I samtliga verioner av D&D utom 4e är Armor Class ett statiskt värde som bara ökas av rustning, Dexterity eller magiska pryttlar. Så om du är hög level så ökar din attackbonus och dina saves, men inte din AC.
I D&D4 lägger du till ½ din level (avrundat nedåt) till din AC.
Vad föredrar ni?
Och, i ett system där allting annat skalar med level – hp, saves, attackbonus – varför skulle inte AC göra detsamma?
I D&D4 lägger du till ½ din level (avrundat nedåt) till din AC.
Vad föredrar ni?
Och, i ett system där allting annat skalar med level – hp, saves, attackbonus – varför skulle inte AC göra detsamma?
. Magikerns dabblande med alkemiska substanser och att plugga böcker hela kvällarna borde inte heller göra att deras försvar förbättras i särskilt brant takt. Så jag tycker inte nödvändigtvis att man skall gå 4E-vägen att låga alla bli (nästan*) lika mycket bättre på alla saker hela tiden - prästen och magikern får gärna halka efter försvarsmässigt på högre nivåer. Tjuven borde nog inte halka efter lika mycket som prästen och magikern (han/hon brukar ändå inte få särskilt bra förmågor på högre nivå), men definitivt inte ha en bättre ökningstakt än krigaren.