Nekromanti Dungeon world med "färdig" värld

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Det framgår tidigt i reglerna att man inte bör detaljera sin spelvärld för mycket, men jag ser inte hur det skulle sabba spelet om man ändå skulle köra en "färdig" värld. Någon som testat detta?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Nej, men jag tror inte att det är några problem. Tvärtom var det precis det jag saknade när jag spelade DW.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Jag skulle säga att det viktiga är att inte detaljera sin värld för mycket! Har man inget förbestämt finns det ingen struktur, men om man har planerat precis allting förlorar man aspekten med att ställa frågor till spelarna och spinna vidare på deras svar.

Å andra sidan har jag stött på spelare som verkligen inte gillar just den aspekten av DW, så...
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Jag har aldrig spelat DW med en i förväg etablerad värld. En titt i Dungeon World Tavern på G+ säger dock att det är ganska vanligt att spelet spelas just så. Finns tom en hel del material (visserligen inte av Koebel och LaTorra, men iaf) skapat just för det syftet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,961
Location
Ludvika
Jag tror att en ordentligt förberedd värld för DW är en jättebra idé. Jag tror dock att det är viktigt att man inte målar in de olika rollpersonsvalen i hörn utan ser till att de har hyfsat mycket frihet i hur de inrättar sig i den världen.

Det kan även vara bra att gå igenom de olika klasserna ordentligt för att se till att man inte blockerar deras olika val i allt för stor utsträckning.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Måns;n167692 said:
Nej, men jag tror inte att det är några problem. Tvärtom var det precis det jag saknade när jag spelade DW.
Exakt, jag älskar DW men att inte ha en värld att "leka med" har för mig varit som att plocka bort en av de roligaste bitarna för spelledaren
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Doomhamster;n167701 said:
Jag skulle säga att det viktiga är att inte detaljera sin värld för mycket! Har man inget förbestämt finns det ingen struktur, men om man har planerat precis allting förlorar man aspekten med att ställa frågor till spelarna och spinna vidare på deras svar.

Å andra sidan har jag stött på spelare som verkligen inte gillar just den aspekten av DW, så...
Jag brukar inte detaljera för mycket, jag tycker om att lämna luckor i mina andra spelvärldar också men ändå ha tillräckligt mycket att bygga vidare på. En spelvärld för mig ska inte vara skriven i sten, den ska kunna utvecklas vidare men det ska ändå finnas substans i den
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Rymdhamster;n167725 said:
Jag tror att en ordentligt förberedd värld för DW är en jättebra idé. Jag tror dock att det är viktigt att man inte målar in de olika rollpersonsvalen i hörn utan ser till att de har hyfsat mycket frihet i hur de inrättar sig i den världen.

Det kan även vara bra att gå igenom de olika klasserna ordentligt för att se till att man inte blockerar deras olika val i allt för stor utsträckning.
Så länge man inte begränsar spelarna och deras rollpersoner så tycker jag också att det borde gå helt utmärkt, det var den tanken som triggade mig till att starta denna tråden. Jag älskar att rita kartor och fixa småsaker med spelvärlden på min fritid och detta nöje är något som DW sagt till mig att inte göra tråkigt nog.
 
Top