med någon form av rubriker för områden, eventuellt rentav ta bort några dagar du inte är helnöjd med? Men någonstans blir det ju eventuellt något annat. Så kanske 2 ändå.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
2 är fint för man får följa med i dungeon23-grejen med dagens datum, och samtidigt går det att använda själv. Om du trycker det på nåt sorts anteckningsbokaktigt papper så får man kanske en mysig hemmakänsla. 3 är absolut fint också, om du känner att det är värt mödan. Linjerna tycker jag är rätt snygga, jag gillar den handgjorda känslan.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Alla tre funkar. Men jag hade rättat felen och lagt dit speldata oavsett version, för att maximera användarvänligheten.
Hur som helst så är det här imponerande.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
2 eller 3. Jag förstår att det är mycket jobb med att fixa med 3:an, men eftersom du redan har gjort så mycket jobb, så hade det ju varit synd att inte göra bästa tänkbara för en trycksak.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
2 är fint för man får följa med i dungeon23-grejen med dagens datum, och samtidigt går det att använda själv. Om du trycker det på nåt sorts anteckningsbokaktigt papper så får man kanske en mysig hemmakänsla. 3 är absolut fint också, om du känner att det är värt mödan. Linjerna tycker jag är rätt snygga, jag gillar den handgjorda känslan.
Håller med om detta.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Jag föredrar alternativ 2. Du har en bra handstil. Dessutom känns det mer genuint och enhetligt med den handskrivna texten. Städa gärna bort datum, månad och radnummer så blir intrycket ännu bättre.

Speldata är inte nödvändigt tycker jag. En spelgrupp vill använda DoD, en annan Svärdets sång och en tredje 5E. Genom att göra din grotta systemlös utesluter du ingen. Ett alternativ kan vara att lägga speldata i en bilaga.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
För det första vill jag bara säga att jag är sjukt imponerad över det arbete du har gjort. Det är en enorm bedrift att hålla ut ett helt år, och av det jag sett så har allt hållit en riktigt hög nivå. Det är faktiskt helt jävla enastående.

Jag kan fatta om du känner dig lite utbränd och inte vill lägga mer jobb än nödvändigt på att "färdigställa" arbetet till en trycksak, men jag tycker att det vore synd att inte ge källmaterialet den behandling det förtjänar. Således röstar jag för alternativ 3. Det kommer ta lite tid att skriva all text, men jag tror att du kanske känner att det är värt det i slutändan. Det kan vara värdefullt för dig att ha texten digitalt om du vill göra mer med den, t.ex. släppa små pamfletter, artiklar till zines, etc. Texten i digitalt format är helt enkelt en resurs i sig självt. Om du funderar över att även släppa produkten som en pdf är det bra för användaren om texten är digital för att kunna söka i boken, kopiera text till anteckningar, eventuella hyperlänkar, etc.

Däremot tycker jag inte att du behöver redigera bort linjerna i bilderna. Jag tycker de är rätt charmiga, och knyter an till hur materialet blev till.

Om du ska ha speldata tycker jag du ska släppa den separat, som en pdf. Om det är med i trycksaken tror jag folk kommer uppfatta den som en ren "Dragonbane-produkt" och det kan begränsa målgruppen i onödan. Låt boken vara systemneutral och skriv digitala speldata-bilagor till de spel du själv tycker om. Lägg till en tredjepartlicens (om det behövs, jag vet inte) som tillåter folk att skapa egna speldata-bilagor till andra spel.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Först och främst, fan vad bra jobbat att ha rott det där i hamn och skitkul att du vill göra en tryckt bok av det.
Jag tycker du ska försöka hålla dig till att göra det så likt orginalet som möjligt, men att rätta felen, så alternativ 2 skulle jag säga.

Grymt jobbat!
Trots att dungar och OSR inte är min grej skulle jag köpa ett ex av boken då jag gillar det jag sett under utmaningens gång.

@Vitulv borde göra detsamma btw. Du postade en bild, kan det ha varit i dungeon23 tråden? Det var en megacool dunge under en ziggurat eller dylikt. Trots att det bara var en bild och namn på platser så satte det igång fantasin något enormt. Hade jag också köpt om du släppt en bok. Så kör! :D
 
Last edited:

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Alternativ 2 gillar jag bäst. Speldata som sticky notes*.

* Ok, jag vet inte om det finns, men visst hade det varit coolt? Dumt, men coolt!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag tycker nog fortfarande alternativ 2, fast med lätt redigering av bläckplumpar och direkta felskrivningar. Det borde vara en lätt sak att fixa i photoshop. Speldata i appendix därtill.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Det är kanske orimligt mycket jobb men en möjlighet skulle kunna vara att göra ett typsnitt baserat på handstilen. Då går det att göra texten digital med de fördelar som @Vitulv nämner ovan men samtidigt behålla känslan av att det är en handgjord produkt, samt bevara samspelet mellan text och bild.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag gjorde ett par provsidor för att de hur det känns.

Länk till sex sidor

Nu är sidorna exakt så stora som de är i min kalender (170 mm breda och 222 mm höga), och även bilderna och texten är i naturlig storlek. Det ser lite tomt ut efter att jag tagit bort datumet högst upp, och den lilla kalendern nere i hörnet. Och jag känner att det skulle vara bättre om jag även tog bort radnumren.

Hypotesen just nu är att använda den ursprungliga texten så mycket som möjligt, och bara rätta felstavningar och felskrivningar. Data för varelser ska finnas i en separat pdf.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag gjorde ett par provsidor för att de hur det känns.

Länk till sex sidor

Nu är sidorna exakt så stora som de är i min kalender (170 mm breda och 222 mm höga), och även bilderna och texten är i naturlig storlek. Det ser lite tomt ut efter att jag tagit bort datumet högst upp, och den lilla kalendern nere i hörnet. Och jag känner att det skulle vara bättre om jag även tog bort radnumren.

Hypotesen just nu är att använda den ursprungliga texten så mycket som möjligt, och bara rätta felstavningar och felskrivningar. Data för varelser ska finnas i en separat pdf.
Ser ju väldigt bra ut! Det tomma tycker jag inte är något problem! Men jag håller med om att det skulle vara snyggare utan radnumren.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,316
Jag gjorde ett par provsidor för att de hur det känns.

Länk till sex sidor

Nu är sidorna exakt så stora som de är i min kalender (170 mm breda och 222 mm höga), och även bilderna och texten är i naturlig storlek. Det ser lite tomt ut efter att jag tagit bort datumet högst upp, och den lilla kalendern nere i hörnet. Och jag känner att det skulle vara bättre om jag även tog bort radnumren.

Hypotesen just nu är att använda den ursprungliga texten så mycket som möjligt, och bara rätta felstavningar och felskrivningar. Data för varelser ska finnas i en separat pdf.
Svinbra tycker jag! Gör inget med radnumren heller.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag vill nog ta bort radnumren för att de blir suddiga på högersidorna, då de ligger för nära bokryggen och inte hamnar helt platt i scannern.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag har funderat på det här och vet du jag struntar i hur du gör, bara jag kan skaffa ett ex! Vore så oerhört fett att äga! Så som man säger; ”Vare tyst och emottag mina kontanta resurser!”
 
Top